Electrische plankenbuiger...

He hoi!
een week of twee geleden had ik bij het forum "Gevraagd" onderstaande topic geplaatst (zie cursieve tekst).

"Beginnende houten scheepsmodelbouwer is op zoek naar tweedehands (maar nog wel goede)elektrische plankenbuiger. Heb je er nog eentje liggen, maar gebruik je hem nooit dan hoor ik het graag.
Mocht je toevallig ook nog tweedehands boeken hebben mbt (liefst houten historische)modelscheepsbouw, dan hoor ik het ook graag."

Tot op heden heb ik nog geen reacties gehad. Misschien wordt er door jullie niet zo vaak bij dat topic gekeken. Daarom ben ik zo brutaal m'n vraag hier nog even te herhalen.;)

met vriendelijke groet,
Marcel.

Modelbouwers die gestopt zijn lezen dit niet meer. Modelbouwers die nog bouwen verkopen hun plankenbuigertje niet. Ik denk niet dat je veel reacties zal krijgen, Marcel...:(

Ha Hans,
ik vrees dat je gelijk gaat krijgen... In de diverse topics had ik gelezen dat sommige modelbouwers wel een buigertje hebben, maar 'm niet gebruiken en de "gewone" natte-buig-methode hanteren. Daarop kwamen diverse reacties van bouwers die -ook- niet tevreden waren over een electrische buiger (volgens mij was jij daar een uitzondering op als ik het mij goed herinner:)). Mijn eerste bootje (de Sperwer van BB) heb ik destijds met de natte methode gedaan, maar het leek mij leuk ook eens een 2e hands electrisch buigertje uit te proberen zodat ik zelf kon oordelen of ik het wat vind, maar ik denk dat ik nu dan toch maar van dat idee af ga stappen...:(

groetsel,
Marcel

Marcel,
Hans heeft natuurlijk gelijk. Maar als je wil proberen hoe het werkt kan je dat ook doen met een gewone soldeerbout. Dan is het handig als je van een stuk hout een mal maakt met een stuk ronding waar je het natte latje op legt en met de hete bout in drukt.

Goed idee Jan!
een soldeerbout heb ik nog wel en een mal is natuurlijk wel te maken. Ik ga er mee aan de slag:)

groet,
Marcel.

maaaruhhh.... mocht morgen iemand op de vrijmarkt er eentje tegen komen (voor max 10 euries), dan neem ik m zo over hoor!;) (trouwens hij hoeft niet perse oranje te zijn...:D)
fijne koningsdag morgen.
gr
Marcel.

heb knoop doorgehakt en een electrische plankenbuiger besteld. M'n vrijmarktoproep heeft immers geen resultaat gehad... :(:D

hallo Marcel,
zag je berichtje vrij recent. Wellicht ben je al geholpen maar anders: kijk eens op het forum naar titels van boeken over scheepstypen, ga vervolgens 'ns kijken bij boekwinkeltjes.nl en voer daar je vraag in. Zelf heb ik wel het boek van Corn. van Yk, "Neederlandsche Scheepsbouw Opengestelt" voor je te koop.
gr Peter

hallo Marcel,
zag je berichtje vrij recent. Wellicht ben je al geholpen maar anders: kijk eens op het forum naar titels van boeken over scheepstypen, ga vervolgens 'ns kijken bij boekwinkeltjes.nl en voer daar je vraag in. Zelf heb ik wel het boek van Corn. van Yk, "Neederlandsche Scheepsbouw Opengestelt" voor je te koop.
gr Peter
Hoi Peter,
dank voor je berichtje en voor je tip m.b.t. boekwinkeltjes.nl. Daar ga ik zeker eens kijken. Ik heb inmiddels al een paar boeken. Ik zag dat het door jou genoemde boek in oud Nederlands geschreven is en dat gaat me net even te ver om dat ter ontspanning te lezen :). Desalnietemin nogmaals dank!
groet,
Marcel.

het is een van de twee bijbels van de Ned scheepsbouw. Het andere is van Nic Witsen en het Aloude Scheepsbouw en Bestier. Beide boeken zijn verkrijgbaar als facsimile en dateren it de 17e eeuw. Kijk ook eens onder de namen Ketting e Ab Hoving.
Succes
Peter

Back