Electronica storing voerboot.

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door adimo, 31 mei 2014.

  1. adimo

    adimo Guest

    Ik heb de voerboot Baitcruiser mini overgekocht op marktplaats.
    Nadat ik de boot 2 weken had begon hij storingen te geven.

    1. Als ik vaar valt hij voor soms voor een aantal seconden gewoon weg en dan pakt hij de draad weer op.( Hierbij knipperen de lampen) en stottert hij een beetje.


    Ik ben zelf niet goed met elektronica dus ik zou niet weten waar het aan kan liggen. maar het ligt in ieder geval niet aan het bereik want hij doet het zowel dichtbij als Verweg.

    Ook heb ik een nieuwe accu gekocht en hieraan kan het niet liggen.

    Alvast bedankt voor het lezen van mijn probleem.


    [​IMG]
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Als de lampen knipperen zou je verwachten dat er ergens een slecht contact in de stroomvoorziening zit. Als je zelf niet handig bent met electra, zou ik je aanraden er iemand bij te halen die dat wel is.
     
  3. adimo

    adimo Guest

    Bij deze iemand in de buurt die zich geroepen voelt om tegen vergoeding erna te kijken?
     
  4. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Mij lijkt het, dat er iets te heet wordt en dan in de thermische beveiliging valt. Dan weer afkoelt en weer in werking gaat.

    Hans
     
  5. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    KAn ook best slecht bereik zijn, want dan valt hij ook gewoon uit en daarna doet hij het weer.. en kan hij dus ook gaan knipperen ed. .. heeft niets met veraf of dichtbij te maken vwb slecht bereik..
    Ook is dit een voerboot waarbij alles op 1 print zit als ik het goed heb dus kun je er ook niet zoveel zelf aan doen dan bij garantie terug brengen en laten maken.
    Of hem om laten bouwen naar een boot met losse ontvanger, regelaars etc., maar dan kun je beter een nieuwe boot kopen want denk dat deze boot dat niet meer waard is.

    grt
     
  6. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Het is idd zo, zoals Berster zegt; als alles op één print zit is het moeilijk om de storing te vinden. Je moet al een schema hebben om überhaupt iets te gaan meten.
    Bij losse onderdelen kan je gemakkelijker iets uitwisselen om te kijken of hierdoor de storing is verholpen.

    Of het zin heeft deze boten om te bouwen naar losse componenten weet ik niet. Als ik vluchtig op internet kijk, kosten ze al gauw een paar honderd euro's, en dan kan je ze toch voor een acceptabel bedrag ombouwen. Je hoeft niet alles nieuw te kopen, gewoon marktplaats of hier het "te koop" forum afstruinen, je hebt zo alles bij elkaar.
    Ik weet echter niet hoe het voersysteem werkt, heb dit nog nooit werkend gezien.

    suc6
    Hans
     
  7. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Het verhaaltje klinkt heel erg als een beveiliging tegen lege accu's.

    Hoeveel volt staat er nog op je accu als het probleem zich voordoet?
    En wat voor accu hoort er in de boot en wat voor accu gebruik je?
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dit zijn van die vervelende storingen die je eigenlijk niet zo op afstand kan oplossen. Alles wat hier al is genoemd kan de of een oorzaak zijn en er kunnen er nog meer zijn.
    Als deze boot lange tijd ergens in een hoekje heeft gestaan voordat hij verkocht werd kan er oxidatie zijn ontstaan. Bepaalde contacten kunnen daardoor een slechte verbinding maken met dit soort effecten als resultaat. Een andere mogelijkheid is de zogenaamde "Black Wire Desease". Een vervelend elektrolytisch proces dat de negatieve draad (meestal de zwarte draad) wordt aangetast. De draad wordt broos en de weerstand loopt flink op. Dat kan dit soort effecten ook veroorzaken.
    Helaas kan ik je dus niet een panklare oplossing geven, alleen maar meer zoekwerk. :oops:
    Succes.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ernst, Dat is inderdaad een goeie. Ik heb het gehad met de besturing van mijn Bugsier 3. Vanalles nagetrokken, zender op de pijnbank, maar dat was het niet. Bleek het uiteindelijk tussen de ontvangeraccu en de aan/uit schakelaar te zitten. En inderdaad de - draad bijna helemaal zwart. Zat weinig koper meer aan. Is er enige verklaring voor dit fenomeen? Heb wel eens accu's gezien met lekkage aan de + en dan is het begrijpelijk dat het zuur in de draad kruipt en het koper opvreet. Of in het verre verleden moet de - draad aan een loodaccu hebben gezeten met een lekke pool. Maar misschien is er een heel simpele verklaring. Groeten, Klaas.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    In mijn vorige reactie heb ik deze link al gegeven, "Black Wire Desease". Daarin heb ik zo ver ik het begrijp uitgelegd wat dit is. Helaas kan ik het niet beter uitleggen want ik weet het ook niet tot in details. Ik ben geen chemicus. ;)
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ernst, Bedankt voor je reactie. Had de link niet geopend omdat ik met die titel dacht aan een verhaal in het Engels. Heb het nu gelezen en gezien dat je het zelf hebt geschreven. Is in ieder geval iets om in de gaten te houden. Helemaal wanneer je zoals ik al wat oudere modellen hebt. Groeten, Klaas.
     

Deel Deze Pagina