Electro vliegen

Beste mensen

Heb een paar Pibrossen en een Wibros gebouwd om te hellingzweven.
Nu wil ik er bij één een electromotor inzetten. Nu heb je voor een 6 Volt
motortje 5 cellen nodig, en voor mijn ontvanger 4.
Maar nu zie ik op het net altijd alleen een rijtje cellen voor de motor
voor in de Pibros liggen, passen ze soms een trucje toe :idea: voor
de spanning van de ontvanger ? Of zitten die gewoon een beetje meer
verborgen. :D

grt, FX
 
De motor regelaar voorziet dan de servo's en ontvanger van stroom.
In de specs van je regelaar staat hier meer over.
o.a. het aantal servo's dat van stroom voorzien kan worden.
 
Hoi

Bedankt voor de info, ben nog uit de brandstoftijd.
Maar goed, de techniek heeft niet stilgestaan dus.
Had ik het toch goed gezien.
Hoewel ik natuurlijk niet heb geweten van de
regelaar die dit ook regelt.

grt, FX
 
FX zei:
Nu heb je voor een 6 Volt motortje 5 cellen nodig,

FOUT!

:wink: ik denk dat je een sp400 6V bedoelt? dan heb je 7(of 8)cellen nimh of nicad nodig (of 2 lipo). Dus zoon 7-8V.

Bij een sp400 7,2V 10 nimh/nicad of 3s lipo dus zoon 10-12V

En in de regelaar zit meestal een bec ingebouwd (Batery Elimenaiting system (ja ik spel het fout maar kom er nu ff niet uit))
Dit zorgd voor een consante spanning van 5v naar je ontvanger en servo's
 
Nando wrote


Ik bedoel inderdaad de SP400 6V, Maar je zet daar dus meer cellen op, OK.
Maar zo'n regelaar van Futaba, daar steek ik dus gewoon een servodraad
in vanaf mijn ontvanger, dus waar ik mijn gas mee regel. En dan zit er
in die regelaar dus iets dat reageert als een servo, dus die regelt dan
ook het aantal toeren van de motor :?: :?: :?:

Stefan wrote

Ik vlieg met plezier met brandstof

Zou ik ook nog steeds doen, maar je zit met het aantal dB's.
Ik had een FanKistje, die draaide 120 dB, ik hield wel van die blazers 8)
Maar dat mag op valkenburg allemaal niet meer, trouwens, ik denk
in heel ZH niet meer. :(
En het geeft toch ook wel minder rotzooi, vette vingers etc etc.
Blaas mijn batt's in notime vol in de auto, dus dat is ook sterk verbeterd.
Maar ik sta er niet van te kijken als ik het toch ooit weer eens op pak
met die vette reut, en zo'n lekkere ranzige vette rookpluim, en dan het
liefst ook nog met de vlam in de pijp.
Een fan model met brandstof motor is toch wel super 8)

grt, FX
 
FX zei:
Ik had een FanKistje, die draaide 120 dB, ik hield wel van die blazers 8)
Maar dat mag op valkenburg allemaal niet meer, trouwens, ik denk
in heel ZH niet meer. :(

Vind je het gek dat dat niet mag :evil: :evil: :evil:
120 dB, 80 is de max :roll:
 
hehe, nog een pibros fan
ik heb ook eens zo'n pibros gebouwd ( meer dan 1 , 4 eigelijk ) , daarmee heb ik leren vliegen, met de zwever versie
kheb ook eens een gemotoriseerde proberen te maken ( speed 400 met 7 cellen) maar die plooide helemaal krom en was nogal onbestuurbaar. Ik zal eens achter foto's zoeken
pii4.jpg

pii14.jpg

pii18.jpg


mijn probleem was dus eigelijk dat ik nergens depron kon vinden en dat ik het dus bijgevolg met gewone isolatie isomo voor achter de chaufage te steken heb gebruikt...
voor de zwever versie was dat sterk genoeg, maar ondertussen heb ik een nieuwe zwever gebouwd die wel uit depron bestaat :) , das wel veel steviger
 
Hoi
Bedankt voor je reactie, ik wil het gaan proberen met een depron
Pibros, hopelijk is het dan stevig genoeg met een paar carbonstaafjes.

Ik zelf zet een depron randje waar de accu en ontvanger deels in
weg zakken, dan steekt het minder uit, en hoef je minder diep in
te snijden.
http://www.fxvbh.demon.nl/pibros.html

Maar misschien is het beter om de B2 bommer met electromotor
te bouwen, heeft ook wat meer spanwijdte.
http://www.geocities.com/robertjanvanboekel/b2.html


hehe, nog een pibros fan
Inderdaad :D

Kijk hier maar eens wat allemaal met depron kan, een specialist
met depron mag ik wel zeggen. En hij kan nog vliegen ook!
http://home.tiscali.nl/modelbouw/index.htm

grt, FX
 
jawadde, dat is echt wel nen expert... die straaljagers, ... :s het moet zalig zijn als je dat allemaal kan doen met depron
merci voor de link ;)
op je foto's kan ik zien dat je nogal heel wat bedrading hebt, pas op dat je je stroomkabeltjes ( van snelheidsregelaar) daar niet nog bijsteekt want dat zou wel eens storing kunnen geven.
 
op je foto's kan ik zien dat je nogal heel wat bedrading hebt, pas op dat je je stroomkabeltjes ( van snelheidsregelaar) daar niet nog bijsteekt want dat zou wel eens storing kunnen geven.

Bedankt voor de tip, ik zal zorgen dat die dan ergens anders
lopen. grt, FX
 
wat je ook kan doen ( tip van mijn pa) is de kabels waar veel amperes doorheengaan omwikkelen met zilverpapier of aluminiumplakband ( dat heb ik zo bij mijn microjet gedaan). Of het veel doet weet ik niet maar het ziet er wel erg sjiek uit. ( ik ga er eens fototjes van moeten nemen)
 
Back
Top