Electro- vraag. Brandstofmeter auto

Heren.
De brandstofmeter uit mijn auto.
Staat altijd op VOL.
De vlotter in de tank heb ik vernieuwd.
Bij contact-uit ; hoort de meter dan naar LEEG te lopen?
Ik kan de meter uit dashboard halen en er dan
Spanning op zetten. Dan loopt de meter naar VOL. Als ik de spanning er dan afhaal (losse accu) zakt meter niet.

Klopt dat? Of is mijn meter stuk?
 
Als ik je verhaal zo lees zou ik zeggen, de meter is stuk. Dit soort analoge meters zijn meestal stroommeters. De tankvlotter is een regelbare weerstand. Spanningsloos moet hij leeg aangeven.
 
Wijzer zit niet vast. Als ik de losse meter met een losse accu onder spanning zet, loopt de naald naar VOL. Als ik vervolgens spanning weghaal zakt naald NIET terug
 
Beetje gelezen op internet: kennelijk zitten er twee spoelen in de meter, 90 graden ten opzichte van elkaar geplaatst. Neem dus aan dat magnetisme/ geen magnetisme de naald naar LEEG verplaatst als er geen stroom door de spoelen loopt ?
 
Wat al veel zou helpen om een oordeel te geven is het merk van deze benzinemeter te noemen en evt. merk van de auto.
Zo weet ik dat de oudere Lucas meters vaak problemen hadden.

Grt John
 
Back
Top