Electro ombouw SSM-Technik Huey

Ik heb zelf de SSM benzine trainer het nieuwe kegel rad komt op de staart rotor,het tandwiel met 20 tanden komt bovenaan de tussenas, bij mij was de oude 14 tanden, door het grotere tandwiel schuift alles 5mm naar achteren vandaar het nieuwe kegelrad.
Groeten George
 
Ter info mijn SSM trainer was in oorsprong een bell, later omgebouwd tot trainer, dit is een van de eerste ssm deze was nog uitgerust met Titan Zg20, mijn oude overbrenging- verhoudingen zijn:onder 40/60 boven 86/14 dit geeft bij een toerental van 10000 op de staart 6667rpm en op de kop 1085rpm, dus Bert je zat aardig in de richting, bij deze uitvoering is de complete staart van Vario de bladhouders op de kop zijn van Mikado, deze zijn nu vervangen door een set van vario, bij een testvlucht met nieuwe alu bladenop de kop en staart is een bladhouder gesprongen van de staart, dus moesten alle kunststof delen vervangen worden, en gelijk besloten om er maar een E motor in te hangen daar hij niet door de keuring kwam te veel lawaai.
 
Ben zelf uitgegaan van een rotortoerental van 1150 rpm. Dan zit ik op 80% van de regelaar. Zit dus aardig bij jou in de buurt. Ga zelf de "Huey" kop van Vario gebruiken. Hoe ziet jouw staartaandrijving eruit? Heb je wat foto's, ben erg benieuwd. Bij ons zijn geen brandstofheli's toegestaan, dus de keus was niet moeilijk. Wel vond ik de originele ombouwset niet echt charmant, vandaar dat ik heb besloten een eigen ontwerp te maken. Ben ook heel benieuwd naar het geluid. Op dit moment ben ik bezig met stekkers solderen, servo's aansluiten etc. Heb de staartaandrijving inmiddels ingebouwd. Moet nog wel de aansturing inbouwen. Ga hiervoor een koolstof buisje nemen.
 
De staart is origineel van Vario Sascha levert die zo, je kan alle onderdelen van Vario gebruiken, Sascha heeft alles overgegeven aan de firma A L K in zwitserland je kan hem alleen nog spreken als je problemen hebt.
Dit een van de eerste van de firma SSM bouwnummer 5, dus een echte oldtimer, maar in al die jaren is er niks verandert, alles is nog het zelfde, alleen de motor is sterker geworden nu is het een Zg 26, mijn uitvoering is links draaiend.
 
Heb je dan een trainer met verhoogde staartrotor, net zoals bij de Huey? Hoe ga je hem elektrisch maken, met de aangeboden ombouwset? Ben heel benieuwd naar wat foto's, zo vaak spreek ik niet mensen met een SSM heli ;)
 
Ik heb de standaard ombouw set, de staart rotor is gewoon recht, de Pinion met 20 tanden! komt op de tussen as en het motor tandwiel is 15 tands, bij mij past dit niet omdat ik een hoofd tandwiel van 86 tands heb moet dus een nieuwe bestellen 85 tands en dan gelijk van staal geen kunststof meer ondanks dat de oude na meer dan 20 jaar nog steeds goed is zoals alle kunststof tandwielen, de kwaliteit van dit merk is gewoon super goed, gaat heel lang mee.
 
Laatst bewerkt:
Hier een foto
helicopter 015.JPG
vliegend bij windkracht 5 in de oude toestand, en vliegt nog steeds al 20 jaar.
 
Ziet er goed uit. Ben benieuwd naar je ervaringen met de ombouw. Die van mij is uit 1996 en heeft nog nooit gevlogen. Qua leeftijd dus ook aardig in de buurt van die van jou.
 
Lijkt er wel aardig op. Ik zal ook nog wel eens een foto posten van mijn aandrijfas naar achteren inclusief de 45 graden overbrenging
 
Hallo J.
Ik moet toegeven dat jou oplossing beter is als die van SSM bij jou blijft er een evenwicht tussen de head speed en tail speed, als ik het in mijn situatie omreken kom ik op een head speed van 1313 en tail op 5936 dit bij een verhouding van 15/86/19, wat SSM voorschrijft bij een verhouding van 15/85/20 is het op de kop 1329 en op de staart 5650 met de benzine uitvoering was het 1085 om 6667 iets klopt hier niet bij de ombouw op de manier van SSM de rotor gaat sneller en staart langzamer.
Groeten George
 
Hoi George,

Dat vond ik ook het nadeel van de SSM ombouw. Daarnaast komen in dat geval alle aandrijfkrachten door het kunststof tandwiel en heb je denk ik ook meer geluid door de directe aandrijving. Daarnaast heeft de Kontronik motor een stuk meer vermogen en is hij de helft lichter.

Groet

Johannes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Johannes,
Ik moet Bert en Richard gelijk geven wat betreft de stijfheid van het frame, Johannes vergeet niet dat de benzine motor boven onder het hoofdtandwiel ook met 4 bouten vast zit, wat een verticale verbinding is tussen onder en boven, het verschil met Vario is dat deze alleen op de onder plaat vast zit, zie foto van SSM en voor de liefhebbers de lijst met overbreng verhoudingen.
Groeten Georgessm1.png
ssm.png
ssm1.png
 
Hallo George,

Dat klopt, mocht het mogelijk zijn dan kan ik nog wel een extra steun aanbrengen op mijn motordrager. Ga het eerst zo proberen omdat de motor een stuk lichter is dan een brandstofmotor, en geen stotende belasting kent. Ook het optoeren gaat middels een softstart.
 
Elke bladverstelling geeft een vermogens-verschil!
Of het nou uit de verstelling van de hoofdroterbladen komt of uit de verstelling van de hekroterbladen.
Dan hebben we het nog niet over een gyro gehad.
Deze moet constant corrigeren.(op wind / stick-input / torckwisseling van hoofdroter etc etc.
Je moest eens weten wat een werk de ESC moet doen om het toerental zo gelijk mogelijk te houden.
Wisselende krachten slopen tandwielen en daarna de lagers.
Die e-moter gaat echt je frame platen slopen op deze manier.

Mvg. Richard
 
Elke bladverstelling geeft een vermogens-verschil!
Of het nou uit de verstelling van de hoofdroterbladen komt of uit de verstelling van de hekroterbladen.
Dan hebben we het nog niet over een gyro gehad.
Deze moet constant corrigeren.(op wind / stick-input / torckwisseling van hoofdroter etc etc.

Dit stukje klopt 100%...

Je moest eens weten wat een werk de ESC moet doen om het toerental zo gelijk mogelijk te houden.
Wisselende krachten slopen tandwielen en daarna de lagers.
Die e-moter gaat echt je frame platen slopen op deze manier.

Dit stukje niet....

In een gewone stationaire hoover, zelfs met enige corrigerende input van de piloot, liggen de krachtenvariaties binnen de 5% (om en nabij) en sterker nog, aangezien het HÉÉL goed mogelijk is, om gewoon middels een throttle curve (waarbij een eventuele governor functie dus helemaal niets doet) een perfect constant toerental te vliegen, kun je rechtsstreeks aan je throttle curve, plus je (minimale) stickbewegingen zien hoeveel die governor moet doen ingeval hij het in zijn eentje moet doen: Bijna niets....

Zelfs de hekrotor vol in de hoek gooien, geeft slechts een variatie van een paar procenten van het motorvermogen. Maar aangezien een gyro véél sneller reageert dan een mens, kan die met véél kleinere uitslagen toe dan wanneer je handmatig moet sturen, en die uitslagen zijn zo klein, dat de servo bijna stil lijkt te staan. De krachtenwisselingen ten gevolge van de gyro zijn dus ook maar vrij klein.

Pas als je gaat knallen (3D) dan beginnen de krachtenwisselingen heftig op te lopen.
 
Elke bladverstelling geeft een vermogens-verschil!
Of het nou uit de verstelling van de hoofdroterbladen komt of uit de verstelling van de hekroterbladen.
Dan hebben we het nog niet over een gyro gehad.
Deze moet constant corrigeren.(op wind / stick-input / torckwisseling van hoofdroter etc etc.
Je moest eens weten wat een werk de ESC moet doen om het toerental zo gelijk mogelijk te houden.
Wisselende krachten slopen tandwielen en daarna de lagers.
Die e-moter gaat echt je frame platen slopen op deze manier.

Mvg. Richard
Hoi Richard,

Ben heel benieuwd hoe het loopt. Wou liever de tussenruimte open houden maar ik kan er altijd nog een verbinding tussen maken. Maar als het niet nodig is liever eerst niet. Daarom ga ik wel de heli eerst vliegklaar maken zodat ik er mee kan testen. Dan kan ik eventuele aanpassingen nog doorvoeren voordat ik hem verder detailleer
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Johannes,
Ik zie dat jij nog de oude omlenk hevels er op heb zitten, ik heb ze uit veiligheid overweging vervangen gelijk ook alle ball-links na dat in de lucht een staart rotor bladhouder brak, is het kunststof na meer dan 20 jaar nog wel te vertrouwen, ik heb de heli gelukkig zonder verdere schade aan de grond gekregen, ben voor die paar euro maar op nummer zeker gegaan.
Groeten George
 
Hallo Johannes,
Ik zie dat jij nog de oude omlenk hevels er op heb zitten, ik heb ze uit veiligheid overweging vervangen gelijk ook alle ball-links na dat in de lucht een staart rotor bladhouder brak, is het kunststof na meer dan 20 jaar nog wel te vertrouwen, ik heb de heli gelukkig zonder verdere schade aan de grond gekregen, ben voor die paar euro maar op nummer zeker gegaan.
Groeten George
Hoi George, waar bestel je de omlenk hevels? De balllinks heb ik allemaal al nieuwe voor liggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top