electro aandrijving voor 3 meter spanwijdte zwever

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door tom, 19 jan 2003.

  1. tom

    tom

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    127
    welke electromotor/vertraging/klapproppeller/accupack combinatie is geschikt om een zwever van 3 meter spanwijdte en 2 kilo zwaar (exclusief:motor/vertraging/accupack en klapprop) omhoog te brengen voor termiekzweven¿¿¿ :?: :?: Wat zijn de klimprestaties er ongeveer van¿
    en wat zijn de kosten daarvan¿ :?: :?: :?:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tom,
    Om wat voor zwever gaat het? Ook is het handig om te weten of het een snelle of langzame zwever is.
    Zelf heb ik een langzame 2.80 meter zwever die 2.1 kilo weegt inclusief aandrijving. deze bestaat uit een Mega 30/3 met een 2:1 vertraging en 10 cellen CP 1600. als prop gebruik ik een aeronaut 14*8 (35 Ampere) of een 12*7 (27 Ampere). deze motorisering laat de kist onder een hoek van 50 graden snel stijgen tot de gewenste hoogte. met de 14*8 zijn 3 stijgvluchten tot aanzienlijke hoogte mogelijk, met de 12*7 5 stijgvluchten tot iets minder hoogte, (afhankelijk van het weer en de thermische omstandigheden. met jouw zwever is deze combinatie wel mogelijk, allleen stijgt de kist natuurlijk minder snel doordat jouw kist ongeveer 2,8 kilo gaat wegen inclusief aandrijving.
    De kosten voor motor met regelaar en vertraging zijn ongeveer 240 euro,
    Prijs van de cellen is ongeveer 3 Euro in duitsland (bij Battman)

    Joop
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Goede inschatting Joop. Waar heb je dat geleerd?:wink:
    Voor deze maat zwever mischien grotere 10xrc2400 pakken.

    Met meer dan 100watt/kg moet een stijghoekje van rond 25 graden te halen zijn.
    Totale vlieghoogte 700 meter (met cp1600 = 4/5 RC1600) of 1000 meter met RC2400.
    Dat is dus 3.5 of 5 keer stijgen naar een riante 200 meter hoog. Daar moet mee te thermieken zijn.

    (Joop z'n zwever is een stuk lichter en komt daarom dan 3 keer tot 300 meter met cp1600)

    Voor mega motor bijvoorbeeld http://www.jepe.org

    Nummertjes:
    Motor Amps 31,2
    Motor Volts 10,2
    Prop Diameter 14,00
    Prop Pitch 8,00
    Plane grams 2800

    Watts/kg 113

    Climb m/s 3,70
    Climb angle 27
    Max m/s 4,22
    @ angle 21
    Max climb m 1017

    Thrust grams 1519


    Motor Mega ACn 22/30/3
    Gearing 2,00


    ElectriCalc 01-22-2003 14:22:53

    Met een mega 45/3 en 13 x 6 prop kan het ook zonder vertraging met zelfde stroom, maar rendement van prop en motor is dan iets lager.
     
  4. tom

    tom

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    127
    bedankt voor de reacties; de zwever is nimbus van carrera(ik schat meer dan 10 jaar oud) met een kunstof zachtplastic romp en styropor ingedekte vleugels de snelheid is ongeveer in de middenklasse hij is niet heel snel maar ook niet echt heel langzaam :twisted:
     
  5. tom

    tom

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    127
    hallo verder op jullie reactie ik had info van kontronic (www.kontronic.de)en ik dacht aan een fun 480-28 vertraging van 5,2:1 en prop van 16:10
    en 10xcp1700 cellen dat trekt ongeveer 38 amps. Kent iemand dit merk en weet iemand waar het te verkrijgen is :?: :?: Geeft deze combi een goede klimprestatie voor de nimbus zie eerste bericht.
    Wat is mega voor een merk,is de vertraging in line met de motor en waar is die te verkrijgen :?:
    Harold heb jij een programmatje oid waarmee je de nummertjes kan berekenen :?:
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Kontronic spul is goed en hebben ook goede voorbeelden.
    Hoe goed je zwever is maakt voor het stijgen nauwelijks uit.
    Bij "brutto" stijgen van bijv. 4 m/s gaat eigen daalsnelheid er af. Of dit nu 0.3 m/s (hele goede zwever) of 1 m/s (hele slechte zwever) is, scheelt "netto" slecht 20%.
    Bij het zweven zal je natuurlijk wel merken dat de slechte zwever drie keer zo snel beneden is, maar voor het stijgen maakt het weinig uit.

    Genoemde kontronik combinatie is ook prima. Gaat nog weer iets harder zelfs.

    Mega is Tsjechies. Meestal gebruikt met Jeti regelaars uit zelfde land.
    Gunstig geprijsd en goede kwaliteit.

    Voordeel van Mega is dat je de motoren ook directdrive kan gebruiken.
    Een mega 30/3 met 8-10 cellen met kleine 10x6 prop is mogelijk, of met 1:2 vertraging met 10 cellen (14x10 prop), 16 cellen (12x6) of iets daar tussen. Heel universeel dus.
    Van speed 600 vervanging to 7.5cc vervanging.
    Mega is goedkoop en in nederland goed verkrijgbaar.

    Die kontronik kan je alleen lekker met vertraging gebruiken. Zonder vertraging alleen nog in EDF (electro ducted fan) toe te passen.
    Kontronik is iets duurder en moet je (via modelbouw winkel of rechtstreek) bestellen. Bij 2brothersrc.com Bussum (powerpete) en bij hangar.nl Kampen heb ik wel eens kontronik folders zien zwerven.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    @ Harold,
    CP 1600 aangeraden in verband met het totale gewicht van de kist.

    @ Tom,

    Een beter stijgvermogen is te bereiken door er 12 of 14 cellen in te stoppen met een iets kleinere prop. wel ben je dan verplicht om cp 1600 celllen toe te passen, anders wordt het totale gewicht te hoog om nog lekker te kunnen zweven. let op dat je dan ook wel een aparte ontvangeraccu gaat gebruiken.
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Je bespaard wel op je energie

    Als ik met 10 RC2400 300 vlieg heb ik ten opzichte van 10 cp1600 (= 4/5 rc1600 blauw):
    - nog geen 200 gram meer (= minder dan 7% van totaal gewicht)
    - 35% meer uitgangshoogte.

    Als je dan ook nog weet dat een 7% zwaardere zwever niet 7% sneller daalt, maar mischien maar 1 of 2%, dan zal ik met een zwaardere accu toch veel langer boven blijven.

    Natuurlijk kan je niet onbeperkt accu's in die zwever scheppen zonder dat je het met zweven gaat merken. 200g extra lijkt mij geen punt.
    Die 200g kan je beter ergens uit anders uit je zwever besparen.

    Verschil tussen zweef en electro denken.
    Zweefmensen: Ik wil zo weinig mogelijk accugewicht in mijn zwever hangen.
    Electromensen: Ik wil zo weinig mogelijk vliegtuiggewicht aan mijn accu hangen. :wink:
     
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    @Harold

    Zweef en electro gaat ook prima samen hoor. Maar ik snap dan ook niet waarom de meeste electrozwevers hun kisten als raketten de hoogte in willen hebben. Je zweeft toch voor de rust en de ontspanning en de strijd aangaan met de thermiek. Waarom dan steeds die kisten overpoweren en onder 50 graden omhoog.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    @theo

    In principe mee eens, echter als je eenmaal een wat sterker gemotoriseerd vliegtuig hebt gevlogen wil je niet anders weer, tevens heb je in wat moeilijkere onmstandigheden meer te vertellen(veel wind/ grondturbulentie). Zelf vlieg ik een simprop liftoff XS met een mega 30/3 en 10 cellen en een 10*6 prop, Door het relatief lage gewicht (zelfde als uitgerust met een speed 600 en 7 cellen) zijn vluchten van 20 minuten goed mogelijk. Met normaal weer zijn 10 á 12 stijgvluchten mogelijk, dit is 6 á 8 mall meer dan met een speed 600 motorisering. Wil in de toekomst wel enn speed 600 zwever van 2.00 meter en 1500 gram uit gaan rusten met een borstelloze motor om het gewicht omlaag te krijgen, in plaats van het vermogen toe te laten nemen ( 6 cellen 800AR en een speed 400 maat motor.) totaalgewicht moet dan ongeveer 1100 á 1200 gram worden. :lol:
     
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    2 goede redenen:
    1. De juiste stijghoek is van belang. Een vertikale stijghoek (Pfff... 50 graden :roll: ) is het makkelijkst te schatten.
    2. Als je echt van zweven houdt, dan moet de motor toch zo kort mogelijk aan :wink:

    Zweef en electro gaat inderdaad prima samen. Ik doelde echter op hoe iemands achtergrond leidt tot een andere denkwijze.
    Ik redeneer vanuit de aandrijving. Jij vanuit de zwever.
    We hebben dus een andere voorkeur en een ander idee van "goede electrozwever".
     
  12. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    kontronik

    Hoi Tom.
    Kijk ophttp://www.kontronik.com
    Ik heb zelf al jaren kontronik motoren in gebruik, naar volle tevredenheid.
    Deze kun je inderdaad rechtstreeks bij kontronik bestellen.
    Maar je kunt ook even informeren bij hangar modelbouw in Kampen.
    Dat is Peter en misschien is hij nog wel voordeliger dan kontronik.
    Zeg mijn naam maar bij hem(Han) dan weet hij genoeg.
    Je kunt ook een mailtje naar kontronik sturen zij geven dan vaak wel een antwoord. Doe ddit en het duits of engels want nederlands kennen ze niet.
    Groetjes Han.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  14. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik kan met mijn spectra zwever en direkt aangedreven 540 en 7 celletjes prima uit de voeten. Rustig draaiend omhoog. En dat ik op deze combinatie slecht 2X een redelijke starthoogte kan halen is juist de uitdaging. Reden te meer om goed te speuren naar dat ene belletje en zuinig met je hoogte om te springen. De echte strijd! Niet zo van wat kan het schelen ik heb nog power zat om nog een paar keer een doorstart te maken.

    Niet dat ik het afkeur hoor, ieder het zijne :wink:


    Nog een maandje of twee en dan kunnen we weer !
     
  15. Guest

    Guest Guest

    :D Daarom verbrand ik ook 960W om 1880 gram de lucht in te krijgen, duurt het stijgen ongeveer 6 sec. kan ik daarna lekker rustig zweven. :wink: :D
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.834
    Locatie:
    Krimpenerwaard

Deel Deze Pagina