Electro motor / schroef verhouding

• Topicstarter Topicstarter Burnout
  • Startdatum Startdatum
B

Burnout

Guest
Hallo,

is er een goude regel voor het bepalen van de juiste motor/schroef verhouding voor een electro motor?

Groetjes

Ha Burnout,
Nee eigenlijk niet. De fabrikanten geven wel een globale maat op tot welke prop een motor kan gaan, maar eiegnlijk ligt het helemaal aan wat voor soort boot je mee vaart met welke motor, regelaaren welke accu's je gebruikt. Het kan zo zijn dat een motor een bepaalde prop met gemak sleurt, maar dat de motor daardoor zo veel ampere's trekt dat de regelaar het niet meer aan kan. Het is dus niet echt mogenlijk om te zeggen van bij die motor hoord die maat prop of die. Het is meestal een globale schatting die gemaakt wordt. Verder is het een punt van expirimenteren.

Hey Mario,

dank je wel voor je reactie.

Ik denk dat ik maar eens een setje schroeven moet kopen en een tijdtje prutsen moet. Hopelijk zonder uitgebrande motoren, regelaars of accu's :D

ik heb hier hetzelfde probleem,
ik heb een setje van 3 schroeven liggen. ik begin met de kleinste en dan steeds een grotere proberen, als het geheel te warm wordt of juist langzamer gaat als de vorige (keinere prop) dan schreof ik die er gewoon weer op.....

hallo

een oude aquarium een losse as en nog wat kleindelen en hopla een mooi test bassin

je sluit een motor aan op de as zet in de aquarium je prop er op en sluit een regelbare voeding aan

wat je daar allemaal van kan aflezen niet normaal
je verbruik is heel belangrijk

zo kun je meerdere schroeven BINNEN in huis testen onafhankelijk van je boot en het weer (das nie zo denderend)
je kunt dan kijken wat een bepaalde schroef doet met die motor
als je dan ook nog een rpm meter ter beschikking hebt dan wordt het helemaal te gek.

je hebt zo dan geen kans om een regelaar op te snurken of je boot tepletter te varen of andere problemen op het water tegen te komen

hoe je boot gaat varen met die motor schroef combinatie is dan weer een ander aspect dan zou je het beste je ganse handel mee nemen naar dat test bassin waar eenmaal perjaar demonstraties worden gehouden want zelf bouwen is niet te doen
wie heeft er nu 500 meter loods terbeschikking ikke nie

sportieve groeten raf

Hallo raf,

Dit is een erg goed idee en gelukkig heb ik nog een leeg aquarium staan :D

Ik heb een 16 turns motor, 160W en 7,2 volt. Dit betekent eigenlijk dat die maximaal maar ongeveer 22 A mag trekken anders word hij te warm en verbrand.......klopt dit een beetje of zit ik er erg naast?

Groetjes

die 160 watt is vaak een vermogen dat die motor niet constant mag hebben...
vaak hebben die motoren een redament van 70/80% dus hou er rekeing mee dat er 30 Watt aan warmte gestookt wordt (das best veel)

aquarium gaat niet werken want dan staat je boot dus stil. Mijn motor draait merkbaar sneller als mij boot op snelheid is.

In de bijbel voor scheepsmodelbouwers ("Handboek Scheepsmodelbouw" van Andre Veenstra) staat de berekening voor modelscheepsschroeven.
Redelijk HTS-niveau overigens!

Roel

hallo

ik ga er van uit dat het water in het aquarium rond kan spoelen
wij gebruiken een tamelijk lange bak
1.50 meter lang die in twee is gescheiden door een tussen schot
in het ene stuk draait de schroef die perst het water naar achter waar een ronde plastiek plaat het water afbuigt naar de andere kant van het schot en zo terug naar voor waar de schroef draait

inderdaad een boot gaat sneller
maar het is verdomd moeilijk meten als een speedboot over het water raast niet ?????????
dus hebben we deze manier bedacht
en elke meting in de bak geeft dezelfde fout marge
je kunt best op je apperatuur zien dat een 540 eco motor een 500 schroef niet mooi rond kan laten draaien en bij een 15 schroefje eigenlijk zot draaid
het is een test bank die je toestaat een motor te tunen en er aan te meten .
verre van perfect maar dit is de enige oplossing die betaalbaar is
een test bassin van een kilometertje of 10 zou plezanter zijn
dan liefst met een loop brug er boven op die de speedboot kan volgen en waar je konfortabel met een zetel en al je meet apperatuur op kunt plaast nemen en zo je metingen doen
o ja doe er dan meteen muren en een dak omheen das voor het geval het moest gaan regenen

iemand geld teveul ik zoek voor dat ding een sponsor
de temperatuurmeter en voeler heb ik al met serieele uitgang om op een pc aan te sluiten
nu het bassin en de rest nog

sportieve groeten raf

hallo burnout

ik heb een 13 turn tripple gm dokter speed en vaar daar 8 minuten mee
ik gebruik 3.300 nimh cellen en die zijn dan stik leeg

ik heb een 25 mm benneken schroef er onder

en dit alles zit in een stinger en op het BK ben ik laatste

de stinger is te oud om nog mee te kunnen draaien op een belgische kampioenschap.
maar het is een oersterk beginners bootje dat niet stuk te krijgen is

mijn nieuwe boot is een eco evo van hopf

sportieve groeten raf

Hallo allemaal,

heb van het weekend twee dingen geprobeerd:

1. De tip van raf (aquarium): alles ging perfect totdat mijn ampere meter verbrande (achteraf kon hij maar 10A meten)

2. Op zaterdag een paar extra schroeven gekocht en gewoon geprobeerd bij ons in de rijn. Duidelijk verschil was te zien en het best resultaat is met Graupner 26mm. Nu weet ik natuurlijk niet of het maximale toerental is bereikt.

Zijn er toeren teller op de markt voor modelbouw?

Groetjes

het gaat er om dat je boot snel gaat, met een te grote prop zal die langzaam gaan, maar met een te kleine ook. als je meerdere schroeven probeert dan zal 1 bepaalde prop het snelste gaan, wordt het zaakje dan te warm, dan kun je een maatje kleiner proberen.
als je motor te warm wordt dan draai hij waarschijnlijk te langzaam.

hallo

ja er zijn toerentellers voor modelbouw tekop

elke fabrikant heeft er wel in zijn programma zitten

maar dat kan alleen in een aquarium in een varend schip kun je alleen met een data logger iets meten en daarna op een laptop/pc iets uitlezen

sportieve groeten raf

ps als je model meer dan 10 amp trekt dan gaat natuurlijk je meter naar zen moer

wat je wel kunt doen, als je toch zulke hoge stromen wilt meten is het volgende:
Koop een weerstand met een hele lage weerstand (0,1 Ohm of minder) en zet die in serie met je motor. Als je daar de spanning over meet dan kun je de stroom bepalen.

ik weet niet of dat het voor modelbouw ook opgaat
maar wij hadden vroeger bij het proefdraaien aan een machinefabriek dus het schip vast afgemeerd aan de wal werd er 10 procent gerekend voor het varen met de losse of vast aan de kant waar mee ik dus wil zeggen verreken 10 procent met het experimenteren in een bak dus bij 10 amp 1 amp minder in het water varande

maar is dat niet heel erg afhankelijk van het type romp??
ik bedoel, stel je hebt een sleepboot met vracht erachter hebt, dan zal je motor meer stroom trekken dan als je een super moderne, extreem gestroomlijnde speedboot romp hebt...

hallo

eindelijk iemand die er iets van begint te begrijpen

als je een sleepboot een last laat slepen dan gaat zijn verbruik niet zo heel veel omhoog
de asch sleept soms een roeiboot met 2 a 3 mensen er in
zijn verbruik gaat van 1 naar 2 amp en de snelheid die blijft ongeveer constant
dus daar gaat je 10 %
als je een test doet met een hydro racer dan krijg je heel andere meetwaarden
een hydro schroef licht half in het water
maar niet altijd tijdens het varen
je boot gaat op en neer door de golven en endere invloeden wat weer doorgegeven wordt aan de stand van je schroef en dit resulteerd in een meer minder verbruik dan in het test bassin

groetjes raf

Back