Electromotortjes

Ik heb nog een aantal electromotortjes liggen, hoe weet ik wat dit voor motortjes zijn, zijn ze bruikbaar? (tijdje gelede uit oud speelgoed gesloopt..) wie helpt, heeft er iemand iets aan een foto?

Nee, we hebben alleen iets aan metingen.
Ik verwacht dat Harold hier wel op in zal springen.

Zoek anders de postings van Harold eens na, hij heeft dit al eens eerder beschreven hoe eea te meten, en hoe daar conclusies voor bruikbaarheid aan de verbinden.

Kreeg berichtje van Niek.

Zal eens een artikeltje maken die Robert dan voor de geplande FAQ kan gebruiken.

Vuistregeltjes onbekende sloop motortjes:
1. Als je er een hoop hebt kijk dan eerst of er echte koolborsteltjes in zetten, want met metalen veertjes is het niet de moeite wegens levensduur.

2. Bepaal de blokeerstroom:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1521

3. Probeer propjes waarmee je op 0.4 keer blokkeerstroom gaat zitten en waarmee je niet boven 1 watt/kg uitkomt.

Als je wikkeling te tam is zal het mogelijk niet voor vliegen te gebruiken zijn.

Voorbeeld van meting en toepassing:
Ik heb kleine sloop motortjes van 10gram die op op 1 volt meetspanning geblokkeerd 70 mAh trekken.
(edit: Stond eerst 3 volt meetspanning)
Op normale cellen aantallen (8 nicad, 2 of 3 lipo's) is dat een blokeerstroom van 0.7A bij 10 volt.
0.4 keer 0.7A = 0.28A. Niet veel stroom, maar bij meer zit je al in de overbelasting.
0.28A x 10V = 2.8 watt. Motortje weegt 10g, dus mag ook nog meer vermogen leveren.
Oplossing: Meer lipo's. 5 of 6 (geen BEC, maar los ontvanger accutje (kleine lipo's)

Bij 20V dan blokkeer stroom 1.4A.
0.4 x 1.4 = 0.56A
0.56A x 20V = 11.2 watt. Eigenlijk iets boven 1 watt/kg, maar als je niet volgas houd moet dat gaan.

Wat kan je met een motortje van 10g die 6 lipo's nodig heeft? Normaal weinig, maar voor een 4 of 6 motorige zijn leuke dingen mogelijk.

Prop? even de kleine van GWS proberen en eventueel inkorten. De 2x1 maar eens proberen.

4 motoren: 20V x 2.24A = > 40 W. Daar kan je een flinke indoor herculess of B17 mee aandrijven.
Gewicht" 40g motoren + 60g accu + 10g voor ontvanger = 110g. Lijkt mooi voor 300g streefgewicht.

Harold zei:
die op op 3 volt meetspanning geblokkeerd 70 mAh trekken.
Op normale cellen aantallen (8 nicad, 2 of 3 lipo's) is dat een blokeerstroom van 0.7A bij 10 volt

je bedoelt vast 1V meetspanning? (of 0,23A bij 10V)

@monkey, je hoeft bovenstaande berichten niet te quoten hoor...

Aapje, je hoeft niet direct onder een bericht dat bericht te quoten..

En wil je als de donder terug op je plek klimmen in mijn rogallootje!? :x

Joost, Ik gooi inderdaad wat nummertjes doorelkaar.
Bericht ge-edit.

0.07A (70mAh) blokkeerstroom bij 1 volt.

Ik heb nog wat van die borstelmotortjes liggen die in een cd rom speler zitten zijn daar nog praktische toepassingen voor Harold? :?:

Niet echt. je bedoelt de motortjes om latje te openen en kop heen en weer.

Zijn te tamme wikkelingen.

i.p.v. met 10V 1.5A kunnen trekken (blokkeerstroom bij 10V 3-4A ofzo)
Hebben deze motortjes een kortsluitstroom van rond 0.5A.
Veel te tam.

ik heb er eentje herwikkeld, met het dunste draad dat ik toen had, 0.3mm²

trok op 7 cellen ruim 8A, en het (de borstels denk ik) begon te roken/stinken :twisted:

nog eens proberen met 0.2mm² draad :wink:

Back