Electro setup advies gevraagd voor de PJP BAe Hawk MK1/1a

BAe Hawk MK1/1a van PJP jets

hawk_enlarged_thumbnail.jpg

OS 46 VX/ OS 65 DF/ K&B 48 DF
7-Blade Thorjet fan unit
MW 44 Turbine

Length 53" 1.34 meter
Span 48" 1.21 meter
Weight 8lbs (3.6 kg)

Aller eerst, kijk eens op de volgende site.
Daar zie je ook een hawk, maar dan ontworpen speciaal voor EDF.

http://home.vrweb.de/schuebeler.impeller/hawk_e.html

De spanwijdte van het model op de site is precies hetzelfde. De lengte is iets anders. Maar dit geeft inderdaad aan, dat het met een midifan moet lukken.

Je kan ook lezen in hun verhaal, dat ze een 8S aandrijving aanbevelen. Dit komt omdat er retracts in het model zit. En dit bij het opstijgen dus wat meer power vraagt.

Kwa aanraden setup. Dat is afhankelijk wat je ervoor wilt uitgeven. Want als je de 8S met de lehner neemt die zij zeggen. Dan kost het aardig wat. Is dit te prijzig. Dan is met merk MEGA een uitkomst. Dit zijn goede motoren, tegen een redelijke prijs. Afhankelijk of je dan retracts wilt of niet, kun je je motor kiezen.
Zou je zonder retracts gaan, dan zou ik in jouw geval voor een 6S motor gaan (omdat je hierboven zegt, dat het waarschijnlijk niet op 3S gaat vliegen, neem ik aan dat je al een ander toestel hebt dat op 3S vliegt? en als je dan 2x 3S pakketten neemt. Dan kan je de pakketten in meerdere toestellen gebruiken. Dit kan natuurlijk ook bij 2x 4S)

Ook zou ik het binnenwerk van jouw hawk eens goed nakijken. Zitten er van die dikke stevige triplex spanten in? Afhankelijk waar ze zitten, heb je ze niet meer nodig, of kan je ze lichter maken. Want die spanten zijn ontworpen voor een trillende brandstof motor, of de krachten van een turbine.
MIsschien is het ook aan te raden, om nieuwe inlaten te maken. Ik denk dat de brandstof fan nu in het midden van het toestel zit, en de brandstof tanks ernaast. Ik zou de fan meer naar achteren zetten (richting staart). En dan nieuwe inlaten maken, zodat je je lipo's tussen de inlaten kwijt kan. Dan heb je ook veel meer ruimte om te schuiven met je accu's zodat je nog steeds een goed zwaartepunt krijgt. Ga je bijvoorbeeld eerst met 6S vliegen en later met 8S, dan kan je de accu meestal makkelijker schuiven, dan als ze klem naast de fan liggen, en tussen de romp

Glasmat opzetten, gaat heel makkelijk met G4. (PU). Dit is zo dun als water. Wel raad ik aan, om eerst het oppervlakte helemaal in te smeren met dit spul, dan het doek erop te doen. En dan met een plastic kaart het spul door het doek wrijven. En waar dan het glas niet meer nat wordt (dus wit blijft, i.p.v. helder), om daar een klein beetje G4 extra aan te brengen. Waarom ik zeg, eerst je oppervlakte insmeren? ik heb bij meerdere modellen mee gemaakt, dat als ik het glas er eerst opleg. En dan de G4 aanbrengen, dat het glas de G4 te veel vasthoud, en de hechting aan de oppervlakte niet zo super is. Doordat dit spul zo dun is al water, wrijf je ook niet de structuur van het glas kapot.

Succes met bouwen, en plaats een foto's als je het toestel hebt.

volgens mij gaat het om deze?

4HMtOVIRqA-f1.jpg

Ik zie geen inlaten, maar dit is echt een must bij EDF. Anders verlies je veel power.
Dus dat is al iets wat je op je bouwlijstje moet zetten

Klopt Salamander, om bovenstaande kit gaat het...

Er zit een bouwtekening bij waar een paar spanten op
aangegeven staan, maar de romp is erg stevig dus denk dat je
ze niet nodig hebt. (uiteraard wel t.h.v. de fan)
Op Rcgroups hebben wat mensen hun licht erover laten schijnen, 120 mm fan lukt niet omdat de inlaten dan te klein zijn, deze zou je kunnen vergroten maar dan is het niet meer schaal.
Midifan 90mm aan de bovengrens draaiende zou moeten lukken.
Er zijn daar wat forumleden die een hawk met relatief weinig vermogen vliegen.

Noah, misschien is het een idee om de retracts eerst achterwege te laten en een bungee te gebruiken, of een startwagen. Heb je een verharde
startbaan ? Of bonsai-riet ?

Heb deze kit van een Belgische mijnheer gekocht, maar dit is weer eens zo'n projektje dat nog tien jaar op zolder blijft liggen als ik 'm niet verkoop.
Typisch gevalletje van ARF-geld genereren... :)

Hoop dat Noah ons op de hoogte gaat houden van de vorderingen, lijkt
me fantastisch om 'm eens te zien vliegen.

Heren,

Super bedankt voor de reacties.
Ik heb hier vannacht nog even over nagedacht.. (lag toch wakker). Ik wil voor deze kist een goede setup gebruiken dus Hacker e.d. is geen probleem. Ik wil ook niet gaan bezuinigen op de rest van de onderdelen en zal hem nog niet gespoten in gaan vliegen.. wellicht ziet Salamander de kans om mij hierin te assisteren als hij eenmaal zo ver is. We hebben bij ons op het veld geen startbaan maar achter in de polder heb ik al een mogelijkheid gezien. Maargoed het zal nog wel even duren en wat ik al zeg hij hoeft echt niet snel klaar te zijn.. ik wil hier echt mijn über best op gaan doen en elke aanpassingen goed bespreken en doordenken aangezien ik hem niet wil verprutsen. Ik heb gemerkt in Aerofly dat hij redelijk goed te vliegen is en niet extreem snel is dus dat zal na veel oefenen niet zo'n probleem zijn.. ik denk dat dit relatief makkelijk te doen is qua vliegen dan een opgefokte Sniper of iets dergelijks. 2x 4s moet voldoende zijn? is daar nog iets in aan te bevelen? gewoon die rctechnics 4s lipo's of direct een wat beter merk? Kun je al iets zeggen over de hacker die het beste aansluit bij de Wemotec 90mm en hoeveel amps het gaat trekken? dan kan ik vast een shopping list gaan maken.

Thanks!

@Salamander, als ik de kit binnen heb zal ik foto's plaatsen van diversen hoeken zodat je misschien een idee hebt hoe ik dit het beste aan kan pakken.

P.s. heb PJP jets gemailed met de vraag voor de besturingsset en decals. Hoop hier wat op terug te horen.

@ naoh,

Een hacker zou ik je eigenlijk afraden. Aangezien als je op 8S wilt gaan vliegen. Je een stevige hacker motor moet hebben. En deze behoorlijk zwaar zijn (220 gram).
Ik had in de F-16 ook een hacker, maar heb deze weer verwijderd en gewisseld voor een Lehner. Deze is maar 150 gram. Dat scheelt nogal wat gewicht, dat is bijna een volledige KOKAM 3200 lipo cel. Hoeveel Amps een motor gaat trekken, is afhankelijk van wat je wilt. Maar ik zou hem proberen rond de 45A te houden, en daarbij een motor te zoeken. Dan heb je tenminste ook nog een leuke vliegtijd, en je lipo's worden niet vol belast, wat de duurzaamheid ten goede komt.
En als je een motor neemt die 45A trekt, dan geef heb je al een power input van 1300W. (dit is wel zonder inlaten, dus een fan op een proefstand, en een ideale situatie, ingebouwd zal er het e.e.a. wijzigen)

Ik ken de rctechnics cellen niet. Ik vlieg nu met Kokam cellen (altijd al gedaan) En ben hier zeer tevreden over. Het enigste is, dat zo'n cel al snel +/- 41 euro kost. Ik weet niet wat de rctechnics cellen kosten?

Hieronder een lijstje van spullen c.q. motoren

Hacker (voor 90mm fan) 165 tot 185 euro
Kontronik (voor 90mm fan) 162 euro
midifan 55,90 euro
schuebeler fan 225 euro
Jazz regelaar 255 euro
Jeti regelaar 199 euro

Zo zie je dat de prijzen echt op en neer gaan. En dat je goedkoop en duur kan gaan. Voor de regelaar zou ik nog geen keuze maken. Ik weet dat Jepe een 60A regelaar aan het testen is. Ik zou hierop wachten, als hij hem goed aan de tand gevoeld heeft. En hij goedgekeurd is, dan is de regelaar goedkoper dan die 199 euro.

2x 4S is trouwens voldoende. Er zijn F-16's die op 8S tegen de 300 kilometer per uur vliegen. En de hawk van schuebeler gaat ook +/- 200 kilometer per uur, maar die is wel 2x zo zwaar als die F-16 (vanwege retracts).

Als je geen asphalt baan hebt op het veld. Dan zou ik eens kijken, hoe kort het gras meestal is. Ik weet niet hoe dik de vleugel is. Maar kan je hier een redelijk formaat wiel in kwijt? En dan kan je ook weer niet te groot gaan, want dan ziet het niet uit. Ik denk als je een schaal wiel zou nemen (de maat tenminste), dat het je heel erg gaat tegenvallen, het opstijgen van gras. Maar je moet de keuze wel van te voren maken. Want hoe moet je anders je binnenwerk van je romp ontwerpen?

Of een strook asfalt op ons veld leggen Noah :evil: .... Dat zou ik ook graag willen om met mijn kistjes grondstarts te maken op de club....Je moet toch behoorlijke wielen hebben om op te stijgen daar.

@Salamander,

Als ik het zo lees dan ga ik retracts maar overslaan.. investeer dan liever in een bungee setup die ik ook weer kan gebruiken voor toekomstige jets. Retracts is mooi maar is op ons veld bijna geen doen. 2x 4s klinkt goed. De rest ook.. ik weet dat het totale project me aardig wat gaat kosten maargoed heb dan wel een volwaardige setup waar ik later ook weer iets mee kan. die 4s cellen kan ik ook weer gebruiken in een andere jet. Idem voor de motor e.d. Zal als ik de kit volgende week heb wat foto's plaatsen. hoeveel amps lipo's raad je aan? 3200 ? Daar zal ik ook eens voor rond moeten kijken.. RC heeft de volgende : LiPo 14.8V 4400MAH (10C) Zou ik daar wat mee kunnen? is 436 gram 4s2p.

Dat is zo'n 100 euro.
Motor 150
fan 50
Regelaar 100

is 400 euro. dan al het ander materiaal ben ik iets van de 500-600 kwijt en dan is dan nog low budget.

Dat is een dikke parflyer :P

Noah zei:
RC heeft de volgende : LiPo 14.8V 4400MAH (10C)

10C op die accu, dat is maximaal 44A. En dan zit je ook echt aan de max. Dat betekend, als je een setup gaat kiezen die 40 tot 45A gaat trekken, dat je cellen bijna maximaal belast worden iedere keer.

De kokam cellen zijn wel maar 3200mAh, maar kunnen 20C aan. Dat is dus 64A. Als je dan dan 40 tot 45A gaat gebruikten, dan heb je dus nog een marge van 20A over. Waardoor je cellen niet bloedheet worden, en dus de levensduur langer is.

Persoonlijk zou ik die 4400 cellen niet nemen. Ze hebben wel veel mAh, maar zullen niet lang meegaan bij een amperage van 40 tot 45A.

Je moet op een 90mm fan ook niet met 4cellen gaan vliegen (die 4S2P). Pak minimaal 5S, en beter nog 6S of hoger. Om met 4S voldoende power te krijgen, moet je een hele hete motor hebben, maar dan trek je ook flinke stromen.
Zoals die mega 22/20/2 op 4S2P wat je wilt, dat is ongeveer ergens rond de 75A. En dan heb je een goedkopere motor, en goedkopere cellen. Maar moet je een hele dure regelaar, om die stroom aan te kunnen.

Die andere die je aangaf is een HETrc 2W20, dit is een motor voor in een minifan.

Als je geen retracts neemt, is deze fan dan niets voor jouw?

5s%20700%20SpiderFan%20(Custom)%20(Custom).jpg

700%20tip%20clearance%20(Custom)%20(Custom)%20(Custom).jpg

P.s wordt tegenwoordig met een aluminium spinner geleverd, niet die plastic versie die je op de foto ziet.

Deze fan wordt geleverd met motor. De motor is verlijmd in de fan, en de rotor van de fan is al gemonteerd en uitgebalanceert. Dus alleen regelaar monteren, en je fan is klaar. En mocht je problemen hebben, dan stuur je hem terug, en wordt de service eraan verleent.
Hier wat gegevens van deze fan
Op 6S +/- 30A 16N stuwdruk
Op 7S +/- 35 - 37A 20N stuwdruk
Op 8S +/- 42 - 44A 24N stuwdruk
Maar deze fan met motor kost 305 euro. Dus wel stevige prijs, maar motor en fan zijn perfect op elkaar afgestemt. En wat ook nog eens is, de fabrikant zit in nederland.

groeten Paul

Oef... dat is een erg mooi maar ook erg prijzige dingetje.. dan moet ik met regelaar en lipo's ongeveer aan enkel de aandrijving aan iets van 600 euro gaan denken. ouch.. wil best goed spul kopen maar zoveel budget heb ik ook weer niet.

Ik wacht zowieso eerst het pakje even af. Hoop wel dat ik meer iets in de Midi + 1000watt motor kan uitkomen. Moet hobby blijven hé ;) heb ook vrouw kind hypotheek en 2 auto's ;)

Ipv die kokam 3200, voor dezelfde prijs en maar 25g meer heb je 4200 16c hyperion ;).

Leuk topic!

Hyperion 4200vx 5s 18.5v

Size(mm): 34x102x67mm
Weight: 475g
Amps: 67amps cont, 92amps burst
Watt Class: 1110watts

€ 198,95

Dat is wel wat je nodig hebt... motor moet ook 1000 watt aankunnen.. dan zit je echt op 5s.

500 euro dan heb je alleen de fan/motor en lipo...
komt de controlller nodig bij.. 150 euro.

650 euro.. dan nog servo's, besturing en betrouwbare ontvanger.

aanschaf van de kit en lak... dat is zo'n 1000 euro wat dan de lucht in gaat..

Hoe ga ik DAT thuis verkopen?

hehe, da;s een lastige vraag Noah.....heb ik hier ook wel eens last van :D
Een flinke crash wordt zo ook wel een duur grapje..... Ben benieuwd naar je lipo-keuze.

Een eventuele crash is niet het geld.. dus de setup is weer te hergebruiken. Alleen vraag ik me af of de hobby dan niet financieel uit de hand gaat lopen. Wij hollanders zijn geprogrammeerd om alles zo goedkoop mogelijk te kopen.. als het ergens een paar euro goedkoper is halen we het daar.. Ik zou daarmee het hollanderisme finaal overboord gooien en me onbewust amerikaniseren.

:P toch maar eens over na gaan denken.. ten eerste heb ik zoveel niet eens (moet ook nog verbouwen, nieuwe keuken, tuin, laptop enz. enz). Met de besparingen van de zinderlijkheid van mijn zoontje ga ik het ook niet bekostigen.. dus zal er een potje voor opzij moeten zetten. En dat zal wel even duren voordat dat voldoende gevuld is.

Maiden gepland voor 2042. :P

Tsja, de tering naar de nering zetten........of langer potjes vullen inderdaad. Het type toestel waar jij graag mee vliegt maakt het geheel natuurlijk duurder. Maar goed blijft een dure hobby.

Noah schreef:
Hoe ga ik DAT thuis verkopen?
Vraag zou moeten zijn : Hoe ga ik HET huis verkopen? :lol: :lol:

Kijk eens op ebay.de voor een b.v. een schubelerfan.
Ook motoren/regelaars worden daar regelmatig aangeboden.
Nog even een lekkermakertje, morgen gaat ie op de post.

normal_PICT0202.JPG

normal_PICT0205.JPG

normal_PICT0207.JPG

normal_PICT0208.JPG

Doos is GROOT !!

Hehehehe nogal groot ja! denk dat mijn vrouw een beroertje krijgt.. en waar wil je dat gaan laten!?

Hoop dat de handleiding veel vragen gaat beantwoorden :)

Mijn zoontje is denk ik net zo groot.. dus kan me een voorstelling maken.

Back