Electronica accu tov servo’s

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door smaragd, 8 okt 2018.

  1. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Ben eigenlijk op zoek naar informatie over het volgende:
    Ik zou in een zeilboot een 7,2 accu willen zetten. Maar servos zijn 6-7,2 v geschikt. Vermoed ik.
    Wat ontvanger betreft weet ik niet het geschikte voltage.
    Is er een ander technisch dingetje ipv snelheidsregelaar om het voltage terugbrengen brengen naar 6v ?
    Zodat servos niet kunnen beschadigen?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De spanning terugbrengen kan met een BEC. Deze https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=10000267&aid=73141&lang=nl bijvoorbeeld. De uitgangsspanning is instelbaar op 5 volt of 6 volt en kan maximaal 3 ampere leveren. Maar de keuze in BEC's is enorm.

    Servo's zijn meestal geschikt voor een spanning van maximaal 6 volt. Speciale HV Servo's zijn geschikt voor een spanning van 7,4 volt. Ontvangers werken intern op een spanning rond de 3,3 volt. Meestal zijn ontvangers geschikt voor een spanning van maximaal 6 volt, maar er zijn ook ontvangers die een hogere spanning aan kunnen. De handleiding van de ontvanger of de site van de fabrikant kan daar meer informatie over geven. Hetzelfde geldt voor de servo's.

    Maar waarom niet eenvoudig een 4,8 of 6 volt ontvangeraccu gebruiken. Nu ga je een te hoge spanning gebruiken die je weer terug moet brengen naar een voor de ontvanger en servo's geschikte spanning als de ontvanger en servo's die 7,2 volt niet aan kunnen.
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2018
  3. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    hoi nps
    snap je boodschap,
    ik heb deze accu en lader liggen en is eigenlijk nagenoeg niet gebruikt.... (holland enzo) :)
    daar vandaan de vraag.

    ontvanger gaat van 4,0- 8,4 v volgens de opdruk.
    accu is 7,2 v 2300 mah ni-mh accu
    servo details:
    zeil servo:
    Operating Voltage: DC6.0~7.40 V
    Operating Speed (6V): 0.20 sec/60 dagrees
    Operating Speed (7,4V): 0.18 sec/60 dagrees
    Stall Torque (6V): 28.56 kg.cm (396.70oz/in)
    Stall Torque (7,4V): 32.35 kg-cm (421.56 oz/in)
    Dimensions: 60mm x 29mm x 57.2 mm
    Weight: 165.70 g (5.84oz)
    Connector Wire Length: 265 mm (10.43in)
    roer servo :
    Specifications
    Modulation: Digital
    Torque: 6.0V: 201.40 oz-in (14.50 kg-cm)
    Speed: 6.0V: 0.11 sec/60°
    Weight: 2.33 oz (66.0 g)
    Dimensions: Length:1.65 in (41.8 mm)
    Width:0.81 in (20.6 mm)
    Height:1.56 in (39.6 mm)
    Motor Type: Coreless
    Gear Type: Metal
    Rotation/Support: Single Bearing
    Rotational Range: 180°
    Pulse Cycle: 5 ms
    Pulse Width: (add)
    Connector Type: J

    als ik dat een beetje snap zou alleen de roerservo een probleem kunnen hebben met 7,2 v?
     
  4. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    sorry accu is 2000 mah
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De servo is geschikt voor een spanning van 6 volt. Een accu met een spanning van 7,2 volt is dan ook te veel van het goede. Verwacht dat het om een Ni-** accu gaat met 6 cellen. De nominale spanning is dan 7,2 volt. Maar vers van de lader zal de spanning ergens tussen de 8 en 9 volt zijn. Veel te veel voor een 6 volt servo.

    Apparatuur gespecificeerd voor een maximale spanning van 7,4 volt is bedoeld voor voeding met twee Lipo cellen. De spanning van twee Lipo cellen is nooit hoger dan 8,4 volt
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2018
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Er is nog een ander puntje en dat is de "Pulse Cycle". Volgens opgave is die 5ms en dat zou misschien een probleem kunnen zijn. De meeste apparatuur werkt met 20ms dus is dit een HS servo. Het zou goed kunnen zijn dat hij ook met 20ms over weg kan maar het kan ook dat hij daarmee "houterig" gaat draaien of helemaal niets doet. Eerst proberen lijkt mij.
    Wat de spanning aangaat sluit ik me helemaal bij N.P.S. aan. Die 7,2V lijkt mij ook te hoog en zou je servo op kunnen blazen.
    Even iets heel anders, dit ziet er uit als een behoorlijk "zware" servo. Is dat wel nodig voor een roer of komt hij in een schip met een roer als een "schuurdeur"? ;)
     
  7. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Dat is een goeie : ! Is dat wel nodig voor een roer of komt hij in een schip met een roer als een "schuurdeur"?
    Nee hoor, is omdat ik m nog had :)
    Na alle bovenstaande informatie ben ik iedergeval een stuk wijzer mbt het accu verhaal, Dank hiervoor !
    Ik denk dat ik voor een lichter accu setje ga. ( en een andere roer servo !)
    Ik neem aan dat ik met mijn huidige lader ook een lichtere ni-mh ( dus 6 V oid ) kan opladen......

    groet
     

Deel Deze Pagina