Electromagneet als ontkoppeling voor de sleep?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door GJVO, 2 jan 2022.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan zou je om te ontkoppelen naar beneden moeten duiken.
    Ik ga toch liever voor een mooie oplossing, dat klitteband slepen deden we regelmatig op de electrosleepmeetings maar ik vind het zelf niet de meest elegante oplossing.

    GJ
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ook op een stukje 2mm GFK moet dat gaan, plak het aan weerszijden om de hoek heen naar de zijkanten, en maak het te klitten deel extra lang, daar heb je ruimte voor.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bart, ik heb al geprobeerd klitteband daar op te plakken, gaat niet.
    Het is na meten 1.5mm.
    En ik vind klittebandslepen niet mooi, het is een noodoplossing als je een keertje met een model zonder sleepkoppeling wilt slepen maar niet een mooie blijvende oplossing.

    GJ
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ben met je eens dat het minder elegant is dan een koppeling...
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe ontkoppel je met een klittenband sleep????
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De meeste maken een looping achterover.
    Dan trek je het los.
    Bij een gefoliede romp wil je ook wel eens de folie lostrekken als het stukje klitteband te groot is.
    Nadeel is dat het na een paar sleepjes, dus een paar keer lostrekken allemaal wat losser word en de kans is dat je ongewenst loskoppeld.

    GJ
     
  7. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ben het met je eens, toch doe ik het met de res- en m'n F3J-kisten nog steeds en vind het n prima/snelle oplossing.
    Afkoppelen is een looping draaien of rollen en up geven. Enige voorwaarde is dat je goede klittenband gebruikt en tijdens de sleep je kist vlak/recht achter de sleper blijft.
    En zorgen dat je de goede (harde) kant op je kist plakt. In de zachte kant blijft gras zitten en tast de koppeling aan.
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Je kan enorm veel kracht zetten op een klitband koppeling, zolang de kracht maar verloopt in het verlengde van de naad tussen de twee stukken klit. Zogauw je (bv door een looping) de krachtrichting verplaatst naar haaks daarop, dan gaat het gemakkelijk los.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een RES of F3J kist gebruik je normaal gesproken niet om mee te slepen dus zoals ik zei, een noodoplossing als je een keer wilt slepen met een model.
    En of de harde of zachte kant nou op je kist zit maakt niet uit, aan de sleeplijn hangt de andere kant en die raakt ook de bodem, meestal gras.
    Hoe dan ook word de kleefkracht minder.
    Bij de E-sleepmeetings had ik altijd een meter klitteband bij me zodat mensen het konden vervangen.

    GJ
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, OK, dank...
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Klittenband kan toch ook prima net naast een dik stukje GFK? Een cm uit het midden merk je denk ik weinig van.
     
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Dat is het verschil, als je het zachte stuk op je kist plakt loopt ie vol met gras (als je land. Dus dat scheelt echt, het harde of zachte, de goede kant op je kist blijft langer schoon dus klit het langer.
     
    Bertus vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij zie je het verkeerd, het maakt niets uit welke kant er op het model zit.
    Het model raakt de grond, klitteband raakt het gras, dus dat loopt vol.
    De sleepkist land, lijn raakt de grond met aan het eind de andere kant van het klitteband, dat raakt het gras en loopt vol.
    Sterker nog, de sleepkist zal veel meer vluchten en landingen maken dan het model, dus dat stuk klitteband slijt veel sneller.

    GJ
     
  14. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik sleep al heel lang met klittenband dus ik weet het niet.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wij sleepten heel veel met klitteband, honderden sleepjes gezien en het spul slijt.
    Het maakt geen moer uit welke kant waar zit.
    Enige voordeel als iedereen 1 systeem aanhoudt, wat wij ook afspraken voor de electrosleepmeetings, is als iedereen 1 bepaalde kant op zijn model plakt, dan is het universeel met de sleper en heb je geen 2 verschillende stukjes klitteband nodig aan de sleeplijn.

    GJ
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Iets met ,sleeplijn afwerpen voor je land ?
    Enkel minder verstandige piloten ,mits de omgeving het toelaat,of de situatie laat niet ander toe , laten de lijn in de landing aan het toestel zitten.

    Maar sleepkoppeling kan ook middels een u in de neus gestoken waarover een pen de u dicht .
     
    Terence vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ook al ontkoppel je de lijn, dan nog sleept ie door het gras.
    Een U in de neus gaat niet bij dit model.
    Als een U mogelijk was geweest dan had er ook een sleepkoppeling ingepast.
    Ik heb genoeg gebouwd om te weten wat wel en niet mogelijk is en er is gewoon geen mogelijkheid in het model dus moet het in de slee.
    Ik heb het ook al besproken met de ontwerper van het model.
    Het is niet gemaakt om gesleept te worden en er is dus ook geen rekening mee gehouden.

    GJ
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Van wat ik op de foto zie:

    CIMG4850.JPG


    Kan je in het gedeelte van de rode cirkel geen servotje kwijt? Bowden buisje naarvoren met een verenstaaltje er doorheen en dat u-tje van Serge in de neuslijst? De slag hoeft niet groot te zijn dus kort armpje maakt elke kleine servo sterk genoeg.
     
  19. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    En het kan nog eenvoudiger: boor een gaatje in de GFK schaats en leg de bowdenkabel daar achter langs. dan steek je het lusje door het gaatje, en heb je dat u-tje ook niet nodig. Ik heb dat op een eigenbouw Zagi zo gehad. Klittenband slepen was daarmee ook geen succes omdat hij domweg te licht was om betrouwbaar los te gaan. Dan blijkt een klein servootje van nog geen drie euro ineens een waardevolle investering:)
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat is een beetje het idee wat ik van plan was maar dan ipv de bowdenkabel het stiftje van de electromagneet, dat is compacter dan een servo.
    Maar ik ga het proberen met dat lineaire servootje en een stukje verenstaal.

    GJ
     
    flymax vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina