Electro vs Brandstof motoren

  • Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
hilbren zei:
een elektromotor heeft veel voordelen tov een nitro motor:
- toeren bereik vanaf o rpm (dus geen koppeling nodig)
- koppel is ook bij lage toeren redelijk hoog, bij nitro motoren begint het pas leuk te worden als ze 10000rpm draaien ofzo
- snelheden; met een elektro kun je tegenwoordig ook gewoon 80km/u rijden
De punten die je noemt zijn niet echt voordelen maar eerder 'verschillen' tussen de motortypes.
Zo kan ik volgens jouw lijstje gaan zeggen (naar waarheid) 'een electromotor heeft veel nadelen ten opzichte van een nitro motor':
- Toeren bereik vanaf 0 rpm, dus geen reeds opgebouwde energie in een vliegwiel om snel weg te rijden
- koppel is vooral bij lage toeren redelijk hoog, zodra de toerentallen toenemen is het met koppel snel gedaan. Nitro motoren hebben vooral vanaf zo'n 10000 toeren een leuk koppel
- snelheden; met een nitro kun je tegenwoordig ook gewoon 80km/u rijden

Dit lijstje (en het jouwe) geeft dus niet echt de voordelen van de een tegenover de andere weer. Het zijn twee totaal verschillende technieken om hetzelfde doel te bereiken: het op redelijke snelheid voortbewegen van een radiografisch model. Geen van beide technieken is echt 'beter' dan de ander en het netto-resultaat is in beide gevallen hetzelfde: snelle r/c wagens :)

(edit:)
Ik zelf rijd brandstof, want ja, je moet op een gegeven moment ergens voor kiezen.
Echte nadelen van brandstof (t.o.v. electro):
- Rommelig. De brandstof is vettig en tijdens het rijden wordt de wagen erg vies.
- Lawaaierig. Aan de ene kant de charme van het brandstof rijden, maar het betekent wel dat je niet zomaar overal kan gaan rijden ivm mogelijke overlast.
- Onderhoudsintensief. Een gevolg van 'rommelig', en zo'n mechanisch motortje slijt inderdaad wat sneller dan een electromotor, hoewel goed onderhoud en afstellen een boel scheelt.

Echte nadelen van electro (t.o.v brandstof):
- Accu. Na zo'n 5 minuten is de accu leeg en moet er gewisseld worden. Een brandstofauto vul je even bij en je kan weer verder rijden.
- Accu. Accu's slijten. Eens in de zoveel tijd ben je toe aan nieuwe accu packs.
 
Even een opmerking.. Na 5 minuten dat klopt niet echt.. En de accus slijten..maar als je ze goed onderhoud bijna niet, en brandstof motoren slijten toch ook ?
 
zo kan je eigenlijk wel doorblijven gaan over de voor en nadelen van deze auto's.

wat een super groot nadeel van brandstof auto's is dat je hem goed moet afstellen om hem goed te laten lopen als ie niet lekker loopt heb je last dat ie uit slaat enz. Met elektro is het een stuk makkelijker motor erin accu erin en gaan met die banaan nitro lukt je dat niet zo snel en als het weer veranderd veranderd je afstelling ook.


maar een vergelijking Electro vs Nitro kan je niet maken want de verschillen zijn veel te groot en plus dat je het probleem heb welke motor wil je vergelijk een 3.5cc met een 18x2 elektro motor...................
 
Na 5 minuten dat klopt niet echt..
De meeste wedstrijd-electro-rijders zijn er vrij handig in. Als een heat 5 minuten duurt rijden zij in 5 minuten de accu leeg... Als ze veel stroom overhouden betekent dat dat ze te langzaam gereden hebben :)

Qua rijden is electro een compleet andere wereld dan brandstof. Electro rijders geven eigenlijk alleen vol gas op lange rechte stukken, en doseren hun snelheid beter tijdens het bochtenwerk. Brandstofwagens zijn zwaarder, dus daar wordt een bocht vaak met veel 'geweld' genomen, laat de wagen zich maar de bocht doortrekken ipv er soepel door te rollen...

maar een vergelijking Electro vs Nitro kan je niet maken want de verschillen zijn veel te groot en plus dat je het probleem heb welke motor wil je vergelijk een 3.5cc met een 18x2 elektro motor...................
En daar begon het topic eigenlijk mee...
 
Ja..daar kunnen we ook mee verder gaan : " Is er wel een vergelijking te maken ??"
 
Ook de betere brandstof coureurs rijden hun auto met beleid en geven vaak half gas of "liften" even in snelle bochten. Mensen die hard geforceerd door een bocht jammeren zijn in de meeste gevallen niet de snelste rijders in het veld.
Maar vergis je niet in het electro, de huidige accu's laten het toe om ook iets agresiever te rijden, er is capaciteit genoeg.

Het verhaal met de koppeling bij brandstof om sneller weg te accelereren tov. een een electro is ook een onzinnige vergelijking. Zoals ik en hilbren al aangaf heeft een electromotor zijn beste koppel in het hele lage toeren, eigenlijk bij 0 rpm, waarom zou je juist dat voordeel willen laten schieten door een koppeling ?

Een koppeling bij een brandstof is niet alleen om stil te kunnen blijven staan. Juist door de huidige instelbare axiale koppelingen (Centax systeem) kan je veel winst halen door hem later aan te laten grijpen, (nogmaals) bij die brandstof is het maximale koppel pas bij een veel hoger toerental beschikbaar.
 
en om nog even terug te komen op het "brandstof verhaal"
voor brandstof betaal je ongeveer 25 euro per 2,5liter dus voor de prijs van vijf liter kun je al een super accu pack halen van 3300mAh en deze kun je 1000x opladen (tenminste dat zeggen ze) dus als je het zo gaat vergelijken dan is elektro even een investering maar je doet er wel langer mee !!

en nog even over het optrekken en het koppel gebeuren, het verschil tussen een goed getunde 1:12 corally of 1:18 hpi (micro rs4) scheelt niet veel met een 1:8 pico

ok de topsnelheid is wat anders,... maargoed de vermogen/gewicht verhouding is aanwezig en daar gaat het allemaal om
 
Ik haal er nix meer uit... Willen jullie aub On-topic blijven.. ? Dus het maakt met het optrekken niet zoveel uit..dus wat ik uit deze berichten heb kunnen halen is dat het meeste verschil topspeed is ?
 
Het verhaal met de koppeling bij brandstof om sneller weg te accelereren tov. een een electro is ook een onzinnige vergelijking. Zoals ik en hilbren al aangaf heeft een electromotor zijn beste koppel in het hele lage toeren, eigenlijk bij 0 rpm, waarom zou je juist dat voordeel willen laten schieten door een koppeling ?
Je laat het voordeel niet schieten... Een nadeel van brandstofmotoren is dat ze bij lage toeren geen koppel hebben en dus voor geen meter optrekken. De koppeling is in dit geval juist een bijkomend voordeel omdat de motor dan al de nodige toeren heeft voor er aan het optrekken begonnen wordt, dus kan er ook op brandstof snel opgetrokken worden. Weer, de techniek is anders, het netto effect hetzelfde (waarbij je met een afstelbare koppeling dit toerental kan afstellen, op hogere toerentallen pas kan laten aangrijpen, en dus uiteindelijk sneller kan accelereren... geen onzin, alleen een andere manier om het gewenste effect te behalen)
 
Back
Top