Electromotor probleem

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik heb een grote zwever (Taborca, 330 cm span) die me allerlei problemen geeft die nooit iets met elkaar te maken hebben, telkens is er iets anders mis. Ditmaal het volgende:
Het toestel gelanceerd met elastiek (opgooien is moeilijk). Nadat het elastiek er af viel gaf ik vol gas, alles okee, ik vlieg licht stijgend een half circuit, en toen gaf de motor opeens geen power meer (ik hoorde 'm nog wel, maar het toestel was zo'n 200 meter bij me vandaan). Geland.
Wat blijkt, als ik volgas geef begint de motor te schudden als een koffiemolen. Tot ruim halfgas geen probleem.
Okee, eenmaal thuis prop er af. Zonder prop draait de motor probleemloos. De prop is een Aeronaut 13,5x6, toch een kwaliteitsprop, en ik zie er geen beschadigingen aan. Een klapprop kan je moeilijk balanceren; heb het toch maar geprobeerd, hij lijkt in balans.
Uit de collectie een andere prop gekozen, een carbon HK prop 13x6. (Hoewel de specs vrijwel dezelfde zijn, heeft deze prop een veel kleinere koorde.) Bladen gemonteerd; tot halfgas geen probleem, daarboven begint de motor te trillen, minder dan met de andere prop maar toch. Als ik het gas niet in ééns, maar wat geleidelijker open, dan gaat het goed en blijft het netjes draaien. Als ik het gas in ééns openzet gaat hij trillen, maar na een paar seconden wordt dat minder en uiteindelijk loopt de motor goed.

En nu zit ik me dus af te vragen: zal ik een gloednieuwe prop kopen, of moet ik de motor verdenken? Ik weet niet meer wat voor motor er in zit, heb die in het verleden ook al eens gewisseld, zal wel iets van Turnigy zijn.
 
Bladen kunnen soepel klappen.
Alleen de spinner heb ik niet geprobeerd... zal ik doen, later; ik moet nu even weg.
 
Heb je gecontroleerd of je motor as nog recht is?

Wat ook kan is dat een van je lagers kapot is en de as speling heeft?

Hoe heb je de prop op de as bevestigd, als het een opzetstuk is ( een as ) dan FF checken of die recht is.

Als dat alles recht is en geen speling heeft verdedenk ik de motor.


. Misschien beter voor twee tientjes nieuwe krachtbron kopen, deze bijvoorbeeld:

Http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16231__NTM_Prop_Drive_35_48_Series_900KV_815W.html

Op 3s en met een 13x6 geeft hij al 382 watt - goeie motor.....
 
Het kunnen een paar dingen zijn.

Zit de spinner wel goed vast op de as, slipt hij niet over de as.
Hij gaat dan ook trillen en je verliest bij meer gas vermogen.
As kan krom zijn.
Onbalans komt zelden voor bij klapprops, dat kan je uitsluiten.
Brushless motoren gaan ook zelden stuk, als hij gewoon mooi draait zonder prop dan is hij wel OK.

GJ
 
Tja het lijkt een makkelijke beslissing om de motor te wisselen, alleen zonder prop en spinner loopt die als een naaimachine (en de motor die RJA suggereert is net even out of stock...)
Stel dat het voorste stuk as inderdaad krom is... dat zou verklaren waarom hij met de oude prop (die zwaarder is) meer gaat rammelen dan met de nieuwe (lichtere) prop. Ik zal dezer dagen de prop nog eens demonteren en goed kijken of die as beweegt als het spul loopt.
 
Back
Top