Electro Spitfire MKIX schaal 1/9 op electro

Hallo,

Trots stel ik mijn winterproject 2005 even voor. Doel was het bouwen van een Spit op (semi)schaal 1/9 met een romp in glasvezel/carbon. Aandrijving op electro.
Maiden was drie weken geleden en eerste testvluchten waren positief. Ondertussen heeft de Spit al een tiental keer gevlogen en zijn hier en daar kleine verbeteringen aangebracht (optimalisatie project).

De bouw van het vliegtuig (positief romp, negatief romp, prototype romp, vleugelbouw, afwerking, maidenpics, pics in flight) zijn te bekijken op onderstaande website:

http://kris-panis.magix.net

Echt een aanrader om eens te gaan kijken !

Veel plezier,

(dit onderwerp loopt ook op het forum rond schaalmodellen)

Kris Panis

mhhh, 1x posten is toch voldoende :roll:
Maar verder wel een schitterend project :worship:

Een super project, en mooie foto's om te zien.

Hoe lang ben je nu ongeveer bezig geweest met het project? vanaf het eerste houtje van de plug maken, tot een vliegend model

Vakwerk Chris. Een suggestie voor de zelfbouw buitenloper. Een volgende keer dikkere draad gebruiken of twee draden parallel wikkelen, dat geeft een hogere efficiëntie en een lagere temperatuur.

Higher efficiency does not only mean that the motor makes better use of the batteries' power, it also means the motor is able to handle a higher power input before hitting its maximum temperature mark i.e. a higher power/weight ratio.
An example:
Say the motor has an efficiency of 70% and it can handle 50Watt input. That means it can get rid off 0.3*50=15Watt excess heat. Now, by cramming in thicker wire (and/or using better stator-iron, segmented magnets), efficiency increases to say 75% (I'm a bit optimistic here). The motor's ability to loose those 15Watts has not changed (by radiation, convection and conduction). This means the motor now can handle 60Watt before it hits the 15Watt (0.25*60Watt) losses mark. An efficiency increase of 5% gives an increase in the power to weight ratio of 20% (from 50Watt to 60Watt). That's why efficiency plays such an important role, in any motor design: efficiency governs maximum power.

Go to your local friendly motor/transformer rewinder/refurbisher or repair shop. Excellent quality, all gauges, penny stuff, you'll probably get it for free if you bring your motor along. They love it when they can handle a motor without the need for a crane :D And maybe let them have a spin with your plane once you finished your motor? You know, in case you need wire again for your next motor ;)

salamander zei:
Een super project, en mooie foto's om te zien.

Hoe lang ben je nu ongeveer bezig geweest met het project? vanaf het eerste houtje van de plug maken, tot een vliegend model

Begin december startte ik met het aanpassen van een schaalplan om de spit in hout te maken. Direct daarna ben ik begonnen met het maken van het positief. Dit was af rond half februari. De mal was klaar begin maart en toen is het prototype erin gemaakt. Daarna was de bouw van de vleugel ed aan de beurt. Het model is nu twee weken af. Reken dus op 5.5 maand hard doorwerken. En dat laatste meen ik echt. Ik heb drie maanden 4/5 gewerkt en de rest van de week zat ik in de knutselkamer. Weekends ook van 's morgens tot 's avonds.

Groeten, kris

Het lijkt zo makkelijk op die foto's om een mal te maken. Ondanks dat het vacuumbagging mij aardig afgaat krijg ik dat mallen maken maar niet onder de knie. Al twee keer de plug niet goed los kunnen krijgen :evil: en dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen.
Petje af hoor :thumbsup:

Wat is eigenlijk de grote van het model (lengte, spanwijdte)?
En wat voor aandrijving zit erin. Motor, regelaar, accu. En de vliegtijd wat is die?

Wat heb je eigenlijk gebruikt als losmiddel? om de mal te lossen van de plug. Het is aardig goed gegaan zo te zien, alleen boven op de vleugel zag ik 2 kleine beschadigingen.
En met hoeveel lagen polyester heb je de mal opgebouwd? en met hoeveel lagen glas (en hoe zwaar) heb je daarna je prototype opgebouwd?

Vele vragen, maar vind dit een interessant project, hoe iemand van vooraf een model opbouwt, en zeker als het om een GFK model gaat.
Ik heb het ook wel eens in gedachte gehad om zo'n project te doen. Maar als je dan gaat bekijken wat het kost om een mal te maken (het geld dan, niet de tijd en uren). Dan is het wel erg duur om 1 vliegtuigje te maken

Is het volgende project, deze spitfire met retracts? :p

vol genot naar de fullscreen slideshow zitten kijken.

de complimenten, zowel presentatie als toestel zeer geslaagd Kris.

chapeau. :D

salamander zei:
Wat is eigenlijk de grote van het model (lengte, spanwijdte)?
En wat voor aandrijving zit erin. Motor, regelaar, accu. En de vliegtijd wat is die?

Wat heb je eigenlijk gebruikt als losmiddel? om de mal te lossen van de plug. Het is aardig goed gegaan zo te zien, alleen boven op de vleugel zag ik 2 kleine beschadigingen.
En met hoeveel lagen polyester heb je de mal opgebouwd? en met hoeveel lagen glas (en hoe zwaar) heb je daarna je prototype opgebouwd?

Vele vragen, maar vind dit een interessant project, hoe iemand van vooraf een model opbouwt, en zeker als het om een GFK model gaat.
Ik heb het ook wel eens in gedachte gehad om zo'n project te doen. Maar als je dan gaat bekijken wat het kost om een mal te maken (het geld dan, niet de tijd en uren). Dan is het wel erg duur om 1 vliegtuigje te maken

Is het volgende project, deze spitfire met retracts? :p

Hey,

Vragen staat vrij...

Model heeft span 1285 mm en vliegt met volgende setup:
Motor :Feigao 380XL op zelfbouw reductie van 4.6/1 en schroef APC 11*5.5 (electroprop). (Eigenlijk is het een Vortex motor maar is net hetzelfde als Feigao, enkel Duitse verdeler)
Batterij is 8x GP3300Mah en Hacker 40A regelaar. Deze setup biedt genoeg power voor een werpstart (zelf) en ik vlieg 5.5 min (dan heb ik nog genoeg over om 2x te landen). Hierbij vlieg ik meestal driekwart gas.

Vleugel is semisymmetrisch 12% met washout. Profiel is niet het echte in schaal maar het scheelt niet veel. % en symmetrie zijn hetzelfde. Aanvalshoek is 0° (ipv 2° schaal) en er zit beetje washout op. Het vleugelopp is wel schaal. De staart is iets groter gemaakt voor stabiliteit. De doorsneden van de romp zijn ook schaal 1/9.

Mal is gemaakt met polyester en glas : Na gelcoat eerst 3 lagen weefsel van 160 gr/m² en daarop nog 4 lagen glasmat (haren) van 450 gr/m².
De romp is gemaakt van epoxy en twee lagen 160gr/m² weefsel. Testen met 1x 80gr en 1x 160 gr gaven geen goed resultaat.
De romp wordt volledig nat in nat aan elkaar gezet in de mal. Daarom zijn er zoveel aparte delen gemaakt.

Mijn producten zijn van Voschemie en daar ben ik zeer tevreden over. Losmiddel is in twee stappen : eerst 5x waxen met loswas van Vos, daarna 1 laag trennlack van Vos. Dit gaf schitterende lossing.

Deze mal is zeker mijn eerste mal niet, vroeger nog mallen gemaakt. Daar is toen vreed veel mee misgelopen. Vooral naar gebruik van verschillende producten op elkaar (reageren op elkaar).
Bij dit project is er zeer veel aandacht gegaan naar op voorhand info te bevragen langs verschillende kanalen en testen te doen. Dit is aan te raden wanneer je ook zoiets wil maken.
De kost van de mal is niet niks en als het mislukt is het helemaal voor niets geweest. Zo een mal maak je normaal ook niet voor 1 romp hé. Ik ga er een paar maken om te verkopen. Beetje om uit de kosten te komen.

Echter, opbrengst was niet het doel van de mal. Houtbouwromp is zeker doenbaar maar is brandhout bij minste crash. Daar ik altijd de Spit als favoriet heb gehad, heb ik er maar een mal voor gemaakt. Zo kan ik relatief snel ene terugbouwen als er iets misloopt. Ik wist ook niet op voorhand hoe goed ie zou vliegen. Stel dat hij met de maiden de grond inging, met mal is dat geen ramp.
Het is ook een blijvend model, binnen vijf jaar is die nog evenveel waard (voor mij). De vleugel is wel van hout maar snel te bouwen en meestal ziet dat zo niet af bij een crash.

Is dit een antwoord op uw vraag ?

Groeten,

kris

Back