(Electro)-Supra-(XL)

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Peral, 24 mei 2011.

  1. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Al heel lang staat de Supra op mijn wenslijstje.
    Een superkist waar veel info over te vinden is, ook op MBF.
    Mark Drela's Supra 3.4m
    [​IMG]
    Nadat ik een electroversie van de Supra bij ons op de club zag vliegen besloot ik dat het erover fantaseren moest maar eens stoppen.

    Maar ik heb nog een paar andere wensen:
    Mijn 10 jaar oude electrozwever, met Speedgear 700 en 10 nicads 2400, 3,80 meter span en 3,6 kg is aan vervanging toe.
    En ik wil wel eens een kist van boven de 4 meter.
    En ik wil dus een Supra, maar wel de zwever. (het lijkt wel sinterklaas...)

    Even fantaseren:
    Het zou toch mogelijk moeten zijn om alleen de neus van een kist te vervangen om hem zo van zwever naar electro om te bouwen. Neusje met moter en regelaar eraf, ander neusje met ontvangeraccu en lood erop en je hebt weer een zwever. Ontvanger, servo's, vario, alles blijft zitten, alleen die neus is vervangbaar. Een schetsje:
    [​IMG]
    En als ik een tweede set buitenvleugels maak, van 127,5cm ipv 90cm, geeft dat een Supra van 415 cm. Deze tips hoeven geen monsterstart aan te kunnen. Voor het wat rustiger vliegweer bij de electroversie of een rustige lierstart....
    [​IMG]

    Christian Baron is een 4,5 meter versie van de supra aan het bouwen, of eigenlijk alleen de vleugel op een andere romp.
    Roter Baron
    De vleugel is die van de supra, maar uitgerekt tot 450cm. De koordes zijn onveranderd.

    Ik ben niet goed in staat om vliegtuigen door te rekenen. Meestal 'ontwerp' ik m'n vliegtuigen door goed naar andere kisten te kijken en wat op gevoel.
    Op zoek naar iets meer onderbouwing stuitte ik op de volgende site:
    Tailwind Gliders - Articles/Files
    Hier staan een paar excelprogramma's om onder andere te berekenen hoe groot de kielvlakken van een zwever moeten zijn bij bepaalde afmetingen.
    Dit was precies wat ik zocht want ik wil weten of ik ongestraft de span van 3.40 naar 4.15 meter mag vergroten. Het stabilo van de Supra is demontabel, dus indien nodig zou een groter stabilo gemonteerd kunnen worden.
    Maar het kielvlak zit vast dus mogelijk moet ik de supra van een iets groter kielvlak voorzien om later die grotere tips te kunnen gebruiken.

    Ik heb de Supra en de Supra-XL hierin ingevoerd en dit gaf oa de volgende waarden:

    .....................................suggested sizes......Supra.........SupraXL
    Spiral stability.........................2-5................3.16...........3.03
    Horizontal tail volume...............0.3-0.6............0.4............0.35
    Vertical tail volume.................0.015-0.025.......0.022.........0.016

    Ik weet niet wat deze cijfers precies betekenen voor het vlieggedrag. Het lijkt er inderdaad op dat het kielvlak op de ondergrens zit bij de XL versie.
    Maar in vergelijking tot sommige andere modellen valt het wel weer mee.
    De FS 4000,
    Flying Special by SPORT KLEMM --o-- FS 4000
    geeft bijvoorbeel een waarde van 0.013 voor het kielvlak.

    Ik ben van plan de bouw kort en bondig bij te houden op het MBF. De details over deze manier van bouwen zijn al vaker beschreven en bovendien heeft Berrie een fantastisch bouwverslag van een Supra geplaatst dus dat zou alleen maar meer van hetzelfde worden
    Maar ik zal vast af en toe wat hulp kunnen gebruiken.
    Ik zit nog in de orientatiefase, ik heb niet heel veel tijd, helaas 8 uur per nacht nodig en ik bouw niet snel. Dus of de maiden nog in 2012 gaat plaatsvinden durf ik niet te zeggen..;-)

    Ik wil beginnen met de bouw van de kielvlakken en loop dus gelijk tegen het eerste probleem aan, hierboven beschreven.

    -Moet ik voor een fractie groter staartvlak gaan, bv 5,5dm2 ipv 4,8dm2?
    Dit geeft een waarde van 0,018. Of zou het originele kielvlak voldoen?
    Het liefst blijf ik zo dicht mogelijk bij de originele Supra.

    Groeten!
    Patrick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Stabiliteitscoëf

    De Spiralstability is voor mij ook een onbekend begrip.

    De horizontal tail volume betekend bij mijn weten de TVC Tail Volume Coëficient.
    Vroeger reeds uitvoerig behandeld in dit draadje:

    austria-elefant-3


    De vraag was, hoe bepaal je
    de stabiliteiscoef of Tail Volume Coefficient TVC.

    Om deze te bepalen van een vliegtuig moet je over de volgende gegevens beschikken.

    1) Tail moment arm. MA
    Is de afstand tussen de zwaartepunten van vleugel en stabilo ( hoogteroer).
    In cm.
    De betrokken zwaartepunten liggen op 1/3 van de gemiddelde koorde.
    2)Tailplane area. TA
    Is de opp van stabilo.
    In dm2.
    3)Mean chord. MC
    In cm.
    Is de gemiddelde koorde.
    4)Wing area. WA
    Is de opp van de vleugel.
    In dm2.

    De formule.

    TVC = gelijk aan MA maal TA gedeeld door MC maal WA.





    Ik kreeg recent op dit forum nog een opmerking als zou ik die TVC theorie uit mijn duim gezogen hebben.
    Ik heb er niet op gereageerd.
    Elke eminente modelzweefvliegtheoreticus weet toch dat deze coëf één van de belangrijkste karakteristieken van een zweefmodel bepalen.

    Mvg,
    Aurectar


    PS. Die 0.18 slaat niet op het horizontaal kielvlak.
    Even nakijken a.u.b.





     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Een stukje text van Drela over spiral stability :

    "The Supra's EDA of 6 degrees is typical on DLGs, but is quite large for this type of glider. The idea was to give it approximately neutral spiral stability at moderate glide speeds. This makes it extremely easy to fly precise thermal circles with little pilot workload. Once a moderate-bank circle was established, and I fed in the usual up-elevator trim, I could take my hands off the TX for almost a minute with the glider holding the circle nicely."

    Die TVC zal ik eens berekenen. De vraag voor mij is wat de waarde zegt die hieruit komt.
    Heb je ook bepaalde referentie waarden waar het tussen moet zitten?

    Even voor de duidelijkheid: Het gaat mij om het verticale kielvlak. Dat zit immers vast aan de romp. Een tweede, groter, stabilo is makkelijk te monteren.

    Groet!
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede

    zo fijn dat ik een praktijk man ben,hoef je je niet suf te rekenen :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Was 0.018. Ik heb het aangepast
     
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    TVC

    In het draadje van austria-elefant heb ik ter illustratie enkele voorbeelden aangehaald.

    Bekijk nog even.

    Ideale TVC voor een f3b toestel is ongeveer 0.5


     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2011
  7. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Maar even voor de goede orde..
    Bent u nou van plan vanaf helemaal niks een elektro Supra te maken met vergrote wingtips. Of bent u van plan uw oude zwever te voorzien van een nieuwe vleugel?

    Over een Supra of een Bubble Dancer(ook Dreliaans) zit ook al een jaar te dromen. Laatst heb ik contact gehad met Berrie of je eventueel ook de Supra vleugel zou kunnen maken uit hout en carbon. Want de aanschaf van vacuüm apparatuur en dure composieten zie ik niet echt zitten. Wie weet maak ik ooit een nieuw topic;)

    Succes
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    denk niet dat hout en carbon de stijfheid halen die composieten doen , wil je op het zelfde gewicht blijven ,maar als je voor een goede thermiek zwever gaat is er best wat te halen als ik naar de modellen van hoelein kijk.
     
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    houtbouw

    Zo'n vleugels kunnen gemakkelijk in houtbouw.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Patrick,

    Naast de rekentools van Tailwind is er ook een andere fantastische Excel sheet om mee te stoeien: PREDIMRC van Franck Aguerre.

    Document sans titre

    [​IMG]
     
  11. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Je hebt PB. Nu weer :eek:ntopic:
     
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Leuk project!

    Wat betreft de afmetingen van de staartgroep. Ik zou spelen met de afmetingen van kielvlak/stabilo en lengte staartboom, tot ik identieke waarden voor htv en vtc zou hebben.
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    correctie, dit was je vraag: "Zou het mogelijk zijn om de Supra vleugel te bouwen uit hout?"

    Ik heb je toen gewezen op een delicate mix van carbon en hout waarin alle voordelen gemixt zitten, licht doch sterk en profielen welke geschikt zijn voor "gasbags": Charles River Radio Controllers - Mark Drela's Allegro-Lite 2m
     
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    De V-stelling is erg van invloed op de grootte van je kielvlak. Dit heb ik goed kunnen ervaren bij mijn electroduurvluchtzwever. Achterste model:
    [​IMG]

    In de origeneel gekozen V-stelling had deze zwever door het te grote kielvlak de neiging de neus naar beneden te laten zakken. Nadat de V-stelling vergroot was bleek dit probleem uit de wereld.

    Wat ik zeggen wil: Een Flying special heeft weinig V-stelling, kan dus met een kleiner kielvlak af. Je zou eens een vergelijk kunnen maken met Orca 4mtr:
    F3J-model Orca (plaatjes staan onderaan de pagina)

    De Shark XXL komt al meer in de buurt: Shark XL

    Volgens mij heeft Christain Baron daar zijn kielvlakje van "gepikt".

    Correctie: relatie V-stelling en vertical tail size moment hebben invloed op de spiral stability. En juist de waarde van de spiral stability maken de Supra zo'n fijne relaxte zwever. Dus: samengevat zou ik voor de grote Supra net zo lang klooien met de drie waarden tot zo overeen komen met die van de originele Supra. (htv, vtc en spiral stability)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    dus kort door de bocht ,hoe groter je vstelling ,hoe groter je stabilo (kielvlak is het verticale gedeelte wat aan je richtingsroer zit )en als je dus v stelling vermindert moet je stabilo dus kleiner .

    een leer momentje voor mij .
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Nee. Er is een relatie V-stelling versus KIELVLAK als het over spiraal stabiliteit gaat.
     
  17. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Leuk al die reacties! Ik ga er vanavond nog even rustig voor zitten.

    Even voor de zekerheid een paar termen helder krijgen (ik heb het idee dat niet iedereen dezelfde termen voor dezelfde staartdelen gebruikt)

    Zoals ik te termen gebruik (niet per definitie juist...):
    Stabilo= horizontaal staartdeel
    Kielvlak= verticaal staartdeel
    Rudder= bewegend deel van het kielvlak

    @Berrie:
    Ik ben al zo wat aan het zoeken geweest. Een vergroting van het stabilo van 66 naar 78 cm geeft weer exact dezelfde waarden. Dat extra stabilo gaat er wel komen.

    Als ik jouw goed begrijp was de oorzaak van van het probleem met de duurvluchtzwever een te groot (vertikaal) kielvlak? Dat betekent dus dat het vergroten van de staart (misschien een beter term) niet ongestraft kan.
    Voor het kielvlak(staart)zal ik toch een compromis moeten zoeken.
    Ik wil namelijk in de eerst plaats een gewone supra bouwen die, met een tweede set tipvleugels te vergroten is.
    Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat de derde waarde, de V-stelling, bij de grote tipvleugels niet hetzelfde hoeft te zijn. Daar is mogelijk ook nog een manier om het kloppend te krijgen. Ik ga puzzelen!

     
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    houtbouw

    Ik heb je discussie gelezen in dit bericht.Je hebt een punt met die open ruimtes tussen de ribben.
    Maar dit kun je verhelpen door de vleugel full-sheeted te bouwen.
    Een voorbeeld daarvoor is de vleugel van de Flamingo van Multyplex.

    En als je echt wil weten hoe je onbreekbare houten vleugels wil bouwen, neem dan even deze bouwinstructie even door.


    http://manuals.hobbico.com/top/top-antares-manual.pdf


    Je mag de ANTARES gerust met de strafste lieren de ruimte inknallen.
    Onbreekbaar.
    Voorwaarde is natuurlijk dat je bij de bouw grote aandacht besteedt aan de kwaliteit van je balsa en spruce.
    Er is op grootmoeders wijze veel meer mogelijk dan je denkt.






     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2011
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    okee die is duidelijk , hoe meer vstelling ,des te stabieler het vliegtuig des te meer roeroppervlak er nodig is om het toestel om te zetten
     
  20. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Hoi Rick,
    Mijn vacuum pomp heeft nog geen 20 euro gekost: een oude koelkastpomp en een gastank.
    En die carbon/kevlar weefsels zijn supermaterialen, maar lang niet altijd nodig.
    Als je carbon alleen daar gebruikt waar het echt nodig is, de ligger, en voor al het andere glas gebruikt wordt het prijskaartje echt een stuk lager.
    Ik geloof niet dat er enig verschil in vlieggedrag is tussen een thermiekende supra van glas of van koolstof en kevlar. Als je er monsterlierstarts en 150 km per/uur mee wilt vliegen wordt het misschien een ander verhaal, maar wanneer doe je dat?
    Een high tech vleugel in hout heeft ook een prijskaartje en is naar mijn mening een stuk meer werk....
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2011

Deel Deze Pagina