electromotor loopt niet vlot

Hallo ,

ik heb gisteren alle electronica( regelaar , ontvanger, motor, servo's,batterij..) aangesloten van mijn funjetultra zonder vlieger. Om het te testen.
De servos werken maar er is iets met de motor. Tot 50% power loopt ie goed, maar als ik dan meer gas geef begint ie te stutteren, alsof ie de stroom niet kan verwerken.
Het gaat hier om het bijhorende funjetultra powerpack samengesteld door multiplex.
Kan dit zijn omdat ik de propellor nog niet heb aangesloten of is de motor of batterij stuk ?

groetjes

Welkom op het forum.:D

Als de motor met prop gaat stotteren dan is meestal de prop te groot.
Als hij dat doet zonder prop dan doet hij dat meestal van af stilstand en is er een slecht contact in de bedrading van motor naar regelaar of in de motor.
Het kan ook zijn dat de regelaar niet goed ingeprogrammeerd is t.a.v.de timing.
Nog een mogelijkheid is dat ja accu leeg is dus wat is de accuspanning onder belasting.
Wat voor lipo regelaar motor en prop gebruik je?

Verplicht leesvoer voor lipo gebruikers als je in dat opzicht beginner bent.

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom op het forum.:D

Als de motor met prop gaat stotteren dan is meestal de prop te groot.
Als hij dat doet zonder prop dan doet hij dat meestal van af stilstand en is er een slecht contact in de bedrading van motor naar regelaar of in de motor.
Het kan ook zijn dat de regelaar niet goed ingeprogrammeerd is t.a.v.de timing.
Nog een mogelijkheid is dat ja accu leeg is dus wat is de accuspanning onder belasting.
Wat voor lipo regelaar motor en prop gebruik je?

Verplicht leesvoer voor lipo gebruikers als je in dat opzicht beginner bent.

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Het is het standaard multiplex funjet ultra power-pack dat bij de vlieger meegeleverd wordt.

Ik heb alles aangesloten zonder prop
Dus alles werkt totdat ik meer als 50% trottle geef
Dan hapert de motor

Brushless-Motor C 3514-2980 # 33 3091
Regler MULTIcont BL-70 S-BEC # 7 2287
Propeller 6" x 5,5" # 73 3195
Mitnehmer mit Spinner, für Wellen-Ø 4 mm, Prop-Bohrung 8 mm # 33 2329
Alu-Motorträger # 33 2606
Li-BATT FX 3/1-3200 (M6) # 15 7371

Laatst bewerkt door een moderator:
Brushless motoren bij voorkeur niet volgas laten lopen zonder prop. Ze maken dan meer toeren dan goed voor ze is. Controleer in ieder geval of alle connectoren goed gesoldeerd zijn. Ook de timing van de regelaar moet goed staan. Ik ga er van uit dat er een beschrijving bij zit welke instellingen je moet gebruiken. Mijn eerste vermoeden is de instelling van de regelaar. Met prop zou het best eens prima kunnen werken. Ik zou hem dus eerst inbouwen en dan nog eens proberen met prop. Blanceren van de prop is bij deze kist wel van belang. Hij maakt al veel geluid, daar wil je ook nog geen trillende prop bovenop hebben. Als je bij een club vliegt die ook elektro toestellen meet dan ga je in de problemen komen met deze aandrijving. Die van mij doet 94 dB ;-) De prop is statisch overtrokken en maakt in de lucht veel minder herrie, maar leg dat maar eens uit aan de persoon met de dB meter in de hand...

Brushless motoren bij voorkeur niet volgas laten lopen zonder prop. Ze maken dan meer toeren dan goed voor ze is. ...
Daar hoef je je geen zorgen over te maken Emanuel, zowel een borstelmotor als een borstelloze motor kunnen nooit meer toeren maken dan rpm = spanning x Kv. Dat zal in de regel niet meer zijn dan 40% boven het toerental onder belasting.

Het is dan wel standaard maar een wel zeer extreme setup.
Er zal weinig anders op zitten dan de motor of regelaar te wisselen en kijken wat er dan gebeurt.
Als de onvanger of antenne dicht bij de motor of regelaar zit kan je wel storing krijgen op de ontvangst en dan kan de motor ook gaan stotteren maar de servos doen dat dan ook.
Controleer de settings van de regelaar nog eens goed maar verder kan ik niets bedenken.
Onbelast draaien is geen enkel probleem.
De motor gaat dan als het goed is gewoon zijn maximum toerental draaien en als je niet meer cellen gebruikt als voorgeschreven voor de motor dan is er niets aan de hand.
Op hol slaan of zo iets kan gewoon niet met BL motoren zelfs niet als je pech hebt.;)

Wat doet een servo als je hem op de plaats van de ESC/regelaar zet? Hoe beweegt servo met bewegingen van je gasknuppel? B

Forumtipjes:
  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt:
Het is dan wel standaard maar een wel zeer extreme setup.
Er zal weinig anders op zitten dan de motor of regelaar te wisselen en kijken wat er dan gebeurt.
Als de onvanger of antenne dicht bij de motor of regelaar zit kan je wel storing krijgen op de ontvangst en dan kan de motor ook gaan stotteren maar de servos doen dat dan ook.
Controleer de settings van de regelaar nog eens goed maar verder kan ik niets bedenken.
Onbelast draaien is geen enkel probleem.
De motor gaat dan als het goed is gewoon zijn maximum toerental draaien en als je niet meer cellen gebruikt als voorgeschreven voor de motor dan is er niets aan de hand.
Op hol slaan of zo iets kan gewoon niet met BL motoren zelfs niet als je pech hebt.;)

De vlieger en bijhorende electronica heb ik pas gekocht en ik wil de vlieger eerst een mooie lik verf geven voor ik de electronica installeer. Daarom heb ik eerst alle electronica getest. Eerst wou ik nog testen met prop. Maar dat ga ik niet meer doen. Na het lezen van deze reactie heb ik beslist om morgen naar shamrock in Maastricht te gaan voor een test. Waar ik alles enkele dagen geleden gekocht heb.

Het is de timing, 100% zeker.
De motor is een buitenloper, hoogtoerig.
Je zal de timing op minimaal 15 graden moeten zetten, of medium.
Als ie dan nog stottert ga je naar 30 graden of high.
En NOOIT de motor onbelast laten draaien, is niet goed voor motor en regelaar.
Je zal ook merken dat alles veel heter wordt als het onbelast draait.
Zet ook je PWM op 16 kHz.
Ik begrijp uit je beschrijving dat je lipo een 3S is, dat gaat waarschijnlijk nog net goed.
Ik kan bij de beschrijving van de regelaar niet vinden hoeveel schakelingen hij aankan.
Normaal gaan ze niet hoger dan 240000 bij een 2 poler, wat neerkomt op 40000 bij jouw 12 poler.
Als je naar 4S zou gaan dan kan de regelaar niet snel genoeg meer schakelen en gaat hij ook weer stotteren.

GJ

Laatst bewerkt:
Het is de timing, 100% zeker.
De motor is een buitenloper, hoogtoerig.
Je zal de timing op minimaal 15 graden moeten zetten, of medium.
Als ie dan nog stottert ga je naar 30 graden of high.
En NOOIT de motor onbelast laten draaien, is niet goed voor motor en regelaar.
Je zal ook merken dat alles veel heter wordt als het onbelast draait.
Zet ook je PWM op 16 kHz.
Ik begrijp uit je beschrijving dat je lipo een 3S is, dat gaat waarschijnlijk nog net goed.
Ik kan bij de beschrijving van de regelaar niet vinden hoeveel schakelingen hij aankan.
Normaal gaan ze niet hoger dan 240000 bij een 2 poler, wat neerkomt op 40000 bij jouw 12 poler.
Als je naar 4S zou gaan dan kan de regelaar niet snel genoeg meer schakelen en gaat hij ook weer stotteren.

GJ
Dit is de handleiding om de controller aan te passen:
http://www.multiplex-rc.de/fileadmin/content/dateien/downloads/eb_multicont_bl_xx_s_bec_5sp.pdf

ik heb de timing aangepast naar 22-30 degrees. Hoger kan ie niet.
Staat ook op 16 kHz.
Helaas , het lukt niet . Voorbij 50 % power loopt de motor vast. start terug, vast, start terug, enz verder. Alle kabels zien er ok uit.
ik ben einde raad..

Nooit, maar dan ook nooit een motor zonder prop laten lopen, de regelaar kan dan de timing niet meer bijhouden met alle gevolgen van dien. En tja, S te M, niet echt voldoende kennis van zaken........

Zet de goede prop erop en de motor draait waarschijnlijk goed zonder hikken......

Als je in mijn omgeving woont (sittard) ben je morgen welkom om even alles na te lopen....

Nooit, maar dan ook nooit een motor zonder prop laten lopen, de regelaar kan dan de timing niet meer bijhouden met alle gevolgen van dien. En tja, S te M, niet echt voldoende kennis van zaken........

Zet de goede prop erop en de motor draait waarschijnlijk goed zonder hikken......

Als je in mijn omgeving woont (sittard) ben je morgen welkom om even alles na te lopen....

Dat is vriendelijk van je maat !
Maar morgen ben ik in Duitsland dus kan ik niet naar Sittard.
Ben nu wel overtuigd om de prop aan te sluiten op een testbank.
Die moet ik wel nog maken ;).
Dat zal een houten plaat zijn waar ik de motor op vast schroef.
Ik kan 'm niet op de funjet vastmaken omdat ik die eerst wil painten.

Heb je de motor nu wel met prop laten draaien?
Zonder prop draaien de meeste motoren niet goed.
Zelf draai ik wel eens zonder prop maar zelfs dure motoren met dure regelaars gaan dan boven 50% hikken.
Met prop lopen ze dan prima.
En zoals ik al zei, nooit, maar dan ook nooit, je motor onbelast laten draaien.
En als je dat doet, om te testen of ze de goede kant oplopen, dan nooit meer dan 25% gas en heel kort, paar seconden maximaal.
Niet omdat je lagers stuk gaan of er iets ontploft, maar je regelaar kan vreselijk de fout ingaan met aansturen en dan krijg je sluiting in je motor wat vaak ook wat rook laat ontsnappen uit je regelaar.

En waarom een testbank?
Je hebt toch een vliegende testbank, daar kan je hem gewoon inbouwen.
Als je de FJ gaat verven haal je motor er gewoon weer even uit.

GJ

Laatst bewerkt:
JE kan ook zondag langskomen tijdens ons indoor vliegen in Geleen, dan kijken we daar wel.

Dat is vriendelijk van je maat !
Maar morgen ben ik in Duitsland dus kan ik niet naar Sittard.
Ben nu wel overtuigd om de prop aan te sluiten op een testbank.
Die moet ik wel nog maken ;).
Dat zal een houten plaat zijn waar ik de motor op vast schroef.
Ik kan 'm niet op de funjet vastmaken omdat ik die eerst wil painten.

Back