Electro motor voor Super-Chart

  • Topicstarter Topicstarter 747driver
  • Startdatum Startdatum
7

747driver

Guest
Simprop bestelnr 0319481 uit 1983.
Heb deze na ruim 20 jaar verblijf op zolder tevoorschijn gehaald om vliegklaar te maken.
Vlieggewicht zou 1700 gram zijn en aanbevolen 2-takt motor iets van 4cc.
Wil er echter een electro motor in zetten.
Heb een HET 3W en 4W liggen maar die zouden teveel toeren maken is me verteld.
Welke motor welke op 4S kan zou er geschikt voor zijn?
 
Een buitenloper van ongeveer 170 gram en een kV van 650 tot 750.
Die 170 gram is uitgaande van het vliegklaar gewicht, dus met accu en alles erin. Als ik jou was zou ik hem eerst even bouwen zodat je zeker weet waar je op uit gaat komen. En dan 10% daarvan nemen en een motor van dat gewicht zoeken. Op 4 cellen moet je het kV van rond de 650-750 wel aanhouden anders explodeert je prop
Deze RCtechnics Internet Store zou geschikt moeten zijn met een 13x8
 
Laatst bewerkt:
@Erik, klinkt logisch maar nooit gedacht dat ze dat model nog hebben en dan ook nog eens voor electro!

@Arjan, is dit dan wat?
Mag best wel wat overpowered zijn!
Ik heb 2 4S lipo's voor de Funjet en 3 6S lipo's voor de Trex-600 welke er mooi voor kunnen worden gebruikt.
Goeie zaak trouwens rctechnics.eu
Heb er een paar keer wat besteld en ik had de spullen dan de volgende dag al.
 
Dat is heel erg overpowered maar waarschijnlijk heb je het gewicht wel nodig in de neus. Zal best mee te vliegen zijn op 4 cellen (ik weet eigenlijk wel zeker dat je er ongelimiteerd verticaal mee kunt gaan :D ) Op 6 cellen moet je een beetje opppassen met de prop. Je hebt dan zoveel vermogen dat je echt een goede moet monteren anders spat hij uit elkaar. En een beetje om de toeren denken....
 
Ik heb 'm gebouwd met neuswiel en moet inderdaad best wat gewicht voorin hebben.
Als ik de 6S zou willen gebruiken moet er wat van de schotjes worden weggehaald anders word het te krap.
Het zal dus wel 4S worden.
Ongelimiteerd verticaal, kijk dat hoor ik graag ;)
 
O en even om de stroom denken. Ik weet niet wat voor 4S packs je hebt maar die motor kan maar zo 35 tot 40A gaan trekken met de juiste prop, kunnen je cellen dat aan? Anders een wat kleinere prop kiezen.
 
4S FP EVO25 2500mAh
6S FP EVO25 4900mAh
In de FJ trekt de FJ met een HET 3W op 4S en 4.7x4.7 49A
 
die 2826 motor met Kv 760 door PH_AJH getipt lijkt mij prima voor deze toepassing op 4S
Als je wat langer vliegtijd wil dan 2 van die pakketten parallel.

6S en zeker van die grote jongens wordt echt teveel voor zo'n trainer. Vermogen vergelijkbaar met een oude 10cc. Wordt ook veel te zwaar. Vliegt niet lekker op zo'n kist. Neem dan een ander vliegtuig.

Even weer een wat vreemde, maar wel te onderbouwen vuistregel voor omrekenen van CC's naar lipo's:
Bij volgas rond 40A:
3S vergelijkbaar met .30 verbrandingsmotor (5cc)
4S vergelijkbaar met .40 verbrandingsmotor (6.5cc)
5S vergelijkbaar met .50 verbrandingsmotor (8cc)
6S vergelijkbaar met .60 verbrandingsmotor (10cc)

Bij meer of minder miximale stroom dan 40A krijg je in verhouding meer of minder "cc's"

Ook voor grote kisten klopt het dan ook ongeveer.
10S ==> 16cc bij 40A volgas. Meestal in grote kisten meer stroom.
10S 60A (= 1.5 x 40)==> 25cc verbrandingmotor
10S 100A = (2.5 x 40) ==> 40cc methanol motor

Grotere verbrandingsmotoren zijn echter niet helemaal onderling vergelijkbaar dacht ik. Een zenoa schijn nogal anders te zijn dan een 3W (who care's. allemaal rommel ;))

Ook voor kleine kisten met minder stroom dan 40A:
3s op 15A = ca. een derde van 40A. 5cc/3 = 1.7cc = 0.10 motor.
Als het technish mogelijk zou zijn zou je die op 1 cell met 40A kunnen vliegen.

Kijk maar eens bij hyperion elektro kisten. Die duiden het nog doodleuk met "40 size" vliegtuig aan, terwijl het puur voor elektro is bedoeld.





Onderbouwing:
Let op! ik vergelijk niet de "watten" van een elektromotor met de "PK's" (gegeven voor top toerental) van een verbrandingsmotor!
Elektro motoren vliegen met beter afgestemde props en kunnen dan met de helft van de "PK's" uit van een verbrandings motor die het vervangt.

bijv. 4S x 40A = 13.5V (onder belasting) * 40A = 540 watt.
Een trainer van 3 kg vliegt dan reeds met 180 watt/kg
Die superchart zal wel wat lichter zijn mag ik hopen. Kan je dus met minder dan 40A prima uit de voeten.
Anders heb je bij de haalbare 1.7Kg >300watt/kg en dat gaat dus vertikaal!

Een vergelijking:
Mijn multiplex mentor van <2kg vlieg ik met 3S2P A123 cellen (totale energie 8V x 4.4Ah = 35 VAh) een kwartier "mild airobatics". Stroom 42A bij 8V
4S1P 2500 heeft 13.5V x 2.5Ah = 34 VAh. Zelfde energie hoeveelheid.
Als je superchart ook 2kg weegt, dan vliegt het ook een kwartier als een trainer (of 8 minuten als een jacko).

(kandidaat voor FAQ)
 
Laatst bewerkt:
Ga 'm inderdaad als trainer vliegen op 4S.
6S pack is te zwaar en zou zeer moeizaam passen.
 
Back
Top