salamander zei:
Wat is eigenlijk de grote van het model (lengte, spanwijdte)?
En wat voor aandrijving zit erin. Motor, regelaar, accu. En de vliegtijd wat is die?
Wat heb je eigenlijk gebruikt als losmiddel? om de mal te lossen van de plug. Het is aardig goed gegaan zo te zien, alleen boven op de vleugel zag ik 2 kleine beschadigingen.
En met hoeveel lagen polyester heb je de mal opgebouwd? en met hoeveel lagen glas (en hoe zwaar) heb je daarna je prototype opgebouwd?
Vele vragen, maar vind dit een interessant project, hoe iemand van vooraf een model opbouwt, en zeker als het om een GFK model gaat.
Ik heb het ook wel eens in gedachte gehad om zo'n project te doen. Maar als je dan gaat bekijken wat het kost om een mal te maken (het geld dan, niet de tijd en uren). Dan is het wel erg duur om 1 vliegtuigje te maken
Is het volgende project, deze spitfire met retracts?
Hey,
Vragen staat vrij...
Model heeft span 1285 mm en vliegt met volgende setup:
Motor :Feigao 380XL op zelfbouw reductie van 4.6/1 en schroef APC 11*5.5 (electroprop). (Eigenlijk is het een Vortex motor maar is net hetzelfde als Feigao, enkel Duitse verdeler)
Batterij is 8x GP3300Mah en Hacker 40A regelaar. Deze setup biedt genoeg power voor een werpstart (zelf) en ik vlieg 5.5 min (dan heb ik nog genoeg over om 2x te landen). Hierbij vlieg ik meestal driekwart gas.
Vleugel is semisymmetrisch 12% met washout. Profiel is niet het echte in schaal maar het scheelt niet veel. % en symmetrie zijn hetzelfde. Aanvalshoek is 0° (ipv 2° schaal) en er zit beetje washout op. Het vleugelopp is wel schaal. De staart is iets groter gemaakt voor stabiliteit. De doorsneden van de romp zijn ook schaal 1/9.
Mal is gemaakt met polyester en glas : Na gelcoat eerst 3 lagen weefsel van 160 gr/m² en daarop nog 4 lagen glasmat (haren) van 450 gr/m².
De romp is gemaakt van epoxy en twee lagen 160gr/m² weefsel. Testen met 1x 80gr en 1x 160 gr gaven geen goed resultaat.
De romp wordt volledig nat in nat aan elkaar gezet in de mal. Daarom zijn er zoveel aparte delen gemaakt.
Mijn producten zijn van Voschemie en daar ben ik zeer tevreden over. Losmiddel is in twee stappen : eerst 5x waxen met loswas van Vos, daarna 1 laag trennlack van Vos. Dit gaf schitterende lossing.
Deze mal is zeker mijn eerste mal niet, vroeger nog mallen gemaakt. Daar is toen vreed veel mee misgelopen. Vooral naar gebruik van verschillende producten op elkaar (reageren op elkaar).
Bij dit project is er zeer veel aandacht gegaan naar op voorhand info te bevragen langs verschillende kanalen en testen te doen. Dit is aan te raden wanneer je ook zoiets wil maken.
De kost van de mal is niet niks en als het mislukt is het helemaal voor niets geweest. Zo een mal maak je normaal ook niet voor 1 romp hé. Ik ga er een paar maken om te verkopen. Beetje om uit de kosten te komen.
Echter, opbrengst was niet het doel van de mal. Houtbouwromp is zeker doenbaar maar is brandhout bij minste crash. Daar ik altijd de Spit als favoriet heb gehad, heb ik er maar een mal voor gemaakt. Zo kan ik relatief snel ene terugbouwen als er iets misloopt. Ik wist ook niet op voorhand hoe goed ie zou vliegen. Stel dat hij met de maiden de grond inging, met mal is dat geen ramp.
Het is ook een blijvend model, binnen vijf jaar is die nog evenveel waard (voor mij). De vleugel is wel van hout maar snel te bouwen en meestal ziet dat zo niet af bij een crash.
Is dit een antwoord op uw vraag ?
Groeten,
kris