Electronica bec

Discussie in 'Model elektronica' gestart door marcivo, 8 apr 2020.

  1. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Hoi ik heb een castelcreation bec 10 a (cc bec switching regulator) aangeschaft I.v.m. Voeding ontvanger x8r frsky
    .volgens de beschrijving wordt hij standaard geleverd met 5.1 volt.
    Nu komt er op het scherm van de zender Horus x10 ontvanger accu maar 4.9 volt en nagemeten met digitale voltmeter ik wil 7 servos aansturen dymond ds 9500 is dit niet wat weinig????.
    Alvast bedankt voor de info grtjs marc
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Of je op een BEC van 5,1 of 4,9 volt één of zeven servo's wilt aansluiten maakt voor de spanning niet uit. Die wordt niet over de servo's verdeeld. Elke servo krijgt de volle spanning.

    De spanning die de Castle Creations BEC af geeft is in stapjes van 0,1 volt in te stellen. Wil je wat meer spanning dan die 4,9 volt dan kan je die iets hoger instellen. Daarvoor heb je het Windows programma Castle Link voor nodig. Dat kan je downloaden bij Castle Creations. Dan heb je nog een USB kabel en een speciale USB adapter nodig. Ook die is te verkrijgen bij Castle Creations.

    Waar je je wel zorgen over moet maken is de maximale stroom die de BEC kan leveren. Je gaat 7 digitale servo's gebruiken. Die willen bij snelle stuurbewegingen nogal wat stroom verbruiken. Als veel servo's tegelijk bewegen en dan veel stroom vragen, kan je het beste maat goed testen of de BEC het vol houdt.

    Daar komt nog bij dat die 10 ampère de piekstroom is die de BEC kan leveren . De continue stroom is 7 ampère.
     
  3. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Daarom dat ik de vraag stel het toestel is een beaver van hangar 9 daar wordt nu wel niet mee gevlogen zoals een 3 d toestel
    En die USB adapter om de spanning aan te passen die kost even veel als de bec zelf.
    En de maximale stroom van de bec dat weet ik niet.
    Grtjs marc
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim

    Zowel de benaming als ook de opgezochte specs zeggen 10A
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Het verhogen van de spanning is zeker niet nodig. Denk er ook aan dat als de spanning hoger wordt ook de stroom die de servo's zullen trekken hoger zal worden.
    Dat is in verband met de matige stroomreserve bi 7 servo's niet aan te raden.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Je hebt de spanning gemeten met een multimeter maar realiseer je wel dat ook die meters een afwijking hebben. Als jouw meter iets te weinig aangeeft en de meter bij CC iets te veel kan je heel makkelijk een verschil van 0,2V hebben.
    Het is overigens niets om je zorgen over te maken, je servo's zullen er niet slechter door presteren.
    Wanneer opgegeven wordt dat zo'n BEC 10A kan leveren moet je daar wel "voorzichtig" mee zijn. De spanning kan best een stuk inzakken als je echt 10A gaat gebruiken. Als er dan 4,7V over blijft is dat heel mooi, het kan ook minder zijn. Je kan het eens proberen door de spanning te meten bij een lage belasting, stel 0,5A. Ga dan 10A uit die BEC trekken en meet de spanning ook dan. Zakt de spanning 1V of meer in dan trek je echt te veel uit die BEC. Zakt de spanning maximaal 0,5V in dan heb je een goeie te pakken en kan je dus redelijk veilig tot wel 10A gebruiken. Zorg er dan wel voor dat je een beetje lucht om die BEC hebt zodat de warmte weg kan. Het is een schakelende BEC dus zullen de verliezen relatief klein zijn maar bij zulke belastingen worden ze toch behoorlijk warm. Als die warmte niet voldoende weg kan gaat die BEC uiteindelijk wel kapot.
     
  7. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Bedankt iedereen voor de reactie mijn vraag was of ik in de problemen zou komen te weinig volt voor de servos !!
    Hoe ik deze servos kan belasten met 0.5 amp weet ik niet heb geen benul van electronica.
    Ik zou niet graag mijn toestel verliezen omdat de servos te weinig spanning krijgen.
    In de begin jaren van mijn modelvliegtuig jaren 80 werd er alleen maar met 4 cellen max 700 mhp gevlogen en nu wil ik een beetje meer veiligheid hebben daarom dat ik deze bec met 2s lipo wil gebruiken.
    Grtjs marc
     
  8. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    ... dat gaat hard zeg! :D
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Je moet de servo's niet belasten met 0,5A, dat kan ook niet. ;) Wat ik bedoel is dat je de BEC moet belasten met 0,5A en dan de spanning meten. Daarna belast je de BEC met 10A en meet je weer de spanning. Als je een goede BEC hebt zal de spanning heel weinig veranderen (inzakken) bij 10A ten opzichte van de lage belasting van 0,5A.

    Op zich is er helemaal niets mis met een simpele accu om je ontvanger en servo's te voeden. Persoonlijk vind ik het zelfs een betere manier. Je hebt bijvoorbeeld minder verliezen en een accu kan kortstondig zeker meer stroom leveren dan een BEC.
    Je moet natuurlijk wel een goede accu gebruiken maar dat geldt altijd. en je moet ook niet vergeten dat die accu opgeladen moet worden. Dat was "vroeger" ook een standaard iets, 's avonds bedenk je dat je morgen lekker wilt gaan vliegen dus hang je alle accu's aan de lader. Als je meerdere laders hebt, voor elke accu één, en goede automatische laders gebruikt kan dat behoorlijk veilig. Maar zorg er wel voor dat als er iets fout gaat geen brand kan ontstaan. In die tijd laadde ik in de schuur op de tegelvloer. Zou er iets fout gaan dan fikt hooguit de accu en/of de lader uit maar daar blijft het bij. In al die jaren maar één keer een geplofte NiMH accu gehad. Het was een oudje die op zich nog wel bruikbaar was maar die geen echt hoger stromen meer kon leveren en ook niet zo snel meer geladen kon worden. Ik wilde hem toch snel laden en dat ging dus een beetje fout. :rolleyes:
    Op m'n werk is meer gebeurt tot en met exploderende NiCad cellen omdat die met een 10x te hoge stroom werden geladen.
     
  10. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Bedankt voor het antwoord maar hoe en met wat kan ik deze bec belasten zowel 0.5 als 10 a en het is de bedoeling zoals je schrijft met wat ga ik morge vliegen he en met een lipo is dat geen probleem op een uurtje vol
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom zou je de BEC willen belasten?
    Die BEC doet het wel en levert ook wel genoeg stroom voor die servo's.
    Goede lipo of lifepo als accu gebruiken, zo groot mogelijke capaciteit nemen als het gewicht het toelaat dan zakt ie niet in onder belasting.

    GJ
     

Deel Deze Pagina