Electro stunt vliegtuigje (86cm spanwijdte) Vliegt super!!!!

view_preview.asp

Vandaag met lipo's getest : 1/2 gas recht omhoog :) Prophangen met net iets minder dan 1/2 gas, ook redelijk stabiel 8) 1/2 gas horizontaal is al een beest, het bromt wel wat :? hij lijkt niet echt voor 300+watt gebouwd :twisted: Echt super met lipo's. Vermogen te over. Meer dan 500W per kilo :twisted: dus omhoog zonder einde (en met een bloedgang ook ;)) Je kan ermee vliegen wat je wilt, van rugvlucht stapvoets op 1 meter hoogte tot alle gekke 3D dingen. Constructie lijkt het goed te houden. Vleugel is erg sterk. Roeren zijn groot genoeg, romp houd het ook maar met brede lipo's is het wel passen en meten :( Hij zit er net klem in 8) Ik had een oudere 40A brushless regelaar en die had ik voorzien van mijn eigen liposafe die de regelaar terug regelt als de spanning te laag word. Perfect!! Vermogen tot het einde!! 15 minuten gek doen (prophagen, verticaal, 1/2 gas voorbij (bij volgas moet er iets stuk gaan maar ik heb geen zin om te testen wat ;)), wilde bochten enz) kortom, met goede lipo's en een goede brushless + prop kan je hier enorm veel lol van hebben. Ook is het een goede 3D trainer voor weinig geld :)

Aangezien mijn tuin 3D trainertje stuk is (storing :() wou ik een nieuw 60cm, < 200 gram 3D vliegtuig. Ik dacht aan een Ultimate maar die is iets te zwaar. Een shock flyer is ook mogelijk maar ik wil een "echt" model en geen plat geslagen ;) Dan maar zelf 1 bouwen. Ik kon dezelfde weer bouwen. Opeens herinner ik me dit vliegtuig waar ik afgelopen dinsdag mee vloog. Die vliegt uitzonderlijk goed :) Volup recht naar beneden zonder wegvallen. Prophangen met weinig correcties enz. Klinkt als een 3D vliegtuig :) Dus 86 = 100%, dan moet 60cm 70% worden. Snel de hele tekening uitgeprint op 70%. Is wel een stuk kleiner opeens :) Afgelopen zondag mee begonnen. Vandaag vleugel gemonteerd onder de romp (jaja, 1,5 dag en hij is zo goed als klaar :)) Vleugel is afneembaar en hetzelfde idee als het origineel. 3 en 5mm ribben met 3x3 en 3x5 balsa liggers ingedekt met 2mm selitac. 20 gram ;) Romp is een doos van 3mm depron en stabilo is 5mm depron. 16 gram ;) Er komt nog wel wat bij maar zal niet veel zijn ;) Motor word mijn zelfbouw CD-rom project van 34 gram incl alu meenemer. regelaar een Jeti 08P, 3 x 6g servo's, Jeti Rex5 ontvanger, 3s1p KOKAM 350 en 720 lipo's. Geschat totaal gewicht : 180gram.

Ik zit nu op mijn werk :( vanavond feestje :) Als ik nog zin heb komen er laat nog foto's online. Als nu ook die wind morgen avond ging liggen... Dan kon ik hem testen binnen 3 dagen na aanvang van de bouw 8)

Feestje nog steeds bezig, pfff. zijn best benieuwd naar de foto's.

Project heeft even stil gelegen door drukte. Ik heb met de 100% versie weer gevlogen gisteren. Na nog wat trilling uit de prop gehaald te hebben durfde ik nu volgas horizontaal. Da's echt niet gezond!! 13000 Rpm op een 9x4 op een 600gram toestel. Bruut!!!! Verticaal gaat hij al enorm hard. Ook heb ik een parashute gedaan tot op de grond!!! Dus vol up laten vallen. Landingsgestel was alleen een beetje gebogen. Prophangen lukt ook steeds beter :) op 5m hoogte is het geen probleem :) Ik zal snel eens foto's maken. Beloofd is beloofd ;)

Okee, er bestaat zoiets als teveel vermogen :) Net mijn motorschot eruit getrokken toen ik weer horizontaal volgas ging. Motorkap hield alles bij elkaar en landen was geen probleem. Wat 2 epoxy en vliegen weer :)

70% versie heeft ook gevlogen :) Erg goed zelfs.
132 gram ex accu (350 ers van 30g en 720ers van 45 gaan erin)
Rolt enorm goed :) Kleine roeren maar ze reageren erg fel.

Foto's : http://foto.ccme.nl/view_album.asp?albumNr=86

photo_details.asp

photo_details.asp

Nu af: rolroeren, stabilo, hoogteroeren, richtingsroer, kielvlak, vleugeltje bijna, moet nog wel het een en ander aan gebeuren:
PICT1580e.jpg
Maar het lijkt al wel op een vleugel, vind je niet :wink:

Nog niet veel tijd gehad, en komende 2 weken ook niet... Maar daarna gaat het als een speer (hoop ik)... Alleen heeft Quartel een groot gebrek aan 3x5 balsa latjes, grr :cry: Dan maar een andere winkel zoeken...

Peter.

Peter,

Je kan beter een balsa snijder kopen, en de latjes zelf snijden, is vele malen goedkoper en plankjes zijn er altijd wel te verkrijgen.

Groetjes Chris.

Wie kan mij vertellen wat voor vertraging en prop ik nodig heb voor een Speed 480BB Race motortje? Ik heb een 10x4,7 slowflyerprop maar weet niet of die hier wel geschikt voor is, en wat voor vertraging moet ik dan nog hebben? Is een 3:1 vertraging nog steeds goed, of mol ik dan de boel?

Peter.

altijd lastig :) praktijk wijst het toch het beste uit. ik dacht dat een 4:1 met 9x4 ofzo het beste was op 8 cellen. Gooi het anders eens in motocalc :)

Okee :) motocalc vind dit met een 3:1 op 8xKAN1050 :

9x4 = 11.1A = 59.5% eff = 392 gram thrust
9x6 = 12.8A = 55.3% eff = 370 gram thrust
10x4 = 12.8A = 55.2% eff = 460 gram thrust
10x5 = 13.7A = 52.3% eff = 448 gram thrust

10x4.7 moet dus kunnen maar een 10x3.8 zou beter zijn :)

Ik ben nu op het punt dat ik het stabilo aan de romp wil gaan lijmen, maar zal ik het stabilo eerst bespannen (en er natuurlijk een stukje onderuit snijden waar hij contact maakt met de romp), of zal ik hem er gewoon op plakken en later wat moeilijker doen met het bespannen?
Wat hebben jullie gedaan?

Peter.

gewoon los beplakken, stukje uitsnijden en dan lijmen. Het is erg dun en met het bespannen trekt het aardig krom. Als hij los ligt krijg je hem makkelijker recht ;)

Back