Electromotor die ermee ophoudt

• Topicstarter Topicstarter P. van Laere
  • Startdatum Startdatum
P

P. van Laere

Guest
Hallo,

Ik was net aan het vliegen met mijn MPX Twinstar toen in ene 1 van de motoren ermee ophield (speed 400)
Aangezien ik de Twinstar heel mooi heb beschilderd en hem dus graag niet uitelkaar sloop om het motortje eruit te halen is mijn vraag hoe ik kan doormeten of het motortje nog goed is en dat eventueel het probleem misschien ergens anders zit.

Met deze twinstar heb ik tussen de 200 en de 250 vluchten gemaakt (= ongeveer 5 minuten draaiende motoren per vlucht => 17 'bedrijfsuren' ( nog nooit gecrasht, ff afkloppen :P)

Het is nogal een gedoe om de hele zooi los te halen, dus daarom vraag ik eerst ff wat informatie aan jullie, misschien dat de fout ergens anders zit. :)

Bedankt alvast!! :D

voor een "gewone" SP400 is 17uur (dus 200+) vluchtjes een héél nette levensduur, je kan ze sneller 'slopen' met +10A gaat ze als je pech hebt al na 10 vluchtjes in 'rook' op.......

Ben toch een beetje bang dat ie versleten is......als je de regelaar los kan koppelen kan je hem met een ohm meter (=universeel meter) doormeten (bijna 0 ohm er zitten nog borstels in veel ohms borstels kaduuk, motor wel draaien...mogen géén echte gaten in vallen wat weerstand betrefd) zegt alleen dat de borstels wel/of niet meer aanwezig zijn, bij wel 'meetbaar' hoeft dit niet te betekenen dat bij hoge stromen er nog voldoende contact is.....

mooiste is als je dan nieuwe motoren erin hebt, merk je de eerste vluchten goed hoeveel "pep" die dan ineens weer heeft.

tip voor de volgende keer, doe een stukje krimpkous om je motortjes en lijm ze dan in het piep.
dan kan je met een beetje pieren later tussen de krimpkous en het het motortje de boel er weer uithalen zonder het piep te beschadigen

Ow tnx voor de tip :) Dat scheelt een hoop sloopwerk. Ik denk dat ik dan alle2 de motortjes gelijk maar vervang.

Kan een servo ook verslijten?! Een van mijn aelerons heeft in het begin een beetje moeite om heen en weer te gaan (gaat heel schokkerig). Storing heb ik nog nooit gehad....

Nou ja.. van het weekend weer wat te klussen :D

Doormeten is in principe simpel. Gewoon de draadjes bij de regelaar losmaken en met een multimeter de weerstand meten. Die weerstand zal behoorlijk laag zijn, ik vermoed ergens in de buurt van de 2 of 3 Ohm. Wanneer je nu langzaam aan de as draait zal de weerstand steeds even een sprongetje maken. Bij 1 volle omwenteling zal je 6 sprongetjes moeten zien. Krijg je dit te zien dan is er geen onderbreking in de bedrading of de motor.
Meet je geen lage weerstand dan is of de bedrading of de motor defect en zal je toch de motor los moeten maken om die los te kunnen meten en de bedrading te kunnen kontroleren.

Er is ding wat niet te meten is en dat is de sterkte van de magneten. Oke, je kan het wel meten maar daar is speciale meetaparatuur voor nodig. Op dit forum is iemand die een simpele magneetmeter heeft bedacht en gebouwd maar die is niet geschikt voor echte metingen alleen voor vergelijkende metingen. Je zou dat aparaatje kunnen nabouwen en de magneetsterkte van de twee motoren met elkaar vergelijken. Als de magneten van 1 motor defect zijn zou die meting een duidelijk lagere waarde moeten aangeven.

Als dat allemaal goed is blijft een defecte regelaar over.

Nieuwe motor lijkt me wat reeeler voor mij :D Ik ben niet zo super electrotechnisch :D

De regelaar zal het niet zijn omdat mijn andere motor het wel gewoon goed doet.. De 'stroomdraad' wordt pas na de regelaar gesplitst...

Ik vond het alleen raar dat het tijdens het vliegen gebeurde, in ene hield ie ermee op. Hij doet echt niets meer.
Ik verbaasde me wel dat ik mooi op hoogte kon blijven met 1 motor :D

Back