Electronics aansluiten

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Rene de Bijl, 7 feb 2020.

  1. Rene de Bijl

    Rene de Bijl

    Lid geworden:
    5 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Noord-Holland
    Goedemorgen iedereen.
    Ik heb sinds woensdag 2 motor regelaars van Graupner de speed profit 40R.
    Nu ben ik van nature wel handig maar dit stijg toch wel boven mijn hoofd.
    Het gaat er om dat het voor mij een vraagteken is hoe ik twee motor regelaar op een kanaal krijg, want het is wel de bedoeling dat mijn motoren alle bij tegelijk gaan draaien, nu is de vraag hoe ik die aansluiting voor elkaar googelt.
     
  2. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Hallo,
    Misschien met een Y- kabel.
    Gaat van 1 kanaal op je ontvanger naar 2 stekkers voor motorregelaar
     
  3. Rene de Bijl

    Rene de Bijl

    Lid geworden:
    5 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Noord-Holland
    Nooit van gehoord maar ik ga opzoek bedankt.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een Y-kabel, ook we V-kabel genoemd vind je bij voorbeeld hier: https://hobbyin.nl/product/jr-uni-v-kabel-2/

    Elke van je Graupner regelaars bevat een BEC die de ontvanger en servo's van stroom voorziet. Als je beide regelaars aansluit, zijn beide BEC`s actief en proberen beide de spanning op 5 volt te houden.. En twee kapiteins op een schip, dat werkt niet. Je moet één BEC uitschakelen. Als je naar de stekker kijkt van de regelaar die in de ontvanger wordt geplaatst, zie je een rode draad. Die moet je uit de connector verwijderen, Het metalen einde dat aan de draad zit wordt door een klein plastic lipje vastgehouden. Til dit lipje met een kleine schroevendraaier of een mesje iets op. Je kan nu de rode draad met het metalen deel uit de connector trekken. Nu alleen het metalen deel nog isoleren om kortsluiting te voorkomen. Nu is er nog maat één kapitein op het schip.
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Let op: dit is een regelaar met BEC (Battery Elimination Circuit), waarmee je ontvanger van spanning voorzien wordt, en je dus geen aparte accu daarvoor nodig hebt. MAAR: als je twee van zulke regelaars op dezelfde ontvanger aansluit gaan die stroomvoorzieningen elkaar tegenwerken! Daarom moet je bij één van de twee aansluitstekkertjes de rode draad er uit peuteren, zodat er maar een enkele voeding overblijft.
     
  6. Rene de Bijl

    Rene de Bijl

    Lid geworden:
    5 dec 2019
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Noord-Holland
    Gelukkig weet ik toevallig dat een van de bed stekkertje er uit moet dat heb ik ook al gedaan bij de boegschroef regelaar.
    Maar ik wil iedereen bedanken voor het delen van jullie kennis.
    Ook wens ik iedereen op dit forum een heel fijn weekend.
     

Deel Deze Pagina