Electronica aan boord "Avionics"

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Ik ben aan het experimenteren met diverse electronica aan boord van een modelvliegtuig... als voorbeeld noem ik een data logger met de mogelijkheid om parameters te meten en opslaan van bijvoorbeeld fuel flow, cylinderkop temperatuur, uitlaat temperatuur, propellortoerental etc.
maar ook hoogte, snelheid en GPS positiebepaling.
Het grootste deel van deze systemen heb ik opperationeel...

ik ben geintereseerd of er meer mensen zijn die dit ook aan het proberen zijn, en welke resultaten geboekt zijn. metname voor modellen met een methanolmotor :!: .

Greetz, bart

Bart,

in het dagelijks leven hou ik me o.a. bezig met het analyseren van vliegtuigdata. Ik heb nog niet iemand gehoord, gezien, gesproken die dit in een RC model heeft gedaan. Ik ben wel benieuwd wat voor sensoren, type datalogger je hebt gebruikt, en in wat voor kist je dit hebt gerealiseerd, wat het opneeminterval is en het aantal parameters dat je kunt opnemen, etc.

Ik kan je dus niet helpen met data-recording ervaringen in modelvliegtuigen, maar ik wel erg benieuwd hoe je e.e.a. hebt gerealiseerd.

Ik heb op het moment geen nieuwe foto's, alleen foto's van de basis installatie zoals een Ground proximity switch, ik zal binnenkort meer foto's plaatsen...
Als vliegend onderzoek vliegtuig heb ik een aangepaste Robbe Jumbo gebruikt, De jumbo heeft 10 Access panels, automatische trim en pitot/ static leidingen aaan boord.

De parameters die opgeslagen kunnen worden zijn:

5 analoge kanalen (4x 10 bit, 1x 8 bit)
1 periodieke input, voor RPM1 frequency (16bit)
1 temperatuur input (8Bit)
3 RC inputs voor de logger aan en uit te kunnen schakelen)
1 ADXL202 (acceleratie-sensor) +/- 3G.
GPS (longitude, latitude and altitude), 38400 baud NMEA interface
Simple vario tone output (V/S)

de opslag periodes kunnen ingesteld worden op 0,25 / 0,5 / 1 s...

Als er veel intresse is voor dit onderwerp maak ik er een nieuwe site van, maar dat zal moeten blijken...

Bart

I don't drive fast, I fly low!

Hallo Bart,

Interessante materie.... mijn hart ligt bij electronica en rc en wil hier al tijden mee aan de slag. Heb al een tijdje het idee om een gps met rs232 uitgang mee om hoog te hemen en dan de nmea riedel met een zender naar beneden te sturen en die op een pda/laptop te tonen. Maar ach wij hebben hiero zoveel ideeen. Als jij een site hebt, of leuker nog ergens gaat vliegen, zou ik het graag eens in detail willen bekijken...

ps ik vlieg electro..

groet,
Alex

Bart,

Ik ben super geinteresseerd in wat je doet. Ik gebruik(te) verschillende loggers maar de nog bestaande onmogelijkheid om PIC's /AVR's zelf te programmeren maakte dat ik mij beperkte tot wat redelijkerwijs te koop was/is. (Conrad/Robbe/Lolo/Vam)
Mijn laatste experimenten betreffen video vanuit het vliegtuig (=mateloos fascinerend) met als toekomst GPS overlay op het videobeeld.
Kijk eens op http://www.rc-cam.com/forum waar je veel info kunt vinden over m.n. de GPS functie. Het oude forum op http://groups.msn.com/rccam/_messageboard.msnw was tot recent actief maar had geen zoek functie.
Als je ook maar ergens een nieuwe draad begint hou mij s.v.p. op de hoogte..(met dank)
Hans Delemarre

Bart,

Nog nieuwe of aanvullende informatie? Foto's? technische info?

Hans Delemarre

Heren.

Ik volg het forum al een tijdje passief maar dataloggeres en telemetrie maken dat ik maar eens probeer om iets te posten.

In 1987 ofzo heb ik mijn eerste en enige telemetrie setje gebouwd, samengesteld uit een FM babyfoon (9 volt) waaarvan in de mic had vervangen door een spoeltje. Twee magneetjes in de spinner en op de grond een radiootje met over de speaker een ledje.
Dit ledje samen met een fotocelletje van een optische toeren teller in een zwart pijpje. en voila Realtime RPM van mijn vliegtuig op de grond uitleesbaar.

Nu vlieg ik al een paar jaartjes mee in de F3D klasse pylonrace en daarvoor hebben wij ook dataloggers aan boord. Robbe en Dieterwurthen berger datalogger /telemetrie (433 mhz)

Op www.cairos.com is een leuke en zeer interresante techniek te zien.
Inverse GPS of LPS. Directe positie bepaling van de objecten met als spin-of een snelle dataverbinding met het object te gebruiken voor telemetrie.

Ik ben zeer geinteresseerd in nieuwe ontwikkelingen op het gebied van dataloggers/telemetrie.

Wij meten:
RPM (33000)
snelheid (95 m/s)
hoogte
EGT
g krachten (35 G)
pulspositie = servostand

Bart
Is er een fuelflow sensor beschikbaar (0- 5 volt)

Groeten Robbert

Oja,

Hans kun je iets meer vertellen of een link naar de lolo´s,
Ik geloof dat die bij F3B F3J gebruikt worden.

Robbert

@robbert

Alhoewel in feite öff topic": Uit de opmerkingen hiervoor begrijp ik dat jij de meest succesvolle Nederlandse deelnemer was (3e) op de Wereldkampioenschappen Pylonrace (F3D) 2003. Vandaar langs deze weg alsnog mijn felicitaties, zowel voor jouw persoonlijke prestatie als die van het Nederlandse team, met hun 1e plaats.

Robbert,

De Lolo loggers leggen, met wisselende snelheid dat hangt af van de configuratie zoals je hem besteld, de vlieghoogte vast. Handig om verschillende motor/prop combinaties te testen en om het zweefgedrag van het vliegtuig te analyseren. De software om e.e.a. te visualiseren wordt van het net gedownload.
De weblink van de "leverancier", een tsjechische FB3 vlieger als ik mij niet vergis bereik je via: http://www.lomcovak.cz/eindex.html
Ik heb nog al wat e-mails uitgewisseld en het contact verliep altijd prima. Ook de uiteindelijke koop via het net ging probleemloos. Ik zou mijn logger nu wel willen verkopen want ik wil een grotere die veel sneller (10 maal per seconde) en m.n. langer meet (tot uren) Ik heb nu de kleinste logger qua maten. Werkt overigens feiloos. Als je echter nu kujkt wat de logger kan, remote on/off, markers, sampling rate etc, dan is dat meer dan de mijne.
Hans Delemarre

Hans,

Bedankt voor de info, Ik denk dat die lolo´s niets voor ons zijn. Ik ben wel geinteresseerd in wat voor datalogger je nu hebt. 10 Hertz is voor ons overigens wel het minimum.

@ koeze
De logger voor in de onderzeeboot ziet er goed uit, is die ook gebouwd te koop ??

Robbert

Robbert,

Data logger experimenten liggen even helemaal stil omdat ik met iets heel anders electronisch bezig ben. Moet daarvoor eerst even hard studeren (waarbij mijn werk soms ernstig kan interfereren...) want anders wordt/is het illegaal wat ik ga doen.
Daarnaast wil ik experimenteren met PIC programmering want ik wil vast leggen welk signaal de servo's krijgen tijdens het vliegen en dat gedurende de gehele vlucht tesamen met het ACG signaal van deontvanger als maat voor de ontvangst kwaliteit. Ik hoop zo meer inzicht te krijgen in wat er nu werkelijk gebeurt op die plaatsen waar iedereen roept dat hij storing heeft. Ik vlieg daar nl gewoon doorheen en merk niet zoveel. Ik wil nu eens een ontvanger op gestoorde frequenties meenemen en daarvan de output vastleggen.
De laatst gebruikte logger was die van Robbe maar dat is maar erg houterig...

Wat betreft je andere vraag: Ik heb die Duitse logger al op zeer veel sites gezien maar nog nooit als gebouwde variant. Iedereen die hem noemt op zijn site heeft hem nagebouwd aan de hand van de (complete inclusief pic-files) informatie op de gelinkte site.

Hans Delemarre

Ik kan helaas alleen maar op mijn werk naar het forum kijken, vandaar steeds een late reactie...
Ik ben met de foto's bezig, alleen heb ik geen idee hoe ik ze kan invoegen op dit forum.

de datalogger die ik gebruik is een variant op de logger die je op de duitse site kan vinden... sensoren is een kwestie van steeds opnieuw proberen te maken, uiteindelijk lukt het. ik heb het geluk dat ik bij een bedrijf werk waar we vliegtuig instrumenten doen kalibreren, en ik heb dus de juiste apparatuur om alles te testen en ijken.

een flow sensor is niet echt moeilijk om te maken, je meet de waardes d.m.v een schoepenwiel (uiteraard heel klein) waar je de RPM van meet...
dit is alleen (helaas) nog niet kant en klaar te koop, maar levert wel heel interesante waardes op.

ik ga proberen een nieuwe site op te stellen en ik hou jullie daarvan op de hoogte... en zoals ik al zei, aan foto's wordt gewerkt.

Groeten, Bart

interessant draadje...
ik ben ook bezig met datalogging/telemetrie in m'n vliegtuig.. Ik ben nog aan het programmeren, maar mijn eerste test-printjes zijn klaar om in de lucht gelaten te worden.
Je kan alles lezen (en zien) op mijn website (zie signature)...

kort samengevat:
- PIC microcontrollers (gratis programmers te vinden, gratis samples te bestellen :wink:) in assembler/C
- parameters: hoogte (en hopelijk ook vario, maar het differentieren is niet heel stabiel), snelheid (pitot moet ik nog maken), batterijspanning en later evt RPM en motortemp
- via een extra servokanaal kan ik 'commando's' naar het vliegtuig zenden (een beetje zoals de afstandsbediening van een MD-speler werkt, met weerstandsdelers)
- ik gebruik nu geen logging maar telemetrie mbv een zender/ontvanger combinatie van bij conrad (9600 baud)
- de ontvanger op de grond heeft enkele interfaces: ledjes voor de batterijspanning, LCDtje voor exacte gegevens, variabele toongenerator voor de vario, EIA232 doorgelust naar een PC waar dan de evt logging kan gebeuren...

De hardware werkt volledig op de toongenerator na, maar dat is niet direct noodzakelijk. Voor de zender is al een testprogrammaatje klaar maar alle andere componenten moeten nog met code voorzien worden. Ach, tijd...

Back