electro vliegtuig voor beginner vraagje....

• Topicstarter Topicstarter tokio
  • Startdatum Startdatum
T

tokio

Guest
ik heb een rc nitro 1/10 car...
nu wou ik eens een vliegtuig willen proberen just for fun...

het makelijkste en het goedkoopste zal wel een electro vliegtuig zijn (denk ik :P)

nu was mijn vraag wat is het goedkoopste electro vliegtuig met afstandsbediening (ready to fly) vliegtuig?

er zal hier ook wel een schaal in zijn zeker, hier heb ik geen idee van liefst zo klein mogelijk :P (niet te klein)

mijn vader vliegt ook maar dat is met nitro vliegtuigen en veel te groot voor mij en te duur (voor een crash)

ik had al een beetje gezocht voor een merk en zo:
mijn winkel waar ze er een paar verkopen waar ik maar 3 km van daan woon:
http://www.aitec.be/aanbiedingen.htm (aanbiedingen, niet alle een paar alleen van robbe)
http://www.aitec.be/modelbouw.htm (alle merken die ze verkopen cars en planes)

(in deze winkel koop ik ook stukken voor mijn rc nitro 1/10)

ik hoop dat het een beetje duidelijk is....
thx, Fré

Als het zuiver om het risico van een crash gaat, controleer eens of je vaders zender een leerling-aansluiting heeft.

Ik ga er even vanuit dat je (nog) geen geschikte zender hebt, zorg dan dat je eentje koopt die aangesloten kan worden op je vaders zender, of vice versa.

Op die manier spaar je je de kosten van een vliegtuig uit en kun je toch vliegen.

Op de pagina die je linkt, zie ik 1 electro vliegtuig en dat is zeker geen beginnerskist.

Ik neem aan dat je buiten wilt vliegen, en niet alleen op windstille dagen. Erg populair op dit forum is de Easystar van Multiplex. Dit toestel is oerdegelijk, niet te groot (spanw. 1m ofzo?). Het heeft geen rolroeren, maar die zijn er later wel bij te maken (alhoewel ik ook gehoord heb dat hij daar niet beter van gaat vliegen). De Easystar is een mix tussen motorvliegtuig en zwever. Hij gebruikt een duwprop achterop de romp, wat als voordeel heeft dat bij een 'rare landing' niet gelijk je prop, of erger, kapot is.

Een ander leuk toestel is de Minimag van multiplex, daar ben ik zelf min of meer mee begonnen. Heeft wel rolroeren en lijkt meer op een 'gewoon' toestel, maar heeft wel de prop voorop in een relatief zwak plastic motorsteuntje. Wil ook wel zweven, maar is geen zwever.

De Easystar is te krijgen voor rond de 65 euro als ik me niet vergis, de Minimag voor rond de 80. Bij beide krijg je een motor (Permax speed 400) en een prop (gunter), maar servo's, regelaar, ontvanger, etc, moet je zelf nog aanschaffen.

Reken voor zo'n toestel op minimaal ca 300 euro compleet met zender en accu(s).

Je zou nog bij Conrad kunnen kijken of die iets hebben. Om te leren vliegen is een hoogdekker de beste keuze, althans, dat is wat ik er van begrepen heb ;)

hey,

ik ben zelf ook bezig met een electro kistje, ik heb gekozen de modellen zelf te maken uit stukken depron van 3 en 6 mm. depron is vrij crashbestendig als je er een laagje plakplestick over heen legt. buiten dat kost depron +/- 3-4 euro per m2 = best goedkoop. bewerken is echt een eitje, gewoon te snijden met een mesje. tis ook schuurbaar.

de electronica zal tussen de 70 en 110 euro kosten (exclusief zender) afhankelijk of je brushless of gewoon dc wilt gaan vliegen.

ik zou zeker even de optie met depron gaan bekijken op dit forum of ff in google. er zijn VEEL bouwtekeningen te vinden in alle soorten, maten en vormen. als je crashed is et voor een paar cent en wat tijd weer gerepareerd.

als ik jou was zou ik vragen of je de zender van je pa ook mag gebruiken, scheelt weer een hoop geld.

greets,

klaas.

ik zou onder de 100 euro voor alles zender en vliegtuig willen blijven...

in die winkel van waar die linken zijn staat er een compleete voor 75 euro....

geen pro wss maar hij vliegt tog :p

Een fatsoenlijke radio besturing waar je later ook mee verder kan kost al meer.

Spaar nog maar even verder.

Waarom niet een Easystar kopen en deze samen met je vader en zijn zender gaan vliegen?

Pjotrrr zei:
Waarom niet een Easystar kopen en deze samen met je vader en zijn zender gaan vliegen?

ik vlieg liever alleen :P

maar ik denk dat ik die goedkopere versie ga kopen want als ik nu al een afstandsbediening koop waar ik later nog iets mee kan doe komt er wss binnen een paar jaar iets nieuws uit en goedkoper of zo....

Alleen leren vliegen is voor de meesten onder ons een lange of zeer korte weg (crash)...
Een goede computerzender als de Graupner MX-12 koop je al voor 90 euro en daar kan je een hele tijd mee vooruit.
Goedkoper zal een 6 kanaals computerzender de komende jaren niet worden denk ik...

Back