Electrische rolstoel besturen

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door twannie, 26 jul 2018.

  1. twannie

    twannie

    Lid geworden:
    26 jul 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zuidhorn
    Hallo allemaal,
    Ik ben een kunstenaar en voor een nieuw project wil ik een elektrische rolstoel op afstand bestuurbaar maken en omdat het 2 motoren heeft en dus het meeste op een tank lijkt heb ik het in deze rubriek gezet, en hoop dat het de goede keuze was.
    De rolstoel werkt op 24 volt en heeft 2 motoren van 260 watt en 114,5 amp ( is denk ik de piek want normaal zijn ze tussen de 12 en 15 amp continu ). Aangezien de besturing van de rolstoel zelf helemaal geprogrammeerd is wil ik alleen de motoren op 2 accu`s ( dus 24 volt ) en het frame gaan gebruiken.
    Heb al het een en ander gemaakt van scootmobiels en elektrische rolstoelen ( of alleen de motoren ervan ) maar de radiografische besturing is helemaal nieuw voor mij. Uiteindelijk wil ik het graag bedienen met 1 stick van de zender zodat ik de zender in een tas kan doen en het niet zo opvalt.

    Hier op het forum heb ik al het een en ander gelezen, en vraag me af of dat bv met deze zender kan;
    Carson reflex stick multi pro 14 kanaal
    https://www.ebay.nl/itm/Carson-Reflex-Stick-Multi-Pro-2-4GHz-14-Kanal-500501003/231962671078
    En met deze regelaars voor 24 volt;
    https://nl.aliexpress.com/item/320A...ller-for-DIY-RC-Differential/32846485854.html
    En deze v-mixer;
    https://www.ebay.nl/itm/Mtroniks-V-...-For-RC-Tanks-And-Tracked-Robots/142346806199

    Kan het met bovenstaande zender? Dit omdat in de handleiding staat dat op de rechter stick de servo moet. Beide sticks kunnen wel omhoog/omlaag en naar links en rechts. Of hebben jullie tips voor een betere zender ?

    En bij de regelaars staat dat ze met ( rockcrawling ) en zonder rem zijn. Hoe werkt die rem precies, en trekt dat veel stroom? Dit omdat op rolstoel motoren een magnetische rem zit en vraag me af of ik die dan beter kan gebruiken met bv een e-switch of de regelaar met rem gebruiken.

    Verder wil ik ook actuatoren 12 of 24v gaan gebruiken met 1A no load en 3A full load, maar denk dat het bij 2A blijft. Dit moet ik toch ook met e-switch gaan doen ?

    Ik hoop dat jullie wat feedback kunnen geven en alvast bedankt,
    Twannie
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.448
    Begrijp nooit zo goed wat dit soort projecten met "kunst" te maken heeft. Als dit "kunst" is dan zijn vele deelnemers aan dit forum ook kunstenaars.

    In je basisgegevens zitten op z'n minst rare dingen.Als de motoren 260 watt zijn en werken op 24 volt dan is de stroom 260 : 24 = 10,8 ampère.

    Wat je regelaars betreft, de specificaties worden vaak schromelijk overdreven en de genoemde hoge stroomsterkten gelden voor slechts zeer korte tijd. Vaak slechts enkele milliseconden.
     
  3. twannie

    twannie

    Lid geworden:
    26 jul 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zuidhorn
    Bedankt voor je antwoord.

    In mijn ogen is elk mens een kunstenaar. In dit geval heeft de rolstoel ook niks met kunst te maken maar alles wat daarop gebouwd gaat worden wel.

    Hier heb je gelijk in, maar zo staat het op die rolstoel motoren vermeld. Heb op een andere motor even gekeken en daar staat op 24v 176 watt en 12A terwijl het volgens de berekening 7,3A zou moeten zijn.

    Ik weet dat het altijd overdreven word, daarom vroeg ik me ook af of 50A continu genoeg zal zijn voor een motor van 12 - 15A
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.755
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ga daar maar niet van uit, want je regelaar moet minimaal ook kortstondig de hoge aanloopstromen kunnen verdragen.
    In een model vliegtuig o.i.d. zijn die aanloopstromen uiterst kort omdat een propeller-belaste motor nu eenmaal "onbelast" aanloopt (een stilstaande of langzaam draaiende prop vraagt weinig vermogen), maar die rolstoel, dat gaat om tractiemotoren, en die lopen altijd zwaarder aan dan dat ze belast worden als ze eenmaal op normale snelheid draaien.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.448
    Foutje...
     
  6. twannie

    twannie

    Lid geworden:
    26 jul 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zuidhorn
    Daar heb je gelijk in Brutus, en bedankt voor je reaktie. Er zit zo wie zo veel verschil in wat er beweerd word door verkoper/fabrikant en wat in de praktijk kan.
    Normaal gebruik ik altijd dit soort kastjes.
    https://www.ebay.nl/itm/12V-30A-DC-...328668?hash=item3376f87d9c:g:YLQAAOSwXeJXe7P-
    Daar werkt het prima op en kan ik een voertuig van +/- 350 kg mee aandrijven met 1 rolstoelmotor. Zo`n kastje zou ik ook willen gebruiken, alleen worden die met een potmeter bedient of 0-5v signaal en heb geen flauw idee hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen. Ander nadeel is dat ze een extra schakelaar voor achteruit hebben, of dat je het moet ompolen met een schakelaar.

    Ik zal ook nog eens verder zoeken, maar tot nut toe is 50A continu het maximale wat ik kan vinden.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.412
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.755
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt een potmeter prima bedienen met een servo, en alternatief denk ik dat bijvoorbeeld iemand als hmeijdam hier op het forum vast wel kleine convertertjes kan maken die een servo-signaal omzetten in en 0-5V signaal.
    Het ompolen kan ik je verder niet vertellen hoe je dat makkelijk oplost....
     
  9. twannie

    twannie

    Lid geworden:
    26 jul 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zuidhorn
    Bedankt Ron, ben het aan het doorlezen. Het meeste gaat over e-bikes en daar zitten andere motoren in, maar er staat wel nuttige info voor mij in.
     
  10. twannie

    twannie

    Lid geworden:
    26 jul 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zuidhorn
    Dank je Brutus. Met een servo een potmeter bedienen vind ik wat omslachtig. Een servo signaal omzetten naar 0-5v signaal is wel interessant. Zal ook nog is verder kijken welke controller mensen met die hele grote rc trucks gebruiken. Die gebruiken namelijk een scootmobiel as en die motor is een zelfde soort als van een rolstoel.
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.755
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom? Als het werkt, werkt het voor minder dan 5 euro per regelaar, en het is een stuk makkelijker met troubleshooting….
     
  12. twannie

    twannie

    Lid geworden:
    26 jul 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zuidhorn
    Daar heb je wel een punt waar ik nog niet aan gedacht heb :)
     
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.755
    Locatie:
    Oldeberkoop
    "Overengineering" is niet altijd beter, en ouderwetse of simpele technieken kunnen nog steeds hele grote voordelen hebben... :D
    Met name als het, zoals ik hier sterk de indruk krijg, om zaken gaat die niet je sterkste punt zijn qua kennis/vaardigheid, maar wél een "eenmalig iets" zijn waar hoofdzakelijk jijzelf mee werkt....
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.993
    Locatie:
    Woerden
    Mijn eerste modelbouwproject was een boot. Zelf ontworpen en alles wat er bij komt zelf bedacht. In de loop van de jaren steeds zaken verbeterd alleen de motor regeling heb ik heel lang op de "oude manier" gedaan. Inderdaad een potmeter die door een servo werd bediend. In de middenstand was uit, naar recht was vooruit en naar links achteruit. Daar kwam wat elektronica bij kijken want in de middenstand was de spanning op de loper 3V, de 6V voedingsspanning delen door twee. Als de spanning lager werd schakelde een relais in dat de motor ompoolde, achteruit varen. De lager wordende spanning werd via een omkeerschakeling weer een hoger wordende spanning en die stuurde de motorregelaar aan.
    Werd de spanning hoger dan schakelde het relais niet aan en ging de spanning rechtstreeks naar de motorregelaar.
    Of dit voor jouw bruikbaar is weet ik niet maar ik moet het schema waarschijnlijk nog wel ergens hebben. Zeker weten doe ik het niet wat bij m'n verhuizing is destijds wel het één en ander verdwenen. In dat geval zou ik het opnieuw moeten tekenen en dat is nu ook weer niet zo moeilijk.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina