electro vervanging 2.5CC

• Topicstarter Topicstarter dentompie
  • Startdatum Startdatum
D

dentompie

Guest
Hallo,

Ik heb hier al jaren een onafgewerkte fokker hoogdekker van graupner liggen. Span is ongeveer een meter. Gewicht volgens de doos een goeie kilo.
Ik heb er een splinternieuws 2.5cc voor liggen, maar ondertussen vlieg ik enkel nog electro. Dus de vraag: welke electromotor zou ik hierin moeten steken. Op de website van OS vind ik: een 8x4 schroef aan 14000 toeren.
Zou een fietsbel volstaan.
Of moet ik gewoon zeggen: vliegtuig van 1kg -> 0.5kg trekkracht meer dan voldoende -> fietsel volstaat

Dit is aan de zware kant maar misschien ook niet slecht: http://www.perba.com/product_info.php?cPath=24&products_id=143

Ideeën?

Hi dentompoe,

Ik denk dat je voorgestelde motor redelijk voldoet. Voor zo'n kist zal 200Watt genoeg zijn om te vliegen. Als je een 8x4 prop erop wilt hebben voor schaal, dan moet je wel een motor met rond de 1800Kv hebben uitgaande van 3Lipo cellen. Zelf vlieg ik met een beaver van 1200 gram met een Typhoon 15/10 met een 9x7 drieblad prop. Dit is wat zwaar voor de motor (25Amps bij 10.5Volt). Een motor voor 200Watt continue weegt meestal rond de 75gram. De gegeven waardes op de website voor wat betreft stroom verbruik vindt ik altijd wat lastig te lezen als het voltage niet wordt vermeld..... Als je Lipo's 3.7 of 3.2 volt leveren (onder belasting) maakt nogal veel uit!

Groeten,
Bart

dentomkoe,

Bij elektrovliegen zoek je een aandrijving voor je vliegtuig. Niet een vervanging voor een (niet optimale) verbrandingsmotor.

Zo vliegt bijvoorbeeld een 6.5cc kist prima met een motor die 8000 rpm op een 13x8 prop levert, terwijl een directe 6.5cc vervanging 10-12000 rpm op een veel kleinere prop zou betekenen.

15/10 lijkt mij bruikbare motor voor kistje van een kilo. Niet boven 20A liefst, anders kan je beter een iets grotere (zwaardere) motor nemen.

Hey Dentompie,

als je gaat voor een Spitz 20 heb je een trekkracht van +/- 1 kg, wil je gaan voor iets meer dan ga je gewoon voor de Spitz 25 en heb je een trekkracht van 1.5 kg.

voor de eerste betaal je ongeveer (motor + 40 amps controller) 90 Euro en voor de tweede setup +/- 135 Euro.

Het is makkelijker te zoeken op electro motoren en hun trekkracht in kilo's.

dus als je bv een toestel hebt van 700 gr, neem je een motor die een kilo of meer trekt, enz...enz.

vr groeten

Kurt

Back