Er is veel voor te zeggen om een 12V motor te gaan gebruiken. Om aan hetzelfde vermogen te komen hoeft er bij 12V veel MINDER stroom te lopen dan bij 7,2V. Stel je wilt 100W vermogen hebben. Bij 12V is dat een stroom van 100/12=8,33Amp. Bij 7,2V is dat maar liefst 100/7,2=13,88Amp. Die stroom is hier de grootste boosdoener want hoe hoger die stroom is hoe hoger, in principe, de verliezen zijn. In dit geval zal de 12V motor duidelijk MINDER warm worden dan de 7,2V motor!
Maar waarom dan toch voor 7,2V kiezen. De belangrijkste reden is dat de accu een heel stuk kleiner en lichter zal zijn. Voor 7,2V heb je 6 NiCad of NiMH cellen nodig. Voor 12V heb je 10 van deze cellen nodig. De vraag is nu kan je zo'n groot accupakket wel kwijt kunt in je model en is zo'n pakket niet te zwaar?
Dan welke regelaar moet je gebruiken? Dat hangt helemaal af van jou keuze van motor en accu. Robke schrijft al dat de regelaar de stroom van de motor moet kunnen verwerken met liefst nog wat over. Dat kan voor jou lastig zijn om te bepalen maar als je naar een GOEDE modelbouw winkel gaat zullen ze je daar absoluut kunnen helpen en je alle nodige adviezen geven. Je moet alleen wel al voor je zelf bepaald hebben wat je wilt en (niet onbelangrijk) wat het kosten mag. De meeste winkeliers zullen in eerste instantie proberen jou die combinatie te verkopen waar ze het meest aan verdienen. Dat zal ongetwijfeld een goede combinatie zijn maar vaak is er ook nog wel een goedkopere. Vraag altijd wel duidelijk wat de "voor en nadelen" van de diverse combinaties zijn. Weet je het dan nog niet dan zal een goede winkelier je de tijd geven om er over na te denken zodat je eventueel hier op het forum nog wat na kan vragen.
Het is vaak ook een goed idee om eens te kijken of er een modelclub bij jou in de buurt is. Het maakt even niet uit of dat auto's, boten of vliegtuigen zijn er lopen daar vrijwel altijd mensen rond die je kunnen en meestal ook wel willen helpen.
LiPo's? Tja dat is een heel ander verhaal. Dit zijn op dit moment DE accu's. Licht van gewicht, veel energie, redelijk snel te laden en met behoorlijk hoge stromen te ontladen. Er kleven echter wel wat "nadeeltjes" aan deze accu's. Je moet e heel erg goed behandelen en precies volgens de voorschriften gebruiken anders kan het fout gaan. Ze kunnen heel erg slecht tegen te veel laden, daar gaan ze echt binnen heel korte tijd kapot van en als het met te veel stroom gebeurt kunnen ze in de fik vliegen! Ook te ver ontladen is funest, een liPo die te ver ontladen is geweest is een groot deel van z'n capaciteid kwijt! Ook al na één keer te ver ontladen!
Zo zijn er nog meer kleinigheidjes waar je bij LiPo's goed op moet letten. Al met al niet aan te bevelen voor een beginner. De kans op kapotte accu's is te groot en LiPo's zijn nog steeds vrij duur!
Welke lader? Dat hangt af van de accu die je gaat kopen. Hij moet sowieso geschikt zijn voor het type accu dat je koopt, NiCad, NiMH of LiPo's. Er bestaan vele soorten en maten laders met een scala aan mogelijkheden en tierelantijntjes. De ene kan nog meer dan de andere en de ene caimt nog beter resultaten dan de andere. Vrijwel al deze claims kan je "vergeten" omdat de meeste niets meer zijn dan verkoop verhaaltjes. Voor een niet electonicus zijn ze lang niet altijd te doorzien maar ook ik ben wel eens in dergelijke verhaaltjes gestonken. Ik heb destijds een super de luxe lader gekocht om mijn accupakketten voor mijn VartaFly te kunnen laden. Hij kostte een behoorlijk vermogen maar het was het beste van het beste en door zijn manier van laden werd het geheugeneffect voorkomen en meer van dergelijke verhalen. Toen na iets meer dan een jaar hij de geest gaf en ik er mee naar de winkel ging was het antwoord: O die ouderwetse laders, tja we kunnen hem voor je repareren maar dat is dat ding eigenlijk niet waard. Je kunt beter een nieuwe "veel betere" kopen. Daar stond ik toen met m'n "super lader" van 14 maanden oud, nu was hij niets meer waard! Thuis heb ik hem open gemaakt en hem kunnen repareren. Ik kwam er direct achter dat het inderdaad maar een hele simpele "gewone" lader was. Op zich werkte hij prima maar al die speciale eigenschappen waren echt maar verhaaltjes.
Koop een vrij simpele delta piek lader als je NiCad of NiMH accu's gaat kopen. Deze manier van laden is betrouwbaar en heeft in de praktijk bewezen dat het heel goed voldoet. Een druppellaad mogelijkheid hoeft er niet op te zitten, druppelladen is niet goed voor NiCad's. Een computer gestuurde automatische lader kan wel maar is absoluut niet noodzakelijk. In sommige gevallen willen deze laders wel eens een accu te snel gaan laden wat die accu ook niet fijn vindt. Wat je nodig hebt is een delta piek lader geschikt voor NiCad en NiMH en geschikt voor minimaal het aantal cellen dat je accu groot is. Voor de laadstroom van de lader raad ik je aan een waarde te kiezen die tussen de 1 en 1,5C ligt. Veel hoger is meestal nadelig voor je accu en bij veel lager duurt het laden zo lang.
Overigens kan je bij modelbouw FAQ een stukje vinden over de NiCad accu's. Daar vindt je meer over het gebruik van deze accu's en alles wat er bij komt kijken.