Electronica voor Modelbouw

• Topicstarter Topicstarter Maniac
  • Startdatum Startdatum
M

Maniac

Guest
Misschien dat deze vraag hier niet direct thuis hoort, maar goed, here goes:

Aan wat voor electronica is er behoefte in de modelbouw?? Zijn er dingen waar je soms zoiets van hebt : "bestond er maar een apparaatje dat dit of dat kon doen". Of iets meten?? misschien wil je wel de brandstofflow in pond per minuut uit kunnen lezen?

Naar wat voor electronisch onderdeel heeft de modelbouwer vraag??

Waarom ik dit wil weten? Nou, toevallig doe ik wat in de electronica en misschien dat ik iets kan ontwikkelen en er grof geld aan kan verdienen. :wink:

oke, dat laatste zal een utopie zijn, maar ik wil even de markt 'peilen' zogezegt. :roll:

hmm de nieuwste uitvinding met schuine koolborstels op de elektro motoren, kun je dat niet nog wat verbeteren

of de NIMH accu's ineens 4000 MAH maken

of een klein temperatuurmetertje op je motor

of een banden temp. meter

of misschien wel een elektonisch demping systeem waardoor je wegligging verbeterd.

dit waren de eerste dignen die in me opschoten

Groet Robo

..een stukje electronika dat er voor zorgt dat de gasstick een toerental regelt bij verbrandingsmotoren zodat een bepaalde stand altijd overeenkomt met een bepaald toerental en niet meer met een specifieke stand van de gasschuif. (je kan een prachtige toerental opnemer maken door het passeren van de krukaspin te signaleren aan de achterkant tegen het karterdeksel. Een magneet en een inductiespoel spoel geeft een fraaie spanningsverandering als de stalen krukas pin voorbij komt. Carterdeksels zijn bijna altijd van alu of kunststof...daar heb ik al experimenten mee gedaan)
..een stukje elektronica dat er voor zorgt dat twee verbrandingsmotoren gelijk blijven lopen en dat dat toerental geregeld wordt door de stand van de gasstick.
...een stukje elektronica wat een curve-aanpassing kan maken voor verschiillende servo's die door één stuurkanaal worden aangestuurd zodat ze over hun gehele uitslag gelijklopen. (13 punts bijvoorbeeld)
..een stukje elektronica dat er voor zorgt dat servo's hun op dat moment geven positie behouden als via een appart schakel kanaal overgeschakeld wordt naar een setje andere servo's die met hetzelfde stuurkanaal bediend kunnen worden. (je zet met een stick twee of vier servo's in een bepaalde positie, haalt een schakelaar over en een setje andere servo's kan nu met diezelfde stick aangestuurd worden terwijl de eersten blijven staan waar ze stonden en daarvoor ook de bijbejhorende impulsen krijgen)
...stukje elektronica wat intelligent lipo's bewaakt en universeel toepasbaar is (a la Tadango's idee. Zie zijn postings daarover)

Dit zijn pas vijf projecten die ik zou uitwerken als ik tijd had. Alles kan met microcontrollers dus de elektronica stelt niets voor, alleen de software schrijven (ook niet moeilijk in Basic of C iets lastiger in assembler) en dan een PICje proggen. (en dat heb ik dus nog nooit gedaan en wil dat graag leren!)
Kan je hier wat mee? Als de patenten wat gaan opbrengen weet je van wie de ideën waren...

Hans Delemarre

hallo

een positie bepaal setje dat ik weet in welke stand mijn servo's staan
waarom ik dit nodig heb

bij mijn thypoon heb ik intrekbare duikroeren
als die servo die de duikroeren bediend niet in de juiste stand staan dan kan de servo die de roeren laat inklappen het mechaniekje niet bedienen
eigenlijk breekt die servo dan heel het mechaniekje naar zen moer daar het een linaire servo is en die zulk een kracht heeft dat het niet normaal is
dus wat het zou moeten doe is gewoon
als de stuur servo niet in een heel juiste stand staat de linaire servo niet kunnen laten bewegen al geef ik het signaal inklappen of uitklappen
de servo die de roeren laat bewegen mag den weer niet werken als de duikroeren zijn ingeklapt anders plooid die weer heel de zooi uitelkaar.

ff moeilijk ik weet het dus daarom dat is waar ik naar opzoek ben
o ja alles mag maar 15 gram wegen en niet groter dan 2.5 cm op 3.00 cm groot zijn en niet dikker dan 1.5 cm
anders komen er stabilisatie problemen of krijg ik het er niet meer in

sportieve groeten raf

Roboscan zei:
hmm de nieuwste uitvinding met schuine koolborstels op de elektro motoren, kun je dat niet nog wat verbeteren

of de NIMH accu's ineens 4000 MAH maken

of een klein temperatuurmetertje op je motor

of een banden temp. meter

of misschien wel een elektonisch demping systeem waardoor je wegligging verbeterd.
dit waren de eerste dignen die in me opschoten

Groet Robo

dat is al in ontwikkeling voor gewone autos

maar dan nog moet het zo gemaakt worden dat het ook in de 1:10 auto's past, want een printplaatje kun je vrij gemakkelijk verwerken in een 1:1 auto. maar probeer dat maar eens zo te maken dat het ook in een 1:10 auto past.

Groet Robo

Roboscan zei:
Waarom zou je daar je energie in steken, als je brushless motoren hebt...

Delcam zei:
..een stukje electronika dat er voor zorgt dat de gasstick een toerental regelt bij verbrandingsmotoren zodat een bepaalde stand altijd overeenkomt met een bepaald toerental en niet meer met een specifieke stand van de gasschuif.
Bestaat al zolang. Noemen ze een governor. ;)
fut14.jpg

Satoer zei:
Roboscan zei:
Waarom zou je daar je energie in steken, als je brushless motoren hebt...

omdat Brushels nog niet toegestaan zijn door de NOMAC en omdat je dan van je elektro auto een ongeleide projectiel maakt, orion is toch niet voor niks verder gegaan met ontwikkelen??

Groet Robo

Hallo,

Waar ik al een tijdje naar op zoek ben is een schema van een ontstekingsunit voor modelmotoren (zoals bijvoorbeeld bij 3W motoren ,
enz.)

Mvg,
Paul Siemons

Satoer,

toerenregeling bestaat alleen voor helirotors en niet voor props......

Delcam

wow, ideen zat.

Ik zal eens kijken of ik er iets mee kan.

thanx voor alle ideen. Zo te zien zijn er nog zat dingen te ontwikkelen. :)

Back