electromotor maakt vonken

  • Topicstarter Topicstarter Jon van Dijk
  • Startdatum Startdatum
haha.. je kiest het meest moeilijkste deel om uit te leggen, ik ga een poging wagen:

afb8600.jpg


je ziet hier het draadje wat uit d koolborstel komt aan de boven kant zitten.

stel nu dat je je koolborstels hebt los geschroefd en het draadje zit net zo als deze koolborstel aan de boven kant dan MOET je hem precies zo weer terug doen.... die je dit niet, brokkeld je koolbrostel af en brand je kollektor sneller in.
zit het draadje aan de onder kant is het het zelfde verhaal alleen dan moet je hem terug stoppen met het draadje onderin

Groet Robo
 
er zitten op mij borstel 2 draadjes 8O

hoe los ik dit op? :D

groetjess Jon
 
hehehe.. nu maak je het me helemaal moeilijk...

ok houd je koolborstel tegen het ligt... dan zie je als het goed is dat de ene kant hoger is dan de andere kant. dus

je ziet een kuitje met 2 punten en het ene puntje is langer...

nu moet je kijken waar je plus zit.
je houd de motor zo dat de plus links zit
dan doe je het langste puntje BOVEN aan.

hopelijk lukt het je

Groet Robo
 
Uhm misschien maak ik het nu nog moeilijker maar ik heb een oude
motor hgepakt en gekeken en daar is de bovenkant van de koolborstel
minder diep als de onderkant maar nu ik bij deze kijk zit er nergens een
kuiltje en is ie helemaal vlak :)

groetjess Jon :)
 
hmm dan zijn je koolborstels wel vreemd :S

setje nieuwe kopen, kost je 5 euro ofzo ben je van alles af, want deze kunnebn aan het begin nog alle kanten op

GroeT Robo
 
Robo hartstikke bedankt voor alles :D
Hij loopt weer goed :D

Hij zit nu helemaal inelkaar en nu alleen nog dit:
Ik heb een reserve setje liggen met borstels voor de motor
gelukkig :D alleen als ik mijn borstles er naast houdt zijn ze
nog hetzelfde maar is dat goed of zou ik het niet meer wagen?
want de borstels die erin zitten zijn nnog niet zo oud :)
Is het ook slecht voor de motor om deze borstels te houden

groetjess Jon :D
 
nana borsels kun je gewoon helemaal op rijden, alleen aan het einde is het niet zo goed meer...

als ze gewoon het zelfde zijn maakt het niet uit..

alleen op het laatste oppassen als je borstels bijna weg zijn dan gaat de kollektor vonken en schokken en dan ben je eigenlijk al te laat....

Groet Robob
 
hallo


er zijn teneerste verschillende koolborstels
dan bedoel ik niet de merken maar de hardheid van de borstel

die op het fototje zijn seregated dat wil zeggen dat het race borstels zijn
met het nadeel dat je kolector heeeeeeeel snel gaat verslijten maar door dat er op een kleiner oppervlak evenveel druk staat als op de hele borstel maar doordat het oppervlak keilner is hebben ze minder weerstand en dus je wint een paar toeren
dan heb je inloop borstels die gebruik je als je een nieuwe anker hebt geplaatst daar mag je ook mee varen maar die zijn heel snel opgebruikt
dan zijn er nog een paar tussen in borstels die in de gewone speelraces gebruikt worden
de draden die ik aan mijn gm motoren heb zitten zijn borstels met OGEN aan de draden
dit vergemakelijkt de montage
die borstels hebben geen boven of onderkant
je kan ze monteren zoals je ze uit het pakje haalt
de borstels zonder ogen moeten gesoldeerd worden maar niet met gewone soldeer maar met soldeer met heel weinig tin er in
daar ze anders durven los komen door de warmte die ontwikkeld wordt door de stromen die er door gaan
als je de anker hebt laten afdraaien niet je oude borstels terug gebruiken want die zijn op de niet afgedraaide anker ingesleten en zouden de vernieuwde anker kunnen beschadigen doordat door het afdraaien de doormeter van de collector is veranderd.
ik hoop je te hebben kunnen helpen

sportieve groeten raf
 
ik had de foto even snel van een internet site afgehaald alleen om te laten zien waar het draadje zat :) ... maar je hebt gelijk.....

Groet Robo
 
Ik heb nu weer eens een keer gevaren, ik weet het een
beetje late reactie maar als ik hembuiten het water laat
draaien draait ie volgens mij wel aardig op toeren maar
als ik hem in het water leg(de boot) en geef gas gaat ie
achteruit en heel langzaam en als k hem dus in zijn achter-
uit dioe dus dat ie vooruit gaat gaat ie ook langzaam kan
het zijn dat ik wat fout heb gedaan met mijn motor? Ik
heb het achteruit vooruit probleem op proberenm te lossen
door een switch denk dat het servo reverse is te veranderen
maar dan gaat gaat de regelaar in achteruit en motor vooruit
heel raar iemand ideetje of dit door mijn motor komt?

groetjess Jon
 
Als je de motordraden onderling wisselt is het probleem opgelost. Uiteraard daarna de servo-reverse schakelaar op de zender zó zetten, dat de regelrichting weer klopt.
 
oke bedankt :D alleen hoe komt het dat je zonder dat
je de draden los maakt de draden wel verkeerd om zitten,
weet het ben erg nieuwschierig :)

groetjess Jon
 
mischien een andere schroef gebruikt
en dat deze de andere kant opdraait


Groeten Gerjan
 
U bedoeld dat ik de 2 schroefjes
moet omdraaien?

groetjess Jon
 
neen hij bedoeld een andere schroef op je boot, je hebt links en rechts omdraaiende schroeven..
maar dat gaat boven mijn petje als elektro rijder

Groet Robo
 
neen dat kan niet want ik heb de schroef erop zitten
die er normaal ook op hoorde te zitten als het goed is
moet het daar niet door komen :) maar toch erg bedankt

groetjess Jon
 
hallo

als je de motor achterkant een halve slag om hebt gedraaid dan is je motor omgepoold zonder dat je de draden hebt verwisselt

hoe staat je ontstekings punt van je motor ?????
heb je die op 0 graden staan of heb je die verdraait

is je regelaar een elektronische of een met een weerstand
zo hij elektronishe is heb je hem dan goed geprogrameerd
anders de handleiding blaadje dat bij de regelaar is nog eens lezen

sportieve groeten raf
 
dat kan ook wat raf zegt
dat je hem na het uitelkaar halen aan de andere kant van de 0 stand hebt gezet
 
dat bedoelen ze ook, met de nul stand van je huls.... je hebt normaal gesproken timings streepjes op je huls staan en op je kop een inkeping. nu als je de inkeping aan de andere kant hebt staan is hij omgepoold en heb je dus je endbell omgedraaid..

Groet Robo
 
Back
Top