electrocutie Svenson Westerly

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Alexander, 23 apr 2007.

  1. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    kijk, daar is die rare Alex weer, die koopt een trainer voor 30 euro en plempt er voor 150 euro aan electronica op! ;)

    [foto's volgen]

    ik ben beginnen met mijn rood witte trainer, zonder nitromotor..
    de neus was niet netjes recht (en ik heb het niet over de zijstelling van de motor)
    de lat die de rechter bovenkant van de 'motorkap'vormt (gezien vanuit de piloot) zat te ver naar buiten. ook was deze voorzien van een aantal afgevijlde stukken om de uitlaat en de sproeier en dergelijke van de motor passend te kijgen.. dus maak ik van een vuren latje een nieuwe neus :)

    [foto volgt]
    de neus maak ik verder af als de motor aankomt, dan kan dat in een keer goed, incl monteren motor :)

    de motor die ik heb besteld is deze: HXT 35-42C 1000kv 132 gram.
    accu: HXT D9 4100 mAh 4 cellen

    deze moeten meer dan genoeg zijn om de .25/.30 die er op zat te vervangen.

    een andere aanpassing die ik heb gemaakt (ook vanuit zwaartepunt opzicht) is het verplaatsen van de servo's. de originele multiplex servo's die erin zitten, zijn zwaar, lomp, en ik vertrouw ze niet helemaal qua betrouwbaarheid dus.. daarbij is de accu + motor net wel/net niet genoeg om het vliegtuig op zwaartepunt te brengen, als je dus niet 2 servo's van 60 gram achterin hebt liggen. dus komen er 2 moderne standaardservo's in, die op-iets voor het zwaartepunt worden geplaatst (onder de plek waar een pilotenstoel zou moeten komen, ongeveer waar de gasservo eerst zat)

    http://members.lycos.nl/alexanderburgers/mbf/swensonwesterly/006.jpg !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (groot plaatje, lukt ff niet om te verkleinen...)

    ik heb ondertusen 2 latjes ingelijmd om de servo's op vast te schroeven. echter zijn dan natuurlijk ook de originele bowdenkabels voor de roeren te kort. oplossing? nieuwe kopen :) echter bleek dat dit een dunner type is. ik hoop dat het stevig genoeg is.. (anders kunnen we altijd nog overstappen op staalkabel (ala fiets remkabel, dat soort)

    een ander probleem waar ik tegenaan liep, is de aansturing van het neuswiel. de bowdenkabel naar de voorkant meot ingekort worden, en ook eht geleidebuisje moet korter, echter dat zit vast gelijmd in de spanten, dsu dat word vrij lastig om los te krijgen (moet nog gebeuren)

    [foto volgt]

    dan als laatste nog wat finishing touches.. er zijn wat plekken die een nieuw likje verf kunnen gebruiken, en ik zit er over te denken om de romp de verf eraf te strippen, en te bespannen, hopelijk lichter dan verf.. (en dan kunnen er evt nog wat gaten geboord worden in de beplanking om gewicht uti te sparen?)


    ik hoop dat ik met het totaalgewicht (ruim) onder de 2 kg kan bliijven, en zonder lood te hoeven gebruiken. wellicht da tik ngo een apart ontvanger pack ga gebruiken (nog wat gewicht voorin :)), ik weet niet hoe fijn die bec het vind om op 4 cellen 2 standaard servo's aan te moeten sturen (en wellicht later ook nog wat accecoires) en dan meot ik als alles binnen is natuurlijk een leuke propellor uitzoeken.. ik ga denk ik voor iets dat in de 300-350 watt w.o.t. trekt, en dan gewoon vliegen met veel throttle management, want 300 watt heb ik volgens mij echt niet nodig om boven te blijven.

    en dan naar de vliegclub :)
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Leuk. Een beetje netjes gebouwde westerly moet ruim onder de 2 kg blijven. Alls ik terug denk aan de oude OS 25fsr leverde die dacht ik zo'n 0.5kw bij een erg hoog toerental, dit betekend dat hij bij de daadwerkelijk behaalde toerentallen hoogstwaarschijnlijk niet meer dan 300watt afleverde. Doorgerekend naar jouw setup zit je dus zeker gelijkwaardig zo niet beter :p
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik doe niet begrijpen... Nitro-motor? Dat is een autootjes-term, een fantasienaam. Zo'n ding heet gloeiplug-motor

    Een Westerly van meer dan 2 kg wordt inderdaad een onhandelbaar kreng.

    Ik denk dat je maximaal 500 W nodig zult hebben en voor cruise zo'n 200...
     
  4. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    kleine update, ik heb besloten om de bowdenkabel naar de sturing van het voorwiel te vervangen door een stuurstang. het geklooi met die geleidekabel is alleen maar vervelend, en de aansturing is een rechte lijn (met een kleine z-bocht naar beneden) over een afstand van nog geen 15 cm. geen gedoe dus, ff stukje draadeind m2 (?) aanschaffen.
    (of zijn er echt praktische bezwaren waarom ik dit beter niet kan doen?)

    nitro motor.. ja, sorry, tweetakt gloeiplug motor dus, ik begin er niet eens aan. electro is gewoon zo veel makkelijker. :)

    in principe kan de setup zo'n 10 seconden 900W aan, iets langer 600w, en 375 continu (max van de motor dus, uitgaande van 3 watt / gram, mag volgens mij ook nog wel 3.5 dus 460 watt continu, wel kort vliegen :()
    500.. voor de grondstart ofzo?

    nee, maar toen het vliegtuig nog met brandstofmotor vloog bij de vorige eigenaar zat ie zonder brandstof en zonder ontvanger accu al op de 2 kg... dus moet met electro toch wel lichter te maken zijn :) zolang het zwaartepunt maar goed gaat uitkomen.. :|

    hmm, we wachten rustig af op de onderdelen (die nog wel even op zich zouden kunnen laten wachten.. helaas..) en dan kijken we hoe we verder komen :) (ondertussen kan ik natuurlijk wel mooi alle andere kleine klusjes opkanppen :))
     
  5. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    ben ik weer :) nogal een tijd weinig aan gebeurd, vanavond (uit frustratie) ineens en heleboel gedaan :)
    neus gerepareerd met nieuwe latten, motorsteun gebouwd, met de schaaf beetje in model gebracht allemaal, zometeen ff plamuur zoeken en gebruiken.

    nieuwe overwegingen: ik weet nog steeds niet zeker heo het gaat uitkomen met zwaartepunt, en de bec van mn regelaar gaat 4 lipo cellen slecht trekken (meerwarmte verstookt dan nuttig energieverbruik) dus er komt een switching bec, of een accupakketje op. een accupakje zou ook nog mee kunnen helpen met het zwaartepunt :)

    ook de motor gemonteerd, en voor het eerst getest (ff met een 8x4 prop erop) wow.. machtig :D ik durfe niet verder dan zo'n... 20% ofzo :phaha...

    dus zometeen ff foto maken, plamuren, schuren, verven :) morgen ff langs de modelbouwzaak om een grote prop te halen :)

    enige waar ik mee zit, is dat mn motortje op 4 cellen nogal een hoog toerental (14800 op 3.7v/cel en >16.000 bij volle accu) heeft, en dat de propellor daardoor (heel erg) niet efficient is. wat ik nu overweeg is om de zender zo te programeren dat ie maar tot 70% ofzo gaat (en dan mn prop zo kiezen dat ie op 300W ofzo uitkomt) goed idee?
     
  6. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    er komen toch nog wel foto's of niet?
     
  7. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
  8. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Gewoon zorgrn dat je volgas kunt blijven geven, het toerental wat jij noemt is onbelast. Ik verwacht dat je met een 10x5 of 10x6 propellor goed uit gaat komen.
     
  9. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    11x5 past ook nog wel en zou volgens propselector ongeveer het beoogde vermogen absorberen tegen een redelijk rendement... moet ik wel uitgaan van zo'n 50-60 kmh?, ik weet eigenijk niet eens wat realistisch is...
     
  10. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    heb nu een 10x5, 10x6 hadden ze niet... die 10x5 is aardig groot :) komt uitterlijk vliegtuig zeker ten goede:)

    (de 11x7.5 die ze hadden liggen is echt en hakbijl :D die had ik ook kunnen kopen (en de zender iets terugschroeven zodat de motor niet overbelast, dan kom ik gelijk ook in een veel efficienter toerengebied uit... zit nu op zo'n 60% propefficientie :/)

    nu nog ff wachten tot de verf droog is,nog een laagje erop, nog meer drogen en dan motor enzo weer monteren voor een test :)

    [update:] balen, mn halve vloerzit ondereen heeeel dun laagje verf... ben al een half uur bezig met een vlakgum om alles eraf te krijgen (met wasbenzine krijg ik strepen en verspil ik massa's papier... voortaan buiten verven dus :p
     
  11. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    bezig met installeren van nieuwe bowdenkabels.. waarom niet de oude gehouden? de oude waren te kort, omdat in het origineel de servos helemaal achterin lagen.. daarbij gingen de oude kabels vreselijk stroef. nu heb ik hele superlichte kabels, (eigenlijk iets dunner dan dat ik eerst dacht :() maar ze werken geweldig. ik lijm wel de buitenmantel van de oude kabel (die van erg stevig plastic is) eromheen zondat de buitenmantel niet te veel van zn plaats komt (wat bij de oude setup ook redeiljk wat speling gaf) dis is een erg handig systeem, en hoe fik alleen aan de utieindes toe te passen, het midden is natuurlijk sterk genoeg, daar maakt het flexibele niet uit.

    heb ok de +draad van mn esc losgehaald, de bec (lineair) trekt het waarschijnlijk niet, van 4 cellen lipo, met 2 standaardservo's eraan, de esc werd aan de buitenkant merkbaar warm met alleen 2 servo's zonder belasting eraan. met belasting nog meer stroom, dus heb ik een 4 cells nimh AA ontvangeraccutje besteld, heb ik gelijk nog wat grammetjes die me kunnen helpen met balanceren van het zwaartepunt :)

    ik zal zo nog wat foto's uploaden van hoe de neus er nu uit ziet :)
     
  12. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    http://members.lycos.nl/alexanderburgers/mbf/swensonwesterly/007.jpg
    <servobakje
    http://members.lycos.nl/alexanderburgers/mbf/swensonwesterly/008.jpg
    <servo's closeup
    http://members.lycos.nl/alexanderburgers/mbf/swensonwesterly/009.jpg
    <neus van boven (accu past precies erin (samen met wat schuim als verscherming) komt nog foto van :)
    http://members.lycos.nl/alexanderburgers/mbf/swensonwesterly/010.jpg
    <neus van voren (let niet of verfsporen svp, dat word nog opgelost (no pun intended)
    http://members.lycos.nl/alexanderburgers/mbf/swensonwesterly/011.jpg
    <motor en 10x5 prop geinstalleerd.. moeten er weer uit, wil denk ik de motordraden naar beneden en de esc op de zijkant van het toestel gaan maken....
     
  13. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    motor omgedraaid, draden naar beneden, en de esc met een mooi alu beugeltje tegen de zijkant van de romp :) accu blijft goed zitten, nu alleen nog de stuurstang van het voorwiel, en nog een beetje witte verf zo hier en daar, en dan issie af:)
     
  14. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    op een laagje witte verf die ik nog eens moet doen, en e ubec die op de post is, na, issie klaar :D

    zal zo ff foto maken hoe de imposante kist nu aan het plafond hangt...

    nu gauw een club opzoeken :p we beginnen met de dichtsbijzijnde denk ik...
     

Deel Deze Pagina