Electro pakket Hovercraft

Op dit moment een Hovercraft aan het bouwen.
100 x 50 cm met een gewicht van 2800 gram.
Ben nu aangekomen aan het inbouwen van motoren en dergelijke.
In een site spreekt men van een Graupner 600 motor, 2 maal, 1 voor voorstuwing en 1 maal voor lift. Verder een standaard servo voor sturen.
Waar moet ik nu op letten. Voltage: waarom zou ik bijvoorbeeld 7.2 ipv 12 volt nemen. Mag je zeggen hoe meer volt hoe groter de kracht van de motor.
Ik weet dat ik een prop van ongeveer 15 cm met een aardige snelheid moet rond kunnen slingeren.
Electronische regelaar: waar moet ik op letten daar de keuze in regelaars ook enorm is.
Lipo's: waarom lipo's en waar moeten deze aan voldoen, waar moet ik op letten.
Lader: deze moet ik ook nog aanschaffen, waar moet ik rekening mee houden.
Wie kan mij in enigzins simpele bewoordingen uitleggen hoe het in elkaar steekt.
Uiteraard kan ik ook naar de winkel gaan en een compleet pakket kopen in de hoop de juiste configuratie te hebben maar ik wil toch enigzins begrijpen hoe het werkt.

Pendelaar (Ton)
 
Ik zal even proberen wat snelle antwoorden te geven om je op weg te helpen.

1 Meer spanning is meer vermogen, maar ook meer warmte in je motor, hij moet er dus wel tegen kunnen.
2 Meet als de motor loopt eens wat de stroom is die er door loopt, dan weet je wat de motor voor zijn kiezen krijgt als je de specs leest. Een digitale meter is voor een paar Euro overal te koop, Aldi, Lidl etc.
3 De regelaar moet de stroom van die motoren aankunnen en nog wat marge hebben.
4Lipo's hebben een veel lager gewicht voor dezelfde kapaciteit, vooral bij vliegtuigen is dat van belang. Ik zou voor de hoverkraft nog van Ni-Mh accus gebruik maken, dat is een stuk makkelijker en goedkoper.
5 Zorg dat de lader geschikt is voor het soort accu's dat je gebruikt. Liefst een zgn Delta-piek lader fo bij Lipo's een moderne lipo lader. Lipo's ontwikkelen zo snel dat de laders ook steeds achter de feiten aanlopen.
Laat maar eens weten of dit je al wat helpt.
 
Er is veel voor te zeggen om een 12V motor te gaan gebruiken. Om aan hetzelfde vermogen te komen hoeft er bij 12V veel MINDER stroom te lopen dan bij 7,2V. Stel je wilt 100W vermogen hebben. Bij 12V is dat een stroom van 100/12=8,33Amp. Bij 7,2V is dat maar liefst 100/7,2=13,88Amp. Die stroom is hier de grootste boosdoener want hoe hoger die stroom is hoe hoger, in principe, de verliezen zijn. In dit geval zal de 12V motor duidelijk MINDER warm worden dan de 7,2V motor!
Maar waarom dan toch voor 7,2V kiezen. De belangrijkste reden is dat de accu een heel stuk kleiner en lichter zal zijn. Voor 7,2V heb je 6 NiCad of NiMH cellen nodig. Voor 12V heb je 10 van deze cellen nodig. De vraag is nu kan je zo'n groot accupakket wel kwijt kunt in je model en is zo'n pakket niet te zwaar?
Dan welke regelaar moet je gebruiken? Dat hangt helemaal af van jou keuze van motor en accu. Robke schrijft al dat de regelaar de stroom van de motor moet kunnen verwerken met liefst nog wat over. Dat kan voor jou lastig zijn om te bepalen maar als je naar een GOEDE modelbouw winkel gaat zullen ze je daar absoluut kunnen helpen en je alle nodige adviezen geven. Je moet alleen wel al voor je zelf bepaald hebben wat je wilt en (niet onbelangrijk) wat het kosten mag. De meeste winkeliers zullen in eerste instantie proberen jou die combinatie te verkopen waar ze het meest aan verdienen. Dat zal ongetwijfeld een goede combinatie zijn maar vaak is er ook nog wel een goedkopere. Vraag altijd wel duidelijk wat de "voor en nadelen" van de diverse combinaties zijn. Weet je het dan nog niet dan zal een goede winkelier je de tijd geven om er over na te denken zodat je eventueel hier op het forum nog wat na kan vragen.
Het is vaak ook een goed idee om eens te kijken of er een modelclub bij jou in de buurt is. Het maakt even niet uit of dat auto's, boten of vliegtuigen zijn er lopen daar vrijwel altijd mensen rond die je kunnen en meestal ook wel willen helpen.
LiPo's? Tja dat is een heel ander verhaal. Dit zijn op dit moment DE accu's. Licht van gewicht, veel energie, redelijk snel te laden en met behoorlijk hoge stromen te ontladen. Er kleven echter wel wat "nadeeltjes" aan deze accu's. Je moet e heel erg goed behandelen en precies volgens de voorschriften gebruiken anders kan het fout gaan. Ze kunnen heel erg slecht tegen te veel laden, daar gaan ze echt binnen heel korte tijd kapot van en als het met te veel stroom gebeurt kunnen ze in de fik vliegen! Ook te ver ontladen is funest, een liPo die te ver ontladen is geweest is een groot deel van z'n capaciteid kwijt! Ook al na één keer te ver ontladen!
Zo zijn er nog meer kleinigheidjes waar je bij LiPo's goed op moet letten. Al met al niet aan te bevelen voor een beginner. De kans op kapotte accu's is te groot en LiPo's zijn nog steeds vrij duur!
Welke lader? Dat hangt af van de accu die je gaat kopen. Hij moet sowieso geschikt zijn voor het type accu dat je koopt, NiCad, NiMH of LiPo's. Er bestaan vele soorten en maten laders met een scala aan mogelijkheden en tierelantijntjes. De ene kan nog meer dan de andere en de ene caimt nog beter resultaten dan de andere. Vrijwel al deze claims kan je "vergeten" omdat de meeste niets meer zijn dan verkoop verhaaltjes. Voor een niet electonicus zijn ze lang niet altijd te doorzien maar ook ik ben wel eens in dergelijke verhaaltjes gestonken. Ik heb destijds een super de luxe lader gekocht om mijn accupakketten voor mijn VartaFly te kunnen laden. Hij kostte een behoorlijk vermogen maar het was het beste van het beste en door zijn manier van laden werd het geheugeneffect voorkomen en meer van dergelijke verhalen. Toen na iets meer dan een jaar hij de geest gaf en ik er mee naar de winkel ging was het antwoord: O die ouderwetse laders, tja we kunnen hem voor je repareren maar dat is dat ding eigenlijk niet waard. Je kunt beter een nieuwe "veel betere" kopen. Daar stond ik toen met m'n "super lader" van 14 maanden oud, nu was hij niets meer waard! Thuis heb ik hem open gemaakt en hem kunnen repareren. Ik kwam er direct achter dat het inderdaad maar een hele simpele "gewone" lader was. Op zich werkte hij prima maar al die speciale eigenschappen waren echt maar verhaaltjes.
Koop een vrij simpele delta piek lader als je NiCad of NiMH accu's gaat kopen. Deze manier van laden is betrouwbaar en heeft in de praktijk bewezen dat het heel goed voldoet. Een druppellaad mogelijkheid hoeft er niet op te zitten, druppelladen is niet goed voor NiCad's. Een computer gestuurde automatische lader kan wel maar is absoluut niet noodzakelijk. In sommige gevallen willen deze laders wel eens een accu te snel gaan laden wat die accu ook niet fijn vindt. Wat je nodig hebt is een delta piek lader geschikt voor NiCad en NiMH en geschikt voor minimaal het aantal cellen dat je accu groot is. Voor de laadstroom van de lader raad ik je aan een waarde te kiezen die tussen de 1 en 1,5C ligt. Veel hoger is meestal nadelig voor je accu en bij veel lager duurt het laden zo lang.
Overigens kan je bij modelbouw FAQ een stukje vinden over de NiCad accu's. Daar vindt je meer over het gebruik van deze accu's en alles wat er bij komt kijken.
 
Ernst,

Ik was er even van uit gegaan dat hij al motoren had op 7.2V en als je die op 12V laat draaien worden ze wel degelijk warmer. Maar inderdaad, jou versie klopt ook.
Fijn voor Pendelaar dat je alles nog eens uitspit, nu heeft hij vast geen vragen meer?
Behalve waarschijnlijk wat een delta piek lader nu eigenlijk piekt, en wat C is. Waarom Lipo's zo lastig zijn terwijl ze hem in de winkel inderdaad waarschijnlijk het liefst voor een kapitaal aan spullen aansmeren.
Pedelaar laat eens horen....
Heb je al motors?
 
Robke zei:
Ernst,

Ik was er even van uit gegaan dat hij al motoren had op 7.2V en als je die op 12V laat draaien worden ze wel degelijk warmer. Maar inderdaad, jou versie klopt ook.
Daar heb jij dan weer helemaal gelijk in. :lol:
Robke zei:
Fijn voor Pendelaar dat je alles nog eens uitspit, nu heeft hij vast geen vragen meer?
Behalve waarschijnlijk wat een delta piek lader nu eigenlijk piekt, en wat C is.
Daar is hier op het forum al heel veel over geschreven dus met de zoekfunctie is dat vrij makkelijk te vinden.
Robke zei:
Waarom Lipo's zo lastig zijn terwijl ze hem in de winkel inderdaad waarschijnlijk het liefst voor een kapitaal aan spullen aansmeren.
Pedelaar laat eens horen....
Heb je al motors?
Waarom LiPo's lastig zijn heb ik al redelijk beschreven maar ook hierover is met de zoekfunctie erg veel over te vinden.
Voor de winkeliers heb ik ook al een beetje gewaarschuwd en duidelijk gezegd dat je moet weten wat je wilt en wat het kosten mag. Ga de eerste keer naar de winkel ZONDER geld en vraag alleen info en advies. Ga dan later terug en ga dan pas over tot kopen. Dat voorkomt impuls inkopen en geeft je de kans nog eventuele nadere vragen te stellen. 8)

Heel soms heb ik wel eens een minder goede bui en dan kan ik me wel eens een beetje boos maken over "domme vragen en ideeën" die ik zo af en toe wel eens lees. Dat ligt aan mij hoor, niet aan het forum! :oops:
Gelukkig is dat meestal heel snel over want anders had ik het niet zo lang op dit forum uitgehouden. Iedereen die hier op het forum komt is natuurlijk welkom en vragen staat helemaal vrij. Toch heb ik soms wel eens het idee dat er al te makkelijk vragen worden gesteld over dingen die al heel uitgebreid behandeld zijn of soms zelfs nog worden. Met andere woorden, beste mensen gebruik de zoekfunctie wat vaker!
Zo dat ben ik ook weer kwijt :wink: terug naar het onderwerp :!:
 
Ernst en Robke,
Allereerst mijn hartelijke dank voor het uitgebreide antwoord. Wat een informatie !!!
Ja, met de zoekfunctie kom je een heel eind maar als beginneling zie je soms door de bomen het bos niet meer, zoveel is er al te vinden op dit forum. Als beginneling zit je dan met een vraag die je graag in eigen bewoording wil stellen aan het forum. Dus het heeft niet altijd te maken met gemakzucht of iets dergelijks.
Daarom toch mijn hartelijke dank dat jullie telkens weer de tijd willen nemen om een gedegen antwoord te geven. Gedrevenheid noemt men dat.
In iedergeval zie ik weer wat licht in de duisternis, ik wil beslagen ten ijs (sneeuw in deze periode) komen.
Op jullie vraag of ik al motors heb.....Neen.
Nog niets gekocht aan electra/electronica.
Zoals gezegd ben ik een Hovercraft aan het bouwen adhv een voorbeeld gevonden op het internet.
Men spreekt hier over Graupner speed 600 7.2V en als ik het goed heb met borstels. De meningen zijn verdeeld, de ene bouwer van deze Hovercraft is positief en de andere bouwer is niet te spreken over de prestaties van deze motor.
Hoeveel vermogen ik precies nodig heb is mij niet bekend.
Wat ik wel weet:
Afmeting vaartuig 100 x 50 cm, gewicht zonder electra e.d. 2800 gram.
Met electra zou ik uit mogen komen op 3600 gram.
Men spreekt dus over Graupner Speed 600 7.2V met daaraan props van
7-3 voor voortstuwing en 6-6 voor de lift. Ik weet niet hoeveel belasting dit gaat geven op de motors vandaar ook mijn vragen.
Uiteraad wil ik enigzins het gewicht laag houden maar ook de kosten.
Maar ja, wie wil dit niet.
Van de andere kant mag het wel wat kosten, het moet gewoon lekker werken daar de Hovercraft er schitterend uit komt te zien dus moet het ook werken. Ik wil best wel onderaan beginnen maar ik heb nu ook wel de leeftijd en knutselervaring bereikt om het juist aan te pakken.
Uiteraard ga ik naar een GOEDE winkel en laat mij ook daar voorlichten.
Maar als leek kunnen ze mij daar, zonder jullie hulp, alles wijs maken en nu kan ik me al redelijk inleven in de materie.
Waar het mij om gaat is dat ik dadelijk niet een regelaar koop van een slordige 60 euro, en ik ga ervan uit dat ik die 2 nodig heb en jullie kunnen mij nu reeds wijzen op een goedkoper alternatief.
Misschien hebben jullie goede ideeen voor een pakket waar ik aan kan denken.

Robke en Ernst: wederom mijn hartelijke dank.

Ton
 
Kijk, nu moet ik meteen m'n woorden weer inslikken :oops: . Sorry Ton! ik wilde je niet van gemakzucht beschuldigen :wink: , er staat inderdaat wel heel erg veel op dit forum. (Robert hoe groot is de database nu?)
Tja, om op je vragen terug te komen. Ik moet je voor een groot deel een echt antwoord schuldig blijven. Ik heb nooit een Hoovercraft gebouwd en weet dus niet of deze motoren voldoende vermogen hebben. Voor de lift denk ik haast wel want het daarvoor benodigde vermogen schijnt niet zo groot te zijn. Dit onder voorbehoud dat de rok niet te veel lucht verliest en je dus ook niet over te grote kuilen of hobbels ragt.
Een regelaar heb je voor de liftmotor niet nodig een zogenaamde softswitch is hier een prima oplossing. Voor de voortstuwing moet je natuurlijk wel een regelaar gebruiken anders is de snelheid niet te regelen en gaat hij er of als een raket vandoor of hij staat stil. Voor deze motoren zijn er diverse regelaars in de handel. Er worden zelfs setjes van een motor met bijbehorende regelaar verkocht. Prijzen weet ik ook niet echt maar dit zijn vrij veel gebruikte motoren en de prijzen ervan vallen over het algemeen best mee. Van de regelaars ook wel maar ze zijn meestal wel duurder dan de motor.
Nog even een tip met betrekking tot de lift propeller. Er wordt een 6x6 prop aanbevolen. Ik raad je aan om een paar maten grotere prop te nemen b.v. 8x6. Oke, hij past niet meer in het gat dat ervoor is gemaakt. Wat je nu moet doen is de tips van de prop afzagen en de scherpe randjes verwijderen. Dat moet je zo doen dat de prop zo nauwkeurig mogelijk in het gat past met zo min mogelijk ruimte tussen de tip en de wand. Als je de tippen exact gelijk afzaagt blijft de prop in balans maar je moet de balans natuurlijk wel controleren en goed houden of maken. Dit is wel belangrijk!!! Waarom deze extra bewerkingen? Het rendement van de ingekorte prop die precies past in het gat is behoorlijk hoger. De motor zal veel meer lucht leveren aan het luchtkussen omdat er veel minder verloren gaat.
 
Ik heb vorige periode een profielwerkstuk moeten maken voor natuurkunde en dit was een hovercraft van 70 cm bij 50 cm.
Als liftmotor had ik een ducted fan gebruikt met 6 GP3300 cellen. Deze motor in combinatie met mijn rok ontwerp kon maximaal 2,7 kilo tillen.
De rok had ik gemaakt uit een stof van een luchtballon. Dit is behoorlijk luchtdicht en slijtvast.
Als voorstuwing had ik zolang even mijn aandrijving van mijn corsair gebruikt nl een vertraagde speed 300 met een 9x7 prop.
Voor mijn ontwerp was dit meer als voldoende (11 m/s)

afb16616.jpg


afb16617.jpg

Je ziet dat er al het een en ander met tape is vast gezet maar dat kwam omdat ik binnen in een hal van onze school de snelheid wou bepalen. Alleen even lichtelijk vergeten dat een hovercraft geen remmen heeft :oops: en bijna geen weerstand. Verdere afwerking had toch geen zin want ik wilde alleen onderzoeken of het mogelijk was om een RC hovercraft te bouwen.
Ik ben er van overtuigd dat je het beste 2 ducted fans kan gebruiken voor de lift dan je genoeg power en het is zeer makkelijk in bouwen.
 
Ik denk inderdaad dat een fan met meer bladen en nog beter rendement gaat geven boven een normale propellor die in principe niet is ontworpen om een drukverschil op te bouwen. Maar wat Ernst zegt klopt zeker, hoe beter het past hoe meer rendement.
Wat estetisch minder mooi zal zijn (alhoewel), maar nog beter zal werken is een radiale ventilator (compressor). Een propellor en een ducted fan zijn axiale compressors. Een voorbeeld van een radiale ventilator zijn bv fans van afzuigkappen. Je ziet een kooi met schoepjes ipv een aantal bladen die op een as zitten. Misschien kun je zo'n kooi uit een oude afzuigkap slopen en hem op je motor monteren. maar ja, misschien ben je dit punt al lang voorbij in je bouw.

Mooie Hoverkraft Bas! Hoe remt ie als je de liftmotor afzet?
2.7 Kg is al een mooi liftgetal. Ik zie in mijn werk vaak hoe speciale bedrijven met een flesje perslucht machines verplaatsen die tonnen wegen, dat doen ze met hele dunne rubberen....hoverkraftjes! Zonder stuwmotoren natuurlijk. Als zo'n machine zweeft (millimeters) kun je hem met 1 vinger op zijn plek duwen.
 
Als ik de liftmotor uitzet staat zo stil. Alleen echt testen kan ik dat niet aangezien de liftmotor gewoon aan gaat met een schakelaar op de hovercraft zelf. Maar als je op de stenen probeert vooruit te komen zonder dat de rok is opgeblazen kom je echt niet vooruit.

En nog even iets over het stuurgedrag. Zodra ik behoorlijk wat snelheid had werd het sturen vrij moeilijk omdat als je bijv een bocht naar links draait hij halverwege de bocht niet meer verder. Hij ging dan zijwaarts recht vooruit. Je moest dan een dot gas geven op de hovercraft om te draaien.

Het mooiste is dus als je de stuw motor kan draaien om te sturen dan ben je nl veel wendbaarder
 
Bas, hij zou zeker beter sturen als je net als die moerasbootjes, twee flinke deuren achter je prop zet die een finke uitslag kunnen hebben. De motor draaien is mechanisch toch weer wat lastiger.
 
Ik heb er ook een keer een gebouwd, maar dan een van piepschuim van een paar honderd gram! Gewoon 2 tandenborstelmotortjes. één naar beneden in een ring ingebouwd met zelfgemaakte houten prop, en één achterop op een servo, ook met zelfgemaakte houten prop. Dat stuurt echt perfect!
Dit alles met ontvanger op 4 penlites. Hij deed het echt prima, alleen had ik ff geen geld voor een regelaar, dus knoopte ik de draadjes aan elkaar! nou dan leer je wel sturen hoor! gewoon ver vooruit kijken en idd helemaal dwars zetten om een bocht te maken.

Maarja, wat ik hier zo hoor, wordt wel ff wat groter en dan lijkt het me niet slim om de draadjes aan elkaar te knopen! :lol:

oh ja, als hij het goed doet, moet je eens op water gaan varen met iets minder gas op de liftmotor, dan stuurt ie wel heel vriendelijk.
 
Geachte forumleden,

Zojuist in een winkel geweest voor informatie omtrent de benodigde artikelen:
Men wil verkopen:
Motor: Graupner Speed 600 7.2V
Accu: 7 maal Sanyo Cadnica 1.2V 1700mAh
Regelaar: Robbe Rokraft 100 uP 15/20A 5...10 NC

Is dit een juiste te gebruiken combinatie. (gewicht buiten beschouwing laten)
Is dit een combinatie die ik kan gebruiken zonder dat de boel in de fik gaat.

Gaarne uw reactie en alvast bedankt.

ps. ben ik iets vergeten om te noteren (verdere specificaties) dan hoor ik dat graag.

Pendelaar
 
he
met een speed 600 7,2 volt met 7 cellen scr 1700 mAh heb ik ook
en voor mijn hovercraft getest en met een 6" x 6" prop trekt hij meer dan 11 A hoeveel weet ik niet precies want mijn Aldie voltmeter gaat niet verder :(

ik ga twee paketen 7 cellen sanyo cadnica 1700 gebruiken paralel geschakelt
of 1 paket 7 cellen sanyo cadnica voor de speed 600 7,2 volt voor lift en voor voortstuwing een speed 600 bb turbo 12 Volt op 8 cellen Gp 3300 red label

en dan twee regelaars voor lift en trust zodat ik ook de hoverhoogte mooi kan regellen 8)

groeten Gerjan
 
Gerjan,
Kun jij aangeven hoelang je in theorie kunt "varen" met de aangeboden set zoals hierboven omschreven.

Jouw 2e optie gaat wel in de papieren lopen met 2 regelaars.
Is het wel wenselijk om de lift te regelen, hoe minder de lift des te meer zal de wrijving zijn met de ondergrond en des te meer power je nodig hebt voor voortstuwing.

Pendelaar
 
Gerjan zei:
en dan twee regelaars voor lift en trust zodat ik ook de hoverhoogte mooi kan regellen 8)

Hover hoogte regelbaar maken is weinig tot geheel niet zinvol. Gewoon het luchtkussen volblazen en houden dat is belangrijk. Als je de hoeveelheid lucht gaat regelen krijg je een onstabiel luchtkussen. Bij de kleinste oneffenheid ben je direct een boel lucht kwijt en omdat je niets "over" hebt zal de bodem direct tegen de grond zakken. Je craft zal pas echt "lekker" vliegen of varen, of vlaren of vieren of hoe je het ook noemen wil, als het luchtkussen steeds goed vol is met lucht.
Heb je te veel lucht dan kan je de motor wat langzamer laten draaien of een iets kleinere fan gebruiken. Heb je te weinig lucht dan moet je dus het tegenovergestelde doen. Om hiervoor een regelaar te gebruiken is onnodig duur want wanneer je eenmaal de juiste instelling hebt zal je de snelheid niet meer willen veranderen. Een simpele aan/uit schakelaar bediend door de zender zal goed voldoen. En omdat bruut aan schakelen een beetje slecht kan zijn voor de motor en een schok door je craft kan laten gaan kan je het beste een softswitch kopen. Deze dingen schakelen de motor "langzaam" aan om dit soort problemen te voorkomen.
 
de extra regelaar heb ik nog liggen dus duur is het niet
ik wilde een regelaar gebruiken om het aanzetten wat rustiger te laten verlopen
dus zo'n soft switch zou ook heel goed kunnen

heb je hier wat meer informatie over ? en waar ze te verkrijgen zijn?

@pendelaar hoe lang weet ik niet precies maar als je lift motor bijvoorbeeld 12 Ah trekt en bij rustig varen de Trust motor 5 Ah dan kun je op accu's van 1700 maH= 1.7 Ah
dus 1.7/ 17 =0.1
een tiende deel van 60minuten=6 minuten bij rustig kunnen varen

hoe dit in de praktijk uitkomt weet ik (nog) niet en hangt af van je vaar gedrag want langzaam varen kost minder stroom dan hard varen


Groeten Gerjan
 
Als je toch nog een regelaar hebt liggen dan kan je die net zo goed gebruiken als "softswitch". Om dan alsnog een softswitch te gaan kopen is weer duur. Je zult merken dat je die regelaar vrijwel alleen gebruikt om de motor aan en uit te zetten!
 
Uitzetten is goed voor een mooie noodstop! dus dat is wel handig! (kon ik niet, moest er achter aan rennen en draadje lostrekken)

Daarom wil ik wel wat meer weten over een softswitch. Kan je die direct in je ontvanger prikken? Hoe duur zijn ze ongeveer? en wat doen ze als de motor loopt (niks meer?) Ik heb namelijk ook zo'n mechanische regelaar, maar die schakelt alsnog in één keer aan en je hebt weer een servo nodig.

alvast bedankt,
 
Een softswitch is een stukje electronica dat de stroom naar de motor niet in één keer inschakeld maar en "even" over doet. De motor begint dus langzaam te draaien en gaat dan steeds sneller tot hij voluit draait. Nu moet je niet denken dat dit zo langzaam gaat als ik hier omschrijf. Meestal gaat de motor van stop naar volgas in ongeveer een seconde.
Je sluit de motor en het accupakket op de softswitch aan waarna je de softswitch op een vrij kanaal van je ontvanger aansluit. Via dat kanaal kan je nu de motor aan en uit zetten. Er zijn ook softswitches met een BEC dan heb je geen ontvangeraccu meer nodig.
 
Back
Top