Harold zei:
Bruno,
"Niet draadloos bediend" betekend dat je via de lijnen electrisch signalen kan meegeven.
Ja, maar dat is tegen de KISS regel...
Harold zei:
Verbrandingsmotor mensen rekenen vaak nog vanuit verbrandingsmotor ervaring met bepaalde toeren op een bekende prop.
Dat is toch een logische gedachtengang? Hoe minder regelingen en andere foefjes, hoe meer kans dat het - juist als het moet- ook goed werkt. Ik weet dat een 13,5 x ~6 op een model van de door mij gebruikte lay-out overal voldoende lijntrek geeft maar nergens teveel snelheid (mits de motor zich goed gedraagt = 2/4 takt schakelt)
Harold zei:
Met elektro aandrijivng staat dat weer helemaal open. Als je weet wat de snelheid moet zijn en de trekkracht en (liever niet) de maximale propgrootte, dan kan je een optimale aandrijving uitzoeken i.p.v. een verbrandings vervanger.
Het probleem van de meeste wedstrijdvliegers is, dat ze geen tijd hebben voor experimenten. Kortom, het spul moet het gewoon doen. Lukt dat niet, dan zak je zo weer terug naar de staart van de middenmoot, of erger (wat mij dus de afgelopen 5 jaar is overkomen). Zodra het dan weer wat beter gaat, pas je er dus wel mooi voor om het nog eens zo uit de hand te laten lopen.....
Harold zei:
De gebruikte motor en accu kom je hier ook veel als voorstel tegen voor conversie van verbrandings naar elektrisch:
http://www.hobby-lobby.com/glowtoelec.htm
Alleen die props,brr... 7 of soms 8" spoed. Heb je gelezen wat Bob op zijn omgebouwde Genesis heeft? 11,5" drieblad.
Overigens zal ik als het enigszins kan een prop met een gebogen voorrand ( APC, scimitar, etc.)vermijden. Buitengewoon afzichtelijk....
Harold zei:
Zoek eens uit wat je precies mag regelen en automatiseren.
"Controls of powerplant, other than piston engines:
Engine power controlling systems whether pilot-operated or automatically, shall be permitted, only if NOT wireless. Dus geen restricties voor een normaal , vast ingesteld toerental.
Harold zei:
Een in de vlucht verstelbare prop (handmatig of via een snelheidsensor automaat) lijkt mij voor LB acro optimaal.
Om behalve de roeren nog iets anders te regelen heeft een F2B piloot geen brainpower over.... Snelheidssensor....ten opzichte van de grond dan toch, want als de motor aan de tegenwindse kant teruggeregeld wordt komt de zooi geheid naar binnen... Airspeed is niet interessant in dit geval.
Lijkt me allemaal extra complicerent en dus waar mogelijk te vermijden.... Bob Hunt mailde mij desgevraagd, dat hij helaas niet kon melden dat er maanden van intensieve research en eindeloos testen aan vooraf was gegaan, maar dat de conversie slechts 3 uur in beslag nam en daarna meteen werkte.... En geen regelingen of verstelbare props....
Als Hollander vraag ik mij nu af of ik zijn set-up gewoon kan kopieren met hier verkrijgbare spullen en voor een beetje leuke prijs.
Harold zei:
Ik heb trouwens nog een complete acro demovlucht van sittard op video.
Dat was het nieuwe begin na een heel diep dal in mijn vliegprestaties. Maar eerlijk gezegd leek het nog helemaal nergens naar (behalve dan dat de figuren herkenbaar waren...)
Harold zei:
Die krijg je wel een keer, als ik aan video dingen toekom.
Stel ik zeer op prijs, maar doe eerst wat echt prioriteit heeft....