Electronica CNC Frees uit china.

Discussie in 'CNC' gestart door raymon, 13 okt 2019.

  1. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    is er iemand die ervaring heeft met het uit china halen van de electronica voor een cnc frees?

    ik heb deze set op het oog. is dit wat?
    https://www.aliexpress.com/item/32883143333.html?channel=twinner

    het meganishe deel heb ik al staan. maar wil hem toch eens werkend maken.
    om er zaten bij de vorige eigenaar ook nema23 motoren op. vandaar die keuze.
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb een tijdje terug 4 stappenmororen incl aansturing uit China besteld. Werkt prima alleen in mijn geval iets meer uitzoekwerk, omdat de gebruiksaanwijzing niet correct was van de aansturing.

    Verder werkt het prima.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb die TB6600 Toshiba clonen hier liggen, ze werken prima in Mach3 CNC.
    Ik vind de prijs wel wat hoog.
    Die TB6600 heb ik voor nog geen 6 euro per stuk gekocht en ik zie ze nu voor onder 4 euro.
    Als je zo'n hele set in 1 keer koop kan je erop rekenen dat de douane die eruit pikt.
    Mijn bordje stond bij dat het USB was maar het was gewoon LPT.
    En dat is voor de meeste toepassingen prima.
    Vaak is de interne klok van een PC niet zo goed dus dan krijg je last van verlies van stappen, als het een echt goed bordje is moet er een kristal op zitten maar die zie ik niet zetten.
    En wat Toostbeek zegt, ik heb me echt kapot zitten zoeken voordat alles goed liep.
    En de aansluitingen waren ook totaal onduidelijk, ik heb een gebruiksaanwijzing gevonden die wel klopte en een tekening hoe het aangesloten moet worden.
    Het is niet plug and play.




    tb6600.JPG


    GJ
     
  4. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Dus voor iemand die verder on ervaren is in deze wereld is dat niet heel verstandig.
     
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Raymon, de drivers zijn geen probleem, met wat experimenteren en meten kom je er wel uit.
    Ik heb een handleiding voor de TB6600 gevonden die alle instellingen in MACH3 opsomden.
    Dat hielp enorm.
    Bij mij sloeg hij op een bepaald moment stappen over, dat was ook een instelling met het aantal stappen.
    Dus dan ga je daarmee klooien, op de PC zeggen dat hij 100mm moet bewegen en dan net zo lang proberen tot hij dat daadwerkelijk doet.
    Je moet dan wel eerst zorgen dat alles mechanisch klopt, dus dat je weet hoeveel beweging 1 omwenteling moet zijn.
    Toen ik naderhand het systeem op een schuimsnijder wilde zetten werkte het niet.
    Het programma was niet compatible met de drivers.
    Dat kwam volgens de ontwikkelaar van het programma doordat de interne klok van de PC niet stabiel was.
    Toen ik ging testen klopte dat ook.
    En bij CNC wil je dat de klok stabiel is.
    Dus ik moest zelf een klok bouwen en die extern op de PC en driver aansluiten.
    Maar op MACH3 werkte het vlekkeloos, dus het hangt ook weer af van wat voor programma je gebruikt.
    De kaart die Toostbeek gebruikt is denk ik veel makkelijker, dat is alles in 1.
    Stuurkaart en drivers op 1 print.
    En dat is ook nog eens een stuk goedkoper.
    Een voeding koop je voor 20 euro en stappenmotoren kosten ook weinig, mijne waren 16 euro per stuk en zijn 2,4A

    GJ
     
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Enige nadeel van mijn kaart is dat hij alleen met de parallele poort werkt.

    Maar op Ebay zijn ook USB naar lpt converters te koop specifiek voor Mach3. Niet elke converter werkt namelijk.

    Ik zit in het tegenovergestelde stadium van jou. Ik heb alle elektronica werkend moet alleen nog een frame bouwen.

    Geleiders en watergekoelde freesmotor heb ik ook uit China besteld. Had mazzel. Kwam zonder extra kosten door de douane. Dat had ik nooit verwacht van een 35kg wegend pakket van 1,4m lang.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tonnie, waar heb jij de geleiders gekocht en welk type?
    Gebruik je kogelomloopspindels of getande snaren?
    Ik heb zelf meer vertrouwen in spindels maar ik zag een hele grote portaalfrees staan die getande snaren had.

    GJ
     
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh?
    SBR geleidingen?
    Ik had bij Igus geinformeerd en ook bij iemand die profi portaalfrezen bouwt en die zeiden beiden dat de SBR niet geschikt was omdat die te veel doorbuigt.
    Ik heb hieronder zijn berekening gezet.
    En dan gaat ie niet uit van het chinese pisbakkenstaal maar van hard verchroomd staal.
    En dan heb je over een lengte van 1300mm en een gewicht van 5 kilo (maar het is zeker meer) al een doorbuiging van 0,35mm.
    En dan zijn het zelfs SBR 20 staven en geen 16.
    Het portaal met motor en dergelijke zal zeker 10 kilo wegen, plus alle krachten die er tijdens het frezen nog optreden.
    Dus dit werd mij afgeraden.
    Ik heb nu een set MGN geleiders liggen, die worden ook bij de grotere portaalfrezen gebruikt.
    En degene die ik gezien heb had een tandheugel aandrijving ipv spindels, maar dat ding was ook 2,5x3,5 meter.

    sbr.JPG
     
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Die geleiders zijn gewoon ondersteunt hoor. Dus het frame moet de doorbuiging tegengaan en niet de geleiding.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh ja, nou zie ik het, was even in de war met de stalen assen.

    GJ
     
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Nee, dat was ik eerst wel van plan, maar ik werd al getipt dat die teveel doorbuigen.

    Zoiets moet het worden. Met boven en onder een plaat MDF. Dan kleine gaathes in het bovenste blad zodat materiaal doormiddel van vacuum vastgehouden kan worden.[​IMG]
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  15. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik denk dat 10 kilo nog aan de lichte kant is.
    Zelf heb ik een Frieda frees. Waar de bovenbouw soortgelijk is als bovenstaand.
    Alle aluminium platen/profielen/spindel/stappenmotoren/freesmotor samen zal de 10 kilo ruim overschreiden.

    Bij de frieda zitten er ook aluminium profielen. Ik heb er SBR profielen tegen op de Y-as.
    De X en Z as zijn wel zoals de afbeelding toont. De reden was, dat ik al SBR profielen in huis had
    Het gewicht moet door het frame gedragen worden. Het buigt iets door (1 รก 2 tienden). Maar waar ik hem voor gebruik is dit geen probleem.

    [​IMG]
     
  16. Danny Vroonen

    Danny Vroonen

    Lid geworden:
    2 jun 2013
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Zonhoven
    Hallo
    Mijn persoonlijke mening is dat veel mensen die een cnc willen bouwen (en daar reken ik mezelf ook bij) het dikwijls gaan zoeken in goedkope mechanica en electronica
    Ik beweer niet dat uw dan geen werkende frees kan maken maar het blijft toch veel moeilijker om het aan de praat te krijgen
    Ikzelf ben na een paar mislukkingen overgestapt op degelijke mechanische onderdelen, stuurkaart met ethetnet aanstuuring en betalende versies van de software
    Als ik nu bezig ben dan vraag ik mij dikwijls af waarom ik dat niet eerst gekocht had dan was mijn project al veeeeeel verder
    Beste groeten Danny
     
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    het begin is er!
    nu nog fine tunen
     

Deel Deze Pagina