electro motor

dit is misschien een domme vraag (ik heb alleen gehoord dat die niet bestaan alleen maar domme antwoorden :evil: )

maar wat is het verschil tussen een ..x.. turns motor en een speed motor?

de turns had ik gelezen werden bepaald door de wikkels .

en welke motor is dan beter (voor mijn geval dan in een boot)

alvast bedankt

danny

volgens mij een gewonen motor met borstels en een gewone navy regelaar wel navy anders zit je weer met een remtoestand en enz enz

nspierbundel zei:
dit is misschien een domme vraag (ik heb alleen gehoord dat die niet bestaan alleen maar domme antwoorden :evil: )

maar wat is het verschil tussen een ..x.. turns motor en een speed motor?

de turns had ik gelezen werden bepaald door de wikkels .

en welke motor is dan beter (voor mijn geval dan in een boot)

alvast bedankt

danny
Deze vraag is vrijwel niet te beantwoorden omdat het totaal afhangt van de toepassing van de motor, de gebruikte accu en regelaar en nog veel meer.
Een klein beetje verduidelijking:
Op een motor staat b.v. 10x2 turns. Dat betekend dat de motor 10 wikkelingen heeft van 2 draden parallel. Een andere heeft b.v. 20x1 turns. Deze motor heeft in theorie evenveel koperdraad in de wikkelingen zitten maar de eigenschappen van de twee motoren zijn totaal verschillend. De eerste motor zal b.v. 12000 omw/min maken als je er 12V op aansluit. De tweede motor komt dan b.v. niet verder dan 3600 omw/min bij diezelfde 12V. LET OP dit zijn maar voorbeelden, de echte toerentallen hangen van nog veel meer factoren af en kunnen enorm verschillen.
Wanneer jij een rustige boot of auto hebt zal je moeten kiezen voor een motor met "veel" wikkelingen (turns). Die zal niet snel zijn en ook niet zo erg veel stroom gebruiken. Heb je een speedboot of raceauto dan kies je een motor met minder wikkelingen. Die geeft veel meer snelheid maar gebruikt ook veel meer stroom.

Aantal windingen verdubbelt: Kv (toerental per Volt) halveert en Kt (koppel per Ampere) verdubbelt.
De tweede motor uit het voorbeeeld zal dan ongeveer 6000 toeren maken.

ron van sommeren zei:
Aantal windingen verdubbelt: Kv (toerental per Volt) halveert en Kt (koppel per Ampere) verdubbelt.
De tweede motor uit het voorbeeeld zal dan ongeveer 6000 toeren maken.
Is dat wel zo lineair? Mijn ervaring is dat hier in de praktijk een behoorlijk grote spreiding in zit. Misschien dat ik wel erg laag zat met 3600 omw/min. maar die 6000 haal je volgens mij niet.
Misschien heb ik het wel mis hoor want met de motoren die gebruikt worden in modelauto's, boten en vliegtuigen heb ik niet zo veel ervaring. Mijn ervaring is meer met veel kleinere motortjes.

F.van.Gent zei:
hij had het wel over een boot dacht ik zo
Ja dat klopt maar in een boot werkt een elektromotor precies hetzelfde als in een auto of vliegtuig. De uitleg gaat dus ook hier op!

hallo ernst

heeeeeel veel mensen denken zoasg gij hier boven hebt gepost
dat een motor in een boot juist hetzelfde werkt als in een auto

in principe wel een motor is een motor gelijk alle andere uit dezelfde serie

maar er is steeds een maar

ik voor BV met een lrp pink 13 tripple 13x3
met een benneke prop van 24 mm

daar vaar ik dus 8 minuten mee op 3.300 gp cellen

doe ik nu een DR speed 13X2 dan doe ik met de zelfde cellen maar 7 minuten met dezelfde schroef

gebruik ik nu een 16x2 corally met een corrally hand gebalanseerde anker dan doe ik de zelfde tijd met een 25 prop maar maak verdomd wel meer rondjes

het is een driehoekig parkoer NAVIGA

het hangt wel allemaal van de boot af waar die motor voor moet dienen
zet je die motor in een slepertje dan heb je een hard varend slepertje dat verdomd veel stroom vreet en waar je maar 5 minuten mee zult kunnen varen

groetjes raf

Ik vaar met een gewone motor met boestels gewoon een hele middag op een accu van 6 volt 12 ampere
en dat is heel wat anders als waar jullie het steeds overhebben
en borstelloos is volgens mijn voor zover ik het nu begrijp heel wat duurder

hallo F

met welke motor en in welke boot

de asch die vaart op een accu van 12 volt 18 amp 15 uur aan een stuk door
daar licht een aanjager motor in van een audi

mijn stinger met een rorally vaart 8 minuten maar dan wel verrekkes hard

groetjes raf

Twee motoren in de smit nederland
motoren speed 600 eco tweemaal dus en ieder motor elk een accu van 6 volt 12 ampere
en ieder een 5blad schroef van ongeveer 5 cm

raf zei:
hallo ernst
heeeeeel veel mensen denken zoasg gij hier boven hebt gepost dat een motor in een boot juist hetzelfde werkt als in een auto in principe wel een motor is een motor gelijk alle andere uit dezelfde serie maar er is steeds een maar ik voor BV met een lrp pink 13 tripple 13x3 met een benneke prop van 24 mm daar vaar ik dus 8 minuten mee op 3.300 gp cellen doe ik nu een DR speed 13X2 dan doe ik met de zelfde cellen maar 7 minuten met dezelfde schroef gebruik ik nu een 16x2 corally met een corrally hand gebalanseerde anker dan doe ik de zelfde tijd met een 25 prop maar maak verdomd wel meer rondjes het is een driehoekig parkoer NAVIGA het hangt wel allemaal van de boot af waar die motor voor moet dienen zet je die motor in een slepertje dan heb je een hard varend slepertje dat verdomd veel stroom vreet en waar je maar 5 minuten mee zult kunnen varen
groetjes raf
Klopt helemaal Raf, exact hetzelfde geld voor een vliegtuig en een auto. Je moet altijd de beste combinatie zoeken van model, accu , motor, schroef of prop of wielen. Natuurlijk zal een combinatie die in een auto uitstekend voldoet slecht presteren in een vliegtuig of boot. Net zo zal een ideale combinatie voor een boot in een auto of vliegtuig slecht presteren. De aandrijving die je in een speedboot stopt zal in jou duikboot ook niet best presteren. Net zo zal een elektromotor voor een zwever van een heel ander type zijn dan de motor voor een elektro race model. En zo zal de motor voor een buggy ook heel anders zijn dan die voor een baan raceauto.
Wat jij dus schrijft doet niets af aan de werking van een elektromotor. Ook zal je hetzelfde werk moeten doen om de beste combinatie voor jou model te vinden ongeacht wat voor model het is.

Back