Electro motor blokkeert net voor opstijgen bij full gas

Ik bezit sinds kort een Sebart Angel Evo 50E met volgende setup ;
Diamond AL5055-400Kv, Diamond Smart 80Amp Opto en prop 15/8. Ontvanger is een Jeti 8-kanaals en zender Futaba T10.

Wanneer ik met lipo 5S vlieg, loopt die heel goed, doch wanneer ik een Lipo 6S plaats blokkeert/slipt de motor door bij full gas. Bij de aanloop om op te stijgen, half gas, loopt alles oké maar wanneer ik over ga tot full gas om op te stijgen, blokkeert die plots en komt die niet van grond, gelukkig maar.

Kan u mij aub informeren wat hier fout loopt ? Ik bezit heel wat 6S voor mijn Miss Wind 50E, vandaar dat ik deze 6S tevens wil gebruiken in mijn Angel.

Ik zou het eens proberen met de timing van je regelaar te verhogen. Volgens de productinformatie van Staufenbiel staat de timing van de regelaars default op "low".

Ik zou het eens proberen met de timing van je regelaar te verhogen. Volgens de productinformatie van Staufenbiel staat de timing van de regelaars default op "low".

Op wat zet ik hem dan het best en kan ik achteraf dan nog vliegen met mijn 5S lipo's ??

Timing kan een probleem zijn dus zeker controleren/proberen maar vergeet de stroom niet!
Het is niet ondenkbaar dat de motor/prop combinatie op 6S te veel stroom gebruikt en dat de beveiliging in de regelaar ingrijpt.
Misschien moet je dus een maatje kleinere prop (14x8) gebruiken om de maximale stroom te beperken. Wat je dan aan trekkracht verliest wordt voor een groot deel weer goed gemaakt door het toegenomen toerental.

Ondertussen mijn timing van low naar middle gebracht en de motor draait op 6S normaal.
OF zou ik hem naar HIGH moeten brengen ??
Stroom die opgewekt wordt is 48 Amp terwijl ik een ESC van 80Amp opto bezit, dan zit ik zeker nog goed bij de bestaande 15/8 APC ??
Alvast bedankt

De stroom die gebruikt (niet opgewekt ;)) wordt is 48A. Dat is absoluut niet te veel voor een 80A regelaar. Dus die prop kan je wat dat aan gaat gewoon blijven gebruiken. De motor die je opgeeft mag maximaal 75A gebruiken dus daar is ook niets aan de hand.
Je hebt de timing veranderd en nu draait de motor goed. Verder niets meer doen zou ik zeggen. Maar....
Je kan proberen de timing toch nog hoger te zetten en dan kijken wat er gebeurt. Het is mogelijk dat de motor dan net nog even iets meer pit heeft. Natuurlijk gaat hij ook meer stroom gebruiken, niets voor niets zeggen ze wel eens. ;)
Gaat de stroom wel omhoog maar produceert de motor niet merkbaar meer vermogen dan de timing weer een stapje terug zetten en zo blijven vliegen.

Back