Electronica te water geraakt

Mijn Trex, mijn mooie lieve Trex...

Na een wat enthousiaste vlucht een banked turn iets te laag + bogged engine net als je het niet kunt gebruiken (dumb thumbs: guilty as charged)...1 stuiter op de kant en daarna een plons...Heli kopje onder...vreemd genoeg bleef het lampje op de Align 2 in 1 regulator branden.
full

(sorry de foto is van NA de reddingsoperatie, had even iets anders aan mn hoofd dan fotos maken ;), heli lag prachtig parallel aan de sloot-as op zijn kant met 1 rotorblad diep in de zwarte prut)

Alles uit elkaar gehaald, JR Dig swash servos, JR 8900G tail servo, JR 770T gyro, JR 35MHz ontvanger, OS 50 Hyper en op de verwarming laten drogen. LiPo, 2in1 regulator en CSM CarbSmart beschouw ik als verloren.

Vraag is nu: wat kan ik nog vertrouwen? Hoe groot is de kans op oxidatie in een later stadium? Ik wilde toch overstappen op flybarless en 2.4GHz, dus dit is een mooi moment voor een Vstabi en spektrum 2.4 module + AR9000, maar de servos en motor (is 10 vluchten oud) wil ik toch wel heel graag hergebruiken.

De lagers van de OS zal ik maar vervangen (al weet ik niet hoe je die loskrijgt, zitten die geperst?) maar ik kan zo op het oog niet zien of er dingen krom zijn (motor draaide en heeft zich volgezogen met water). Nou schijnen OS'en taai te zijn dus misschien gewoon weer in elkaar zetten en laten lopen en maar zien?

Iemand ervaring?

Laatst bewerkt door een moderator:
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

hele mooie handleiding

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm niet helemaal goed gehandeld dus...

ik heb niet gespoeld (mij leek dat ik de boel niet nog natter moest gaan maken :P) en ook niet geföhnd...waar haalt een vrijgezelle kerel die ook zo gauw vandaan ;)

Wat de verbrandingsmotor aangaat, hier is waarschijnlijk (nog) niets mee aan de hand. Achterdeksl verwijderen en motor ruim uitspoelen zodat alle evt. rommel eruit gespoelt word, hierna lagers ruim oliën. Lagers gaan pas stuk als je ze laat verroesten, dit kun je op deze manier voorkomen.

Voor een motor geld, na een te water lating: zo snel mogelijk starten. Ook al ligt het hele ding verder uit elkaar, zolang het technisch nog mogelijk is om de motor even te starten; direct doen.

Dit natuurlijk alleen als er water in gekomen is, niet als ie vol modder zit.

Voor electronica: afspoelen met gedemineraliseerd water en pas daarna laten drogen. Slootwater zit redelijk veel 'meuk' in en na droging blijft dat op je spullen zitten, met eventuele nare gevolgen.

Je kunt het nu nog steeds doen. Helemaal openschroeven en goed afspoelen in gedemineraliseerd water. Dan los je het vuil wat er nog op zit weer op. Afhankelijk van de electronica kan het geen kwaad om met een afwasborstel te boenen.

Dingen waar je dat beter niet bij kunt doen zijn potmeters, instelbare spoeltjes, etc.

Als die niet meer goed werken, kun je ze voorzichtig openmaken en reinigen. Doe dit NIET met contactspray, die verplaatst het probleem alleen maar.

Water op zichzelf kan alle electronica tegen. Het geleid wel, ook zuiver water geleid iets, omdat je altijd splitsing in OH- en H+ krijgt, maar praktisch verwaarloosbaar. Er zijn bv. wel TV's gemaakt die met wate gevuld werden, als demo-apparaten.

Het is de verontreiniging in het water (kalk, zouten, etc) die de echte 'klap' uitdelen.

de motor wel eerst even leeg laten lopen op zijn kop anders heb je kans dat je je kop / gloeiplug te barsten drukt omdat die vol met water zit.

plug eruit. op zijn kop leeg laten druipen.

plug schoonmaken

en weer starten. dan wel een paar minuten laten lopen om het vocht te verdrijven.

Bedankt voor alle tips. Motor starten lukte niet in de heli omdat de onboard glow-driver het niet meer deed en thuis ook niet omdat ik A) geen testbank heb en B) na verwijderen van de gloeiplug thuis de zwarte drek eruit kwam spuiten. cilinder zat goed vol dus.
De Servo's leken me van binnen niet tot nauwelijks nat geweest, dus ik denk dat die schade meevalt, en misschien maak ik dan met Demi-water wel meer kapot dan er nu kapot is?

Als ze het doen en er verder goed uitzien, en amper nat waren, zou ik er van afblijven.

my though exactly. ze zijn iig droog nu, ik zal ze in elkaar zetten en straks een flink met de servo-tester heen-en-weer roeren :P

Helaas is het er door drukte op en rondom mijn werk bij ingeschoten de motor opnieuw te conserveren, dus ik vrees dat de lagers hun beste tijd gehad hebben...

De bestelling voor alle nieuwe parts ben ik al aan het samenstellen...het gaat ff pijn doen in de portemonnee, maar o-o-o wat een feest :P

Potmeters vinden het toch minder gaaf als je ze nat maakt, demiwater of niet. Als die niet nat geweest is, ook niet nu nat gaan maken.. voor de rest vd. electronica zou het idd niet uitmaken.

3 servos bleken bij testen niet of niet goed meer te werken, dus ik heb nieuwe besteld:

3x Align DS610 op cyclic
1x Align DS650 op tail
1x Align DS620 op throttle
1x Hitec HB65 op carb smart

het wachten is nu op de US postal service :P

Alle electronica is nu dus vervangen...het zou me toch niet lekker zitten als ik dingen zou hergebruiken. Misschien niet helemaal terecht, maar zo hoef ik daar in ieder geval niet meer over in te zitten.

Back