Electronica en water: tips en truuks

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Pjotrrr, 14 okt 2006.

  1. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Ervaringen verzamelen in dit draadje???

    Op RC Groups veel goede ervaringen met CorrosionX.
    Ontvanger, regelaar en printjes in servo's inspuiten hiermee en alles blijft zelfs werken ONDER water....

    Fabrikant heeft zelfs een TV hiermee behandelt en onder water blijft alles werken:


    [​IMG]

    http://www.corrosionx.com/tv.html

    http://www.corrosionx.com/

    Importeur: www.coleco.nl
     
  2. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    En over WD-40 (WaterDisplacer) zijn de meningen zeer verdeeld als je er op zoekt. Ik heb de proef op de som genomen en een goedkoop aanstuurprintje voor LED's, die erg vochtgevoelig bleek, ermee ingespoten. Vooralsnog uitstekend resultaat, maar nu eens wachten hoe het er over een jaar voor staat met de kunststof onderdelen.

    Iemand zijn ontvangertjes en regelaartjes al eens met WD-40 behandeld :?: :wink:

    Dirk
     
  3. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb ooit een keer een ontvangertje wat onderwater is geweest ingespoten met wd40 om het vocht te later verdwijnen.
    Het ontvangertje doet het nog steeds prima :D .

    Martijn
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ach allemaal nep, ieder electrisch apparaat kan je onderdompelen en fotograferen in 100% demi water.
     
  5. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Interessant om te horen. Heb je die WD40 direct op de nog natte/vochtige ontvanger gespoten of eerst nog even laten drogen? Hoelang geleden was het ongeveer?

    Groet, Dirk
     
  6. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Misschien handig om hier nog even de duidelijke FAQ toe te voegen, mocht er iets gebeuren wat niet helemaal in de planning stond ;)
    Elektronica heeft zwemles gehad
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

  8. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    de algemene (engelse) term voor produkten die PCB's en componenten beschermen tegen vocht en andere produkten is conformal coating
    conformal coating tutorial

    Dow Corning heeft er een aantal, maar er zijn er natuurlijk nog.
    Het grote probleem is om deze goedjes in de kleinhandel te vinden... Misschien dat een van 'onze' kleinhandels/producenten hier kunnen helpen (RBC?)

    Let er verder op dat eenmaal een print behandeld is, deze met een ander produkt weer ontdaan moet worden vooraleer erop gesoldeerd kan worden, anders zit er vervuiling in de lassen.

    Oh, gezond lijkt het me ook niet. En het stinkt... :D
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Mits je niet op zeewater vliegt kan een onderdompeling geen kwaad en is alles na afspoelen met schoon water weer te gebruiken. Alleen zou ik de servo's openschroeven en controleren op water, dat heeft me laatst (zwever in water gecrashd...) veel geld gekost dat niet te doen...

    Dat is allemaal leuk als met MIS gegaan is, beter voorkomen dát het gebeurt! De meest voorkomende oorzaak van een onvrijwillige wasbeurt is omslaan met zijwind (veelal bij hoogdekkers) Dat is dus niet de ideale kist, een laagdekker is beter resistent tegen omslaan. Breed geplaatste drijvers met voldoende drijfvermogen is een goeie tweede hierin. Een vuistregel is dat het model moet kunnen blijven drijven op één drijver.

    Een belangrijke oorzaak van storing is water in je schakelaar (eigen ervaring: 2 X ellende mee gehad) Beter is de schakelaar IN het model te plaatsen en bedienen via een duwstang die via buisjes in de romp de stang tot bij de schakelaar brengt. Zal proberen wat foto's te maken hiervan. Heb ik overigens op AL mijn modellen (ook land- dus), vuilproblemen in de schakelaar zoals zand en vettigheid heb ik daardoor nooit.

    Een speciaal risico vormen servo's gemonteerd in de drijvers, ik ben na enkele pogingen afgestapt van deze oplossing, alles netjes in de romp of vleugel, of anders niet.

    Het voordeel van hoogdekkers is wel dat als hij over de kop gaat, de vleugel blijft drijven en de romp boven het water houdt, bij een laagdekker loopt de romp vol.
    Vroeger heb ik wel ontvangers etc in plastic zakjes verpakt, maar het heeft allemaal geen zin, als hij goed onder gaat, wordt alles toch nat.

    Er zijn er ook die diverse zware onderdelen zoals de motor met een staal draadje aan bvb een stuk piepschuim in de romp hebben verbonden, bij een heel zware crash ben je dan hopelijk de motor niet kwijt...
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Inderdaad Martijn, WD40 werkt ook. Of het met zout water ook werkt weet ik niet, maar met zoet wel. Ik heb eens een mpx ontvanger gehad die een half uurtje in zoet water heeft gelegen. Na een WD40 behandeling (lekker veel erop spuiten) heeft ie het nog 5 jaar gedaan, en daarna verkocht :D

    Grt.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    De vraag blijft: is er ergens een overzicht van de standaard-maatregelen die je neemt als je gaat watervliegen? :?

    Dat moet er toch ergens zijn . . .

    Ik heb het nog niet gevonden. :nooo:

    Wie o wie . . . :|


    jan.
     
  12. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Wat ik zowie zo zou doen is , de ontvanger in een ballon stoppen. en geen electro/electronica op de boden van een vliegboot (er komt altijd een beetje waterbinnen) en dat gaat natuurlijk naar het laagste punt.
    Zoveer mijn ideen van een niet ervaren watervlieger.
     
  13. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    na het vliegen dan wel de ballon verwijderen in verband met condens!!!
    bij de MM zijn er al wat kapot gegaan op deze manier.

    groeten johan
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Een absolute aanrader:
    http://www.wet-protect.de/

    OA via Graupner verkrijgbaar.
    En via vrolijk watersport ( www.vrolijk.nl)

    Servo en ontvanger open maken, even inspuiten, paar uurtjes laten drogen, klaar!
    Beschermt de print tegen water door er een zeer dun filmpje op te leggen. Voorkomt corrosie en andere waterschade.
    Zelfs gps'en werken hiermee ONDER water, met geopende behuizing.


    Groeten,
    Gerben

    (die een met wet-protect ingespoten 220V lamp brandend onder water hield)
     
  15. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    hoi gerben,

    Waar zou ik die kunnen vinden bij graupner?
    Ik kan hem zo snel niet vinden.

    alvast bedankt.
     
  16. Rienk Jan

    Rienk Jan

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Rolde
    Mischien een dom vraagje maar hoe zit dat met die ballon om de ontvanger? Hoe doe je dat precies?
     
  17. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Silicone spray, zou dat ook werken om electronica te beschermen?
     
  18. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Mijn ervaring met ballonnen is heel slecht. de bedrading moet er altijd doorheen en dat is meteen de zwakke plek. Je zou daar siliconekit tussen kunnen smeren, maar dat is weer niet handig als je de boel open wil maken om te laten luchten/uitwasemen. Je ziet ook niet of er water ingekomen is.
    Een conformal coating aanbrengen is volgens mij de beste oplossing.
    Niets op de bodem leggen, daar is het nat. En na afloop alles lekker open laten staan zodat het water weg kan.
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Ach en van een beetje water gaan ze niet stuk hoor :nooo:

    Onze kisten hebben al vaak zat in het water gelegen en alles blijft gewoon werken, af en toe een ontvangertje te drogen leggen (daarom hebben we er altijd meerdere bij ons ;-) ) en gaan :yes:
     
  20. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Ik gebruik standaard (zelfs in mijn auto's) vochtverdrijver van de auto verdeelkap. Het is een standaard sproduct in het assortiment bij onze automat (nee geen aandelen..) Mooi spul, ook voor servo's en printplaten.
    Jakko
     

Deel Deze Pagina