Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.254
    Locatie:
    Heerenveen
    Dan is het meeste indd wel voorbij. Goede vlucht Bert!
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.068
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... vanmorgen weer 8 printjes ontvangen. Ik heb er vier voor mezelf achteruit gelegd (zoveel kisten moet ik nog upgraden) maar van de overgebleven vier zijn er ook al weer twee verkocht. Eentje naar Australië en weer eentje naar de VS....

    Gaat hard zo.
    Momenteel buiten de twee klaarliggende kitjes nog 30 huisjes over, als dit tempo doorzet mag ik tegen de zomer wel weer nieuwe huisjes laten maken... :eek:
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.068
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En toen was er nog maar ééntje over...
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.068
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En ook die laatste is op dit moment onder voorbehoud verzegd...

    Dat ging vlot.... :eek:
     
    Peter Houweling en AHoogendijk vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.068
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het voorbehoud is afgezegd, de laatste kit van deze serie is weer beschikbaar.
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.068
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag "effe bezig geweest" en twee vliegtuigen van het kleppperdeklep-dingetje voorzien.
    De Spacewalker (15 cc ASP viertakt), waarvan geen video, en de Saphir (F3A kist, 15 cc tweetakt MET pijp).
    Die laatste heb ik wel een videootje van, ik vind hem eigenlijk wel geslaagd...

     
    HansH en H.B.Busking vinden dit leuk.
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Emmen
    Wauw wat loopt dat mooi zeg. Is het een idee om een kleine wide band lambda sensor te monteren? Dan kan je een optimaal a/f mengsel invoeren en kan je hem zichzelf laten bij regelen. Staat hij altijd goed.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2020 om 08:20
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.068
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je. Ben er zelf ook wel tamelijk gelukkig mee, maar dit is uitsluitend nog maar een afstelling op de grond. Hij moet nog vliegend ge"finetuned" worden, en dan gaat vermoedelijk het loopgedrag op de grond een haartje achteruit.
    Ik denk niet dat dat een optie is, want daar komt HEEEEEEL Veel meer bij kijken dan alleen een Labda sensor monteren. De regel-electronica die dat voor elkaar moet krijgen staat bol van de afstel-parameters, en heeft om goed te werken meer imput nodig dan alleen de Labda sensor output en een gasklepstand.
    Buiten dat is het niet erg practisch: de kleinste sensors die ik gezien heb, hadden een M18 aansluiting, en trekken 18 Watt vanwege het verwarmingselement wat daar in zit.
    Sowiso durf ik mijn hand niet in het vuur te steken voor of een Labda sensor wel met mengsmering overweg kan.

    En hij staat nu eigenlijk óók "altijd goed" :D :D :D zoals je kunt zien aan het nagenoeg rookloos draaien ondanks een zeer vette 10:1 brandstof/olie mengverhouding.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2020 om 05:31
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Emmen
    Foutje
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2020 om 11:14
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Emmen
    Ja dat is natuurlijk een dingetje die vette olie. Daar nog niet aan gedacht. Maakte me zorgen over het meet bereik, omdat ik vermoedt een 2takt in verhouding een lagere hoeveelheid zuurstof in de verbrande uitlaat gassen achterlaat dan een 4 takt. ( grotere hoeveelheid onverbrande brandstof)

    Had een auto tune systeem van powercommander op mijn ducati 1098r. Vereist wel een basis afstelling uiteraard. Maar kon op die waarden gehouden worden door de ecu die het ging bij regelen. Tov een std lambda die alleen stationair enigzins wat doet

    Dat word nogal log op een klein toestel inderdaad.

    Was ideaal geweest tijdens het vliegen maar niet praktisch.

    Blijft leuk, en erg leuk bedacht. Het mooiste vind ik hoe je motor na gasgeven weer terug komt op het stationair toerental. Dat klinkt bijna onrealistisch hoe perfect dat gaat
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.068
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Juist niet.... Een tweetakt staat er juist om bekend dat de hoeveelheid zuurstof in de uitlaat volledig NIET maatgevend is voor het mengsel.
    Dat dan weer wel, en dat LIJKT heel tegenstrijdig, maar is het niet.

    Mischien bij motorfietsen en oudere motoren met ongeregelde katalysator, maar over het algemeen doet die Labda sonde over het hele bereik mee. Anders zou de omschakeling van Euro95 naar E10 volkomen onmogelijk zijn geweest zonder alle voertuigen terug naar de garage te roepen. Want die brandstof heeft plm 3% meer inspuiting nodig, en dat wordt geregeld door die Labda sensor. OOK op de snelweg...
    En de eerste auto waar ik in reed, waarvan ik 100% zeker weet dat de Labda sensor over het hele bereik meedeed, was een Alfa 33 van begin jaren 90 (weet het exacte bouwjaar niet meer, een van de allerlaatste in ieder geval). En vermoedelijk deden andere merken dat al veel eerder.

    Dat is inderdaad een van de meest opvallende effecten zo op het eerste zicht.
    Wat werkelijk verbluffend is, is dat ik motoren had, die "op de naalden" absoluut niet armer konden omdat ze anders uitgingen wegens brandstof gebrek, met dit systeem gewoon domweg nóg eens tot wel 30% schaler konden draaien in met name de lagere bereiken. Dit resulteert er o.a. in, dat de zwarte prut uit de uitlaat nagenoeg volledig verdwenen is. Voorheen had je binnen 10 seconden een zwarte laag troep op je vinger als je die voor de uitlaat hield, nu kun je rustig je hand daar een minuut houden en dan merk je hooguit dat de boel hééél lichtjes vettig word, maar nagenoeg geen zwart meer.
    M.a.w: op een of andere manier (ik heb daar een theorie over) verbetert dit systeem de verneveling en verdamping van brandstof heel erg sterk, waardoor de motor veel schoner en zuiniger gaat lopen.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2020 om 15:31
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.853
    Locatie:
    Woerden
    Wat ik me afvraag, krijg je geen problemen met de smering? Als de motor zoveel schraler loopt zal er ook minder olie doorheen gaan vandaar mijn vraag.
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.319
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Daarom smeert hij 1 op 10
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.068
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar heb ik best wel lang over lopen tobben, vooral over het vraagstuk waarom het (gemiddelde) brandstofverbruik maar ongeveer 10% lager is, maar de olietroep uit de uitlaat voor het oog meer dan gehalveerd lijkt. En dat is geen gezichtsbedrog, het is ECHT véél minder qua volume. Want: 10% minder brandstof zou ook 10% minder olie moeten betekenen, nietwaar?
    Maar dit is de onderkant van een van de testkisten, na ongeveer 20 minuten proefdraaien, en je moet maar van me aannemen dat voorheen er dan een forse zwarte vlek oliedrab op de onderkant van de vleugel zou zitten.
    IMG_20200224_102528.jpg
    Nu is hij licht vettig, maar wat er op zit is min of meer "schoon". Smeerolie, geen afgewerkte prut

    De conclusie waar ik op uit kwam, is dat het niet zo is dat er opeens heel veel olie verbrand. Dan zou ik namelijk rook moeten zien, en die is nu juist verdwenen.
    En aangezien datgene wat er uit de uitlaat komt veranderd is van zwarte drab naar "min of meer heldere olie", betekent dat volgens mij:
    De afname van volume moet veroorzaakt worden door de afname van het aandeel roet en onverbrandde brandstof...

    Door de betere verdamping van brandstof, is de olie "dikker" (minder verdund met benzine). Doordat het dikker blijft, nevelt het minder, blijft het dus veel beter aan de metalen delen hangen, zweven er geen kleine oliedruppeltjes in het midden van de verbrandingskamer (waar ze niks doen qua smering). Ofwel, de oliekwaliteit blijft veel beter, en die olie is daardoor veel beter in staat zijn werk te doen.

    In alle eerlijkheid: toen ik met dit project begon, had ik uitsluitend de betere afstelbaarheid in gedachten. De mooie gasrespons was dus het doel, het lagere verbruik een hooguit prettige bijkomstigheid.
    Dat de olie en brandstof zich ook inwendig duidelijk anders zijn gaan gedragen, was een totale verrassing voor me, zo ver had ik er nooit over nagedacht. Ik had "iets" minder olie verwacht, en "iets" minder zwart, omdat ik er altijd vanuit gegaan was dat olie en brandstof zich ook in de oude situatie volledig zouden scheiden, en dat het roeten en roken een eigenschap van de olie zelf zou zijn... Die aanname was dus fout, het roeten en roken blijkt te komen van het feit dat olie en brandstof in de oude situatie niet voldoende van elkaar scheiden, dat er onvoldoende verdamping plaats vind, en dat die onvolledige verdamping de reden is van het noodgedwongen te rijke mengsel.

    Dat was een behoorlijk "Aha-moment"....

    Het is wel zo, dat ik voor dit klepje NIET aanraad om 1:20 te gaan smeren. Het zou vermoedelijk wel gaan, maar ik wil geen risico's nemen met andermans motoren.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2020 om 10:42
    serge pot, Peter Houweling en HansH vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina