Electronica voor Black Horse JU87 Stuka?

M'n naam is Tim, Ik ben beginnend modelvlieger. Ik ben alvast lid geworden van de Model vlieg club in nijverdal (MVN) en wil in ieder geval bezig gaan om m'n brevet te halen.
Ik ben nu begonnen met een Multiplex Easycub. (waar ik een funcub vleugel op ga zetten om van die behoorlijke v-stelling af te zijn en airlerons/flaps op 't vliegtuig te hebben.

Daarna was het toch de bedoelling om met iets ambitieuzers te gaan vliegen.
En met die gedachtengang heb ik me vandaag een 'bouwpakket' (ARF) van Black Horse gekocht.

Het is een model voor 120 size 4 takt motoren (spanwijdte is 1920mm lengte is 1560mm volgens de papieren.
Nu is het mijn bedoelling om er gewoon een net electro set in te hangen, gezien ik het niet zo heb met brandstof. Maar gezien dit m'n eerste vliegtuig word waar ik de motor/regelaar keus zelf zou maken, wil ik graag om advise vragen. (idem met servo's, zijn daar nog special eisen voor? )

in ieder geval wil ik gewoon goed spul in het vliegtuig zetten, 't hoeft absoluut niet van de onderste plank te komen. (maargoed, ben toch nederlander, dus onnodig veel betalen hoeft voor mij ook niet per se. maar ik betaal wel liever iets meer als het gewoon inderdaad beter is kwalitatief gezien. )

Er zitten in het model in ieder geval 8 servo's. 3 in elke vleugel voor de airlerons en flaps. en dan de 2 voor de staart. voor zover ik kan zien zijn het in ieder geval normale servo's die er in horen.
In de manual staat alleen helemaal niets over de benodigde kracht van de servo, of een aanbeveling voor de snelheid ervan.
Dus ook op dat gebied zou ik wat hulp kunnen gebruiken. :)

het gaat om deze kist. :)
BLACK HORSE MODEL

Als ik het spul bij elkaar heb ga ik er in ieder geval een bouwverslagje van maken.

Alvast bedankt voor het meedenken in ieder geval. :bye:

Edit: Ik kom zelf uit op iets van een E-Flite Power 110 motor. http://www.horizonhobby.com/products/power-110-brushless-outrunner-motor-295kv-EFLM4110A
Dit lijkt me echter wel een vrij prijzige oplossing. Zijn er vergelijkbare alternatieven fan goede merken? (Ik ken me beter uit met de auto wereld in de modelbouw. van vliegtuig motoren heb ik helaas nog geen verstand.

Laatst bewerkt:
Gave kist heb je uitgezocht! Het lijkt me wel bijzonder ambitieus, maar doelen stellen is goed voor de motivatie ;).

Wat betreft de motor: zo'n Eflite 110 ga je zeker wel nodig hebben! En bij zo een grote kist hoort een flinke motor. Vergeet ook niet dat de ESC en accu allebei hetzelfde kosten als die motor. Je zou wat goedkoper uit zijn met een HobbyKing Turnigy Aerodrive SK3, die zijn volgens mij nog best redelijk. Andere mij bekende alternatieven zijn veelal een stuk duurder dan de Eflite optie (Hacker, Axi, Hyperion, Scorpion). Ik verwacht dat de Eflite setup zonder servo's zo rond de 500 a 600 euro uitkomt, een UBEC heb je ook nog nodig namelijk, en natuurlijk de prop.

Accu pack is tenminste 8 cellen. Je kunt eCalc gebruiken om je beoogde setup te toetsen: eCalc - propCalc - the most reliable RC Calculator on the Web

Wellicht kun je even Googlen op wat anderen in dit model hebben gestopt? Lijkt me sterk als dit de eerste electro conversie is van dat model :D

Zonder betweterig te willen zijn (ik zie mijzelf ook nog als beginner met enkele jaren vliegervaring, een brevet, maar nu pas de eerste schaalkist a/h bouwen en daarmee mijn eerste warbird): is het geen idee tussen de Easycub en deze een schuim laagdekker te nemen om te leren vliegen met een laagdekker, taildragger en het vlieggedrag van een schaal-/warbird? Zou zonde zijn als je ervaring opdoen ten koste gaat van die Stuka.

Ik heb voor de tussentijd nog een Parkzone spitfire staan en een B25 van FMS. dus 2 schuimpjes die eerst de dupe gaan worden van mijn onkunde op vlieg gebied. :lol:
Dus nee, je bedenkingen zijn helemaal terecht. Had ik zelf ook al aan gedacht.

Ik heb inmiddels al wel een ESC besteld (dit is wel een turningy geworden. maar misschien dat het toch een 110A Castle regelaar word. )
Ik zal zelf ook al te kijken naar Axi motoren. heb gelezen dat deze wel erg goed moeten zijn.

Ik had de mensen van Axi al een mailtje gestuurd over wat voor motor ze aan zouden bevelen. Hun antwoord klonk op zich als muziek in m'n oren.

AXI 5325/16 with 6s lipols Spin 99 and 19x12 prop

Ik heb namelijk 8 3s Lipo packs (4 setjes van 2) welke ikook in mijn 1/8 off-road auto's gebruik.
Deze zijn 5000mAh 30C continue. Het antwoord van Axi was dat dit perfect zou moeten werken.
Als ik dus met 6s weg kan komen zou dat ideaal zijn.

Het enige waar ik nu niet zeker van ben is was ze met "Spin 99" bedoellen in de specs die ze gemailed hadden.

Qua servo's denk ik dat ik, in ieder geval voor de 4 flaps, servo's van hextronic ge gebruiken. die krijgen immers niets voor de kiezen krijgen. (4,5kg en 0.2s lijkt me ook ruim voldoende, denk dat ik er zelfs een vertragings module tussen zet om de flaps op schaal te laten bewegen. )

Op zich ben ik wel gecharmeerd van 't hobbyking spul, in ieder geval voor niet kritische toepassingen. voor het hoogteroer en rolroer ben ik alleen nog niets zeker van of ik deze servo's hier ook voor pak. Van de andere kant zag ik ook dat mensen gewoon de Futaba 3003 servo's voor dit vliegtuig hebben gebruikt. dus misschien valt het ook wel mee.

In ieder geval denk ik dus dat het een Axi motortje gaat worden. en dan komt er een CC UBEC naast te hangen. (denk wel dat het zo'n UBEC Pro word, gezien die tot 12s aan kan, en de normale maar tot 6s. mocht dan de 6s setup toch niet goed blijken te zijn heb ik nog de ruimte om naar 8s of 10s te gaan. )

In ieder geval stel ik je advies erg op prijs. :) Liever ergens iets t elang over nagedacht te hebben als straks prut hebben staan. :mrgreen:

Ah, een Parkzone Spitfire! Die heb ik zelf ook op het oog.. (of de Thunderbolt van Parkzone). En een B25.. pfoe, da's al een mooie hangar vol, goeie smaak! Lijkt me inderdaad een mooie opstap zo.

Axi is een betrouwbare bron, dus als zij zeggen dat dat kan lijkt me dat prima. Met een Spin 99 bedoelen ze een MasterSPIN 99 regelaar, zie: MasterSPIN 99 Pro OPTO | NEW: MasterSpin Pro | MasterSpin | Speedcontroller. Voordat je op de link klikt, plak even de rechterhelft van je scherm af, daar staat de prijs namelijk .. haha :|

Ik ben overigens wel verbaasd dat het met 6S lukt, want voor mijn 1.6m span warbird red ik het maar net met 6S en de meesten vliegen diezelfde kist met 8S.

Met auto accu's heb ik geen ervaring, geen idee wat het verschil is, maar het zou financieel gezien erg mooi zijn als je ze kunt hergebruiken :D. Oh, en als er een bouwdraadje komt van de Stuka dan ben ik er bij :cool:.

die prijs is inderdaad niet niets. van de andere kant, als je daarmee een perfect betrouwbare regelaar hebt, is op zich ook wel mooi. in ieder geval een overweging waard.
Heb nu een vrij grote Turningy regelaar besteld 120A en tot 12a lipo.
Turnigy dlux 120A HV Brushless Speed Controller (OPTO) (NL Warehouse)

Hopelijk blijkt het achteraf geen miskoop te zijn geweest. :lol: maargoed, al het spul wat ik tot nu toe heb gekocht bij HK is nog heel gebleven. (even afkloppen. )
Dus, we zullen het zien.

Dat is een nette regelaar hoor, voor die setup. Een miskoop lijkt me sterk. Ik ken die dlux regelaars niet, alleen ervaring met Turnigy Plush, en die zijn goed! Ik zou deze regelaar gewoon houden en hiermee gaan proefdraaien straks.

Ik ga eerst maar eens kijken met de spulletjes die ik heb. alles eens op de rij zetten, en dan de afweging maken wat nog nodig is.

De accu's zijn trouwens precies hetzelfde als vliegtuig lipo's hoor. 't zijn gewoon 5000mAh 3s lipo's met een C waarde van 30. (40C burst). Ok, het zijn weliswaar Turningy lipo's, maar ze draaien in de auto's toch erg goed. (dan heb ik het over auto's met een 2200kv motor met 2500W piekvermogen op 6s lipo. )
Maargoed, kan niet wachten tot alles binnen is. :D

Hopelijk word het weer snel weer beter, kan ik mooi weer gaan vliegen met m'n Easycubje op de club. en de B25 gauw even af schilderen, dan is die de eerst volgende die de lucht in gaat. In ieder geval zou het tegen die tijd toch al wel een stukje opgeschoten moeten zijn met de Stuka dan. Het zou in ieder geval mooi zijn als deze dit jaar nog aan het vliegen toe komt. maargoed, als neit dan word het volgend jaar wel. :)

Nou, de kogel is ook door de kerk wat betreft de motor. Het is een Axi 5325/16 geworden. Ik ga de setup gebruiken die ik vanuit Axi aanbevolen heb gekregen.

AXI 5325/16 with 6s lipols Spin 99 and 19x12 prop

Back