Electro Kulbutin 3D

Hallo bouwers,

na een aantal ''hout-scratch'' bouwprojectjes is hij nu toch echt aan de beurt. De Electro Kulbutin van TopModel CZ.
Ik heb hem al een maandje in huis en ga er binnenkort aan beginnen. Tussendoor de benodigde dingen zoals motor, regelaar, servo's, lipo enz. gekocht en alles is nu compleet.

Afgelopen zomer kwam ik op het idee om eens totaal iets anders te nemen en kwam uiteindelijk uit op 2 toestellen. Een grote Fox 2.8 mtr zwever of de Kulbutin. Uiteindelijk is de keuze toch op de Kulbutin gevallen omdat deze nog net iets meer kunsten kan en ik het een heel apart toestel vond. Na een tijdje zoeken vond ik een zaak in Belgie die hem kon leveren, dus een goede maand later kwam een vriendelijke meneer dit brengen:

Foto-ZYQT4INV.jpg

Goed en stevig ingepakt en niets door transport beschadigd. Dank voor je moeite Benny ;-)
Dit moois zat erin:

Foto-8KQTOWZH.jpg

De inhoud was beter verpakt toen hij net aankwam, ik had het er al voor deze foto uitgehaald.
Alles uitgepakt:

Foto-NVS3BFWI.jpg

Het ziet er werkelijk perfect uit!
Een foto van de voorkant:

Foto-688IW6GG.jpg

Een mooie smalle romp lijkt me zo ;-).
Uiteindelijk moet hij er zo uit gaan zien:

Foto-PYISENAR.jpg

Als laatste de apparatuur die er in gaat:

Foto-DUNBXJKK.jpg

Ik heb gekozen voor een degelijke motor die door de fabriek word aanbevolen. De regelaar is 80 Amp en samen met een 12x6 klapprop moet dit voldoende zijn om nagenoeg verticaal te gaan.
Ook heb ik een nieuwe Nano-tech lipo erbij besteld om eens uit te proberen, ik heb hier veel goeds over gelezen.
Dan nog een aantal specs:
Spanwijdte: 1820 mm
Lengte: 1350 mm
Vleugelopp: 40 dm2
Vleugel belasting: 62,5 g/dm2
Vleugelprofiel: RITZ 1-30-10
Vliegklaargewicht: onder de 2.5 kg

Het bijzondere aan dit toestel is dat het hoogteroer maximaal 85 graden + en - kan draaien waardoor waanzinnige manoeuvres mogelijk zijn. Kijk hier maar eens:

SlopeAerobatics.com Blog Archive Kulbutin goes crazy over Devon (de kunsten met het hoogteroer zitten verderop in het filmpje..)

Ik zal binnenkort meer foto's plaatsen als ik met de bouw begonnen ben.

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
Ik heb een Protech Slopemaster 3D, een goedkope kopie van deze kist. Dat ding zit nogal rot in elkaar gelijmd en ook wat betreft vliegen heb ik een haat-liefde verhouding met deze kist. Hij is heel gaaf om te vliegen, maar het kan ook een flinke bitch zijn. Met hoogteroer op maximale uitslag (ook bijna 90 graden) en 100% expo is hij nauwelijks te vliegen. Na een rare manoeuvre kan mijn kist flink doodvallen, en het snelheid oppikken vereist wat fijn stuurwerk dat zelfs met 100% expo nog heel moeilijk is. Een klein beetje teveel up en hij overtrekt meteen weer (snelheid ook meteen weer weg). Op mijn relatief lage thuishelling (Langevelderslag) lig je dan zomaar op het strand beneden. Daarbij heeft de Slopemaster op deze helling echt goede condities nodig (wind recht op het duin en de juiste sterkte) om er leuk mee te kunnen vliegen. Met motor wordt het natuurlijk een ander verhaal. Ik ga er van uit dat de bouwkwaliteit van Topmodel heel wat beter is dan de kwaliteit van Protech. Ik heb van Topmodel een Fantasy, en dat is een prima gebouwd en zeer robuust vliegtuig.
Die trucjes met het hoogteroer vallen overigens nog niet mee. Ik heb diverse malen geprobeerd 'salto's' te draaien, en soms kwam het in de buurt, maar nooit zo mooi als de filmpjes op youtube. Het zwaartepunt, snelheid, uitslag en timing moeten allemaal op de juiste manier samenvallen.

Succes met bouwen en vliegen.

Hallo Fotor,

ik had al eerder ergens gelezen dat de Slopemaster niet zo'n beste kwaliteit en afwerking had. Dit was mede een reden om toch maar het nogal dure origineel te kopen. Zoals ik al aangaf in mijn bericht is de afwerking van TopModel werkelijk perfect. Strak, recht,compleet en erg mooi bespannen. Het enigste minpunt vind ik de nogal summiere bouwbeschrijving, voor zo'n duur toestel had ik wel iets uitgebreider verwacht...
Mede omdat het een lastige klant schijnt te zijn om te vliegen leek hij me wel een uitdaging, het is volgens mij geen kist waar je snel op uitgekeken raakt :-).
Een helling heb ik hier niet in de buurt, daarom electro, hij schijnt het goed te doen met de motor aan..
En die manoeuvres moet ik maar stevig mee aan het oefenen, ik zie het als een uitdaging.

Hallo Nico,

géén idee of ie afgekeken is van de Madslide, hij lijkt er wel heel erg op.

Wordt vervolgd......

Groeten,

Paul.

madslide is idd wel zeeer maf, heb ik trouwens ook de tekeningen van, alsook van de schuimversies(mini toones,le fish... vliegen super die dingetjes)

zal ooit ook eens een madslide bouwen denk ik

@Fotor: 100% exp, ik zie niet in waarom je dit ooit zou instellen...
Met de maximale uitslag is de kist anders niet te vliegen. Ik heb het met minder geprobeerd, maar zelfs met 100% blijft het een bitch. Bij normale uitslagen (ca 30 graden op hoog, voor een 'normale' zwever ook al veel) heb ik ook normale waarden van expo (weet niet exact, maar denk aan ca 40%). Rol en richting hebben niet zulke hoge expo waardes nodig.
Hou in de gaten dat het geen normaal stabilo is dat een uitslag van 80% haalt, maar een pendelroer.

madslide is idd wel zeeer maf, heb ik trouwens ook de tekeningen van, alsook van de schuimversies(mini toones,le fish... vliegen super die dingetjes)

zal ooit ook eens een madslide bouwen denk ik

Hoi Chris,
waar heb je de tekeningen van de schuimversies vandaan?
m.v.g. Erik

Back