Electrik retracts

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag of iemand weet waar ik goeie elektrische (dus via een elektromotor aangestuurde) retracts kan kopen cq bestellen. Dit voor en 1:7 Spitfire die ik aan het bouwen ben. Al meerdere bouwers gesproken en deze zweren op mechanische of nog beter elektronische intrekbaar landingsstel. Pneumatisch geeft veel problemen, is zwaar en neemt veel plaats in.

Alvast bedankt

Groetjes Rob

Ik weet niet met wie je allemaal gesproken hebt, maar het lijkt me dat je niet helemaal correct voorgelicht bent. :?

Tenminste, enkele van je beweringen zijn (voor zover mijn kennis reikt) voor discussie vatbaar. :roll:

Pneumatisch is niet zwaar, en (mits goed uitgevoerd natuurlijk) behoorlijk betrouwbaar.

Wat is electronisch intrekbaar? 8O

jan.

Elektrisch instelbaar is iets uit de jaren 80 als ik me niet vergis. In elke poot zit een mechaniek en een klein electromotortje die voor het inklappen zorgt. Het grote voordeel hiervan is dat men alleen een stroomdraadje hoeft te trekken.

...kijk eens naar Robart of Spring-Air.

Voorbeeld

Hoi Metroid,

Ik ben geen expert maar heb wel een klein beetje ervaring met intrekbare landingsgestellen en ben het met Jan eens wat betreft zijn opmerkingen.

Er zijn diverse retract mogelijkheden voor onze modelvliegtuigen, waaronder:
1, Mechanisch
2, Pneumatisch
3, Elektrisch

De modelvliegers hebben ieder hun eigen voorkeur aan welk soort ze toepassen ivm de verschillende voor- of nadelen
(al heeft hun keuze nooit nadelen :? ).

Ikzelf ga voor al mijn 1:7 modellen voor pneumatisch (Robart) omdat ik dit het mooiste vind werken.

Maar om even een toelichting te geven op de verschillende mogelijkheden:

1, Mechanisch
Bij een mechanisch landingsgestel wordt elke poot bediend door een eigen servo òf alle poten worden bediend door 1 grote servo.

De nadelen van dit systeem zijn:
- je hebt een extra aantal servo`s nodig voor elke poot òf 1 grote sterke servo (extra gewicht en echte Retract servo`s zijn vrij duur).
- de afstelling van de servo(`s) voor het bedienen van de retracts is soms vrij lastig want het moet allemaal wel kloppen zodat de retracts goed gelockt wordt (zeker als je èèn servo toepast).

De voordelen van dit systeem zijn:
- de retracts kunnen vrij compact (lees plat) worden gemaakt voor dunne vleugels,

2, Pneumatisch
Bij een pneumatisch retract systeem wordt elke poot bediend door een luchtcilinder die gevoed wordt uit een luchtfles. De cyclus wordt geactiveerd door een luchtschakelaar welke wordt bediend door een servo.

De nadelen van dit systeem zijn:
- de inbouw van een luchtfles neemt wat ruimte in beslag,
- je moet diverse luchtslangen inbouwen wat veelal tijdens de bouw moet gebeuren,
- de retracts hebben vaak een redelijke inbouwhoogte (voor 1:7 modellen veelal geen probleem),
- je moet het systeem oppompen (of dat nou een nadeel is maar vooruit :roll: ),
- bij een lekkage of lege tank doen de retracts het niet meer (Springair komt bij een lege tank automatisch uit en wordt alleen op lucht ingetrokken geloof ik).

De voordelen zijn:
- het intrekken en uitklappen kan met restrictors zeer mooi schaal gebeuren en a-symetrisch net als in het echt :P
- afstellen is niet nodig want de luchtcilinder op de poot pakt altijd zijn maximale uitslag,
- de bediening van de luchtschakelaar kan met een mini of zelfs een micro servo,
- het is geruisloos (ik moet toch wat verzinnen om mijn keuze de meeste voordelen te geven :wink: ).

3, Elektrisch
Bij een elektrisch landingsgestel wordt elke poot bediend door een elektromotor welke dmv microswitches wordt gestopt in de uiterste posities.

De nadelen zijn:
- redelijke inbouwruimte nodig want er zit een E-motor op de poot,
- zwaar (denk ik),
- gebruik je de ontvanger akku of ga je voor een extra akku,

De voordelen zijn:
- directe aandrijving dus sterk,
- geen servo`s nodig (aansturing gebeurt, lijkt mij, elektronisch),

Ik pas zelf dus de Pneumatisch variant toe voor mijn WWII warbirds omdat ik dit het mooiste (en schaal) vindt werken.
Er zijn ook wel nadelen aan maar die neem ik voor lief.

De Robarts hebben zo ook hun eigen tekort komingen en er zijn diverse (betere) merken pneumatische landingsgestellen op de markt.

Ik heb ook ooit een mechanisch gehad maar daar was altijd wel wat mee aan de hand dus die komen erbij niet meer in.

De elektrische variant vindt je voornamenlijk (volgens mij) op echt grote modelvliegtuigen (zoals de modellen van Phantasie in Blue) en deze retracts zijn veelal ook custom made en dat is vaak een drempel.

Conclusie,
Pneumatisch is niet zwaarder dan mechanisch zeker niet als je 2 of 3 retract servo`s moet gebruiken.
Pneumatisch heeft ook niet meer of minder problemen dan mechanisch maar de problemen zijn anders.

Greetingz,
Berto.

Berto zei:
- het is geruisloos (ik moet toch wat verzinnen om mijn keuze de meeste voordelen te geven :wink: ).

Deze vind ik goed gevonden Berto :D

Dat verschil hoor je echt goed als er een brullende viertakt op zit........

Verder overigens een mooie opsomming van de voor en nadelen van de verschillende systemen.

Groet,
Jaap

Berto bedankt voor je uitleg over de verschillende systemen. Ik zit alleen echt te kijken met een ruimte probleem. Ik ben zelf een CIT'er (computer interface technieker) dus werk wel vaker met kleine elekto motoren. Zelfs dit kun je op schaal laten gaan als je wilt. Timing is niet zo moelijk om aan te passen of een motor langzamer te laten lopen. Wat ik ook had gehoord was dat elektrisch geen lock nodig had, deze poten locken zich zelf op elk punt. dus ook al staat de poot 85 graden uit en het systeem valt uit blijft de poot gewoon staan. Dit door dat er op de as van de motor een schroefas zit en deze een pal van voor naar achter beweegt. De poot zit weer vast via een slot aan de pal en draait in het huis om een as haaks op de schroefas.
Hier een figuur.
Retracts.jpg

Mischien dat ik dit dan zelf maar ga onwikkelen als er niet veel van op de markt is. Ik weet allen dat er iets van Geisendanner op de markt is maar dat is weer niet op internet te vinden. En als dit niet lukt dan toch voor robarts of iet dergelijks.
Sugesties dus altijd welkom.

Bedankt en groetjes Rob.

De elektrische retracts waren een ontwikkeling van Bruno en Emil Giezendanner. (Met een "z" dus.)

Denk dat het toch mechanisch of pneumatisch wordt. Ben alleen niet z'n vootstander van al dat lucht systeem. Eén slang lek en je zit al te kijken. Of toch echt een eigen ontwep. Hmm moeilijk moeilijk moeilijk.

Ik vraag me af wat er met de zoekfunctie op dit forum gebeurd is, is al allemaal uitvoerig uit de doeken gedaan in deze draad :

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8203&highlight=retracts

Pneumatisch is best oké zeker deze van Springair. De retracts worden pneumatisch ingetrokken en door een veer terug uitgeklapt. Het voordeel van die combinatie is dat als er zich een luchtlek voordoet de retracts toch uitklappen (en worden geborgen) door toedoen van die veer zoals Berto reeds aanhaalde.

Stevo

Je hebt compleet gelijk Stevo. Helemaal niet meer aan gedacht. Wat ik ook zocht was een site voor elektrische retracts. Die heb ik nu zelf gevonden (na 2,5 uur googlen en de juiste naam je weten "Giezendanner"). Volgens mij ben ik er uit. Ik ga voor de elektronische retracts van Giezendanner. Geen gezeik met luch of mechanische overbrengingen. Simpel een kabel leggen en klaar is Rob. Wel zag ik hoe je de retracts had aangestuurd, simpel en goedkoop, dat zal ik zeker onthouden. Als je nog meer site's weet waar ze elektrische retracts verkopen laat het mij ff weten.

Alvast bedankt, Rob.

Stevo, weet je toevallig ook waar die Spring Air retracts te krijgen zijn? Ik heb zelf zo'n setje nodig.... en nou we het er toch over hebben: wat zit er eigenlijk in zo'n set van hem? Hij noemt het "compleet" maar er staat niet bij wat er bij zit.

Thanks Vinze. Hmm de prijzen vallen erg mee (niet de gebruikelijke factor 1,5-2 die we in Europa betalen), maar ze hebben helaas niet wat ik nodig heb (Type 700 retracts met 100 graden neuswiel). Ze zijn gelukkig ook bij Springair zelf te bestellen; ik heb hem inmiddels gebeld.

Back