Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Balen man:mad::mad:

    Jan
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, omdat hij zo weinig druk op het neuswiel heeft, dat hij niet te sturen viel. Maar dan ook echt helemaal niet. Boven stapvoets hing dat neuswiel continue boven de baan. En daardoor: zelfs het kleinste hobbeltje in de baan drukte continue die hak in het gras.
    Grondstart gaat met dit ding alleen lukken vanaf asfalt of biljartlaken, blijkbaar.

    Dus grondstart was domweg geen optie...
    En het was niet dat Rob dat ding met een slap handje opgooide, integendeel. motor liep ook goed op vermogen. Naar mijn beste weten had ik roeruitslagen zoals aanbevolen, en dus snap ik eigenlijk ook niet zo goed waarom dit gebeurde.
    Op het allerlaatst begon hij wel wat terug te rollen, maar ik kon ook geen "up" geven, dan had ik hem hoogstwaarschijnlijk overtrokken en nog veel meer schade gehad.

    Zoals het nu is lijkt hij wel volkomen in elkaar te liggen, MAAR: de vleugel is nog volledig intact, en zo te zien zijn alle rompspanten ook nog in orde, dus het zou een kwestie moeten zijn van hout kopen voor de doosconstructie, en dan de boel weer opbouwen.
    Dat is een project voor de winter.

    Anyway, ben er niet trots op, maar dit is wat er gebeurde...
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Je hebt door de pusher heel lang geen goede aanstroomwind over de roeren. Daardoor geen reaktie van je roeren. Je moet echt eerst snelheid opbouwen.
    Mijn tip op je achterwielen. Zet een 2 tot 3 mm dik balkje onder 1 kant van je mechanieken. Hierdoor kantelen de mechanieken. Blijven de wielen in in originele positie en uit wat verder naaar achteren. Hierdoor blijft je neuswiel op de grond.

    Succes met herstel
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gaat we als een dweil idd.
    Geen lift te bespeuren. Niets dat op vliegen lijkt.

    Hoeveel van die kisten hebben werkelijk goed gevlogen vraag je je af.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, hij vloog wel hoor, maar als hij op zijn kant ligt is de lift ook naar opzij gericht, en dat zie je niet vanaf het camera standpunt. En hij begon ook al wel te reageren, ongeveer een halve meter boven de grond, maar te weinig en te laat, en ik kon geen kant meer uit.
    Ik had verwacht dat hij harder zou accelereren, en de stuwkracht-proefjes gaven niemand op het veld aanleiding om te denken dat dit zou gebeuren.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Dat zeg ik een pusher geeft geen wind over de roeren, dat doet de vliegsnelheid. En die was te laag.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja, rolroeren hebben bij de meeste tractor-opstellingen OOK geen propwash over de roeren, en die sturen wél...
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bouw geen nieuwe romp! Alle onderdelen zorgvuldig bijeen. En lijmen met CA en papier als vulmiddel.
    Met balsa spalk-stitches op de de scheuren, eerst goed richten.. heb je zo weer sterkte...
    Eerst weten dat het vliegt. Dan weer opfraaien.

    Op de club leeft een Puma met 7 levens... is een CA wondertje... z'n baasje doet er stunts mee die niet zouden moeten... vandaar de 7 levens...

    Grotere wielen, tonen niet, maar haken ook niet in gras. 68 mm Kavans gaan prima...

    Op MP staat een gele Delta X voor 150 pierewietjes....
    De afgebroken tip van die styro vleugel verteld het standaard verhaal...
    Ik denk dat 75% van die kisten bij de eerste vlucht al afgewrakt waren. Tijd doet dat vergeten. Overlevering is er niet.

    Delta's die overtrekken... dat is nu zo mooi aan een delta... zouden niet moeten overtrekken...

    Ik zie in het flimpje niet echt veel iets dat op lift lijkt... afworp ligt het ook niet aan.
    zolang die maar recht was... maar zo een prop in de nek.. gooi dat niet graag...
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar is niet zo heel veel meer aan te redden, daar ontkom ik niet aan, want alles is ontzet, ook het motorschot.
    Dan zou ik de wielkasten aan moeten passen, en daar heb ik eerlijk gezegd niet zo veel zin in. Sowiso, voor het neuswiel is geen ruimte voor een groter wiel.
    Toevallig kreeg ik vorige week van een medeforummer een PB met video van zijn eigen X1200 die hij ook net anderhalve week geleden gemaidend had, en dat ding woog 3100 gram, nog eens 4 ons zwaarder dan die van mij. Ik had zijn roeruitslagen ongeveer aangehouden.
    Ik weet dat de mijne niet echt ruim in het vermogen zat, maar zo heel amechtig en armetierig was het nu ook weer niet.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat ontzet is, geef je een tik. Richten... Die 7 levens Puma was ook een zak met tandenstokers...
    Die vliegmaat had em snel weer in het gareel... ook snel weer plat... want jolig polstokspringen bij een landing is niet verstandig...
    4 mm draad is zo gebogen...

    Motor bijkans te weinig push...

    Weten of die kist levensvatbaar is... anders niet bouwen.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee joh! De romp ligt in tweeën vlak voor de vleugel, de achterzijde is losgetrokken van de vleugel, en het motorschot is door de klap een paar mm de romp in gedrukt.
    Om dat allemaal weer te "fixen" moet ik zoveel uit elkaar zagen dat ik net zo goed een nieuwe romp kan maken. Al met al is dat mischien 5 of 6 plankjes balsa, dat zijn de kosten en zeer zeker ook de moeite niet. Denk zelfs dat het makkelijker is om overnieuw te bouwen.

    Levensvatbaar is hij, daar ben ik zeker van. Maar ik zal of van een uitermate korte en vlakke baan moeten (zoals in Odoorn :D :D :D) of inderdaad zoals op faecesbroek ook al gesuggereerd, gebruik moeten maken van een bungee.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Maar wel over de staart en die doen het voornamelijk werk
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ????

    Ik meende toch echt te zien gisteravond, dat het ding wegrolde... niet dat hij de neus liet zakken... Uiteraard uiteindelijk ook wel, maar toen lag hij op zijn kant.
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Roeren lopen door van eind tot midden en ze zitten achteraan dus prop wind in pull op stelling. Nu heb jij push opstelling dus voor de prop gebeurt er zeer weinig en is de vliegsnelheid die nu voor aanstroming over de roeren moet zorgen en die was te laag wat je zag bij de handstart, door koppel wil het toestel links om rollen, je corrigeert met rechts rol dus je creëert een overtrek op de linker vleugel en het toestel blijft er in hangen. Door de weerstand bouwt hij ook geen afdoende snelheid op en gaat omlaag. Je ziet inderdaad dat het toestel op je roeren begint te reageren, maar je hebt helaas te weinig lucht over had je een meter meer hoogte gehad of meer vermogen, had hij gevlogen.
    Ik heb ook een delta gehad met pusher. Deze wilde ook niet uit de hand weg om dezelfde reden. Met bungee ging dat prima. Vraag maar aan tjeerd waarom hij zijn EDF toestellen met bungee lanceert. Om precies de redenen die ik aangeef.

    Maar om het geheel op te lossen kun je ook je mechanieken van je retracts kantelen door een stripje van 2 tot 3mm te plaatsen waardoor je achterste wielen in uitgeklapt positie een cm verder naar achteren komen. Hierdoor dus verder van je cg af en meer druk op je neuswiel. Hierdoor zal je dus een betere stuurbaarheid hebben en geen stuiterende neus.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Het is een os40 sf wat je er op hebt zitten?
    Daar zetten de meesten een 10x6 prop op weliswaar op methanol jij hebt nu een 9x7x3? En merk? Ik had toendertijd de push propjes besteld bij hobby Inn. Even bellen is beter, niet alles staat op zijn site. Merk was apc.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt... Het ding rolde naar rechts en ik had vol links rol (pusher prop, koppel is rechtsom).
    Roeren lopen niet tot het midden door, de X1200 heeft separate rol en hoogteroeren.
    Er was geen sprake van overtrek op een vleugel, dan had het ding veel sneller gerold. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Voor overtrek is invalshoek nodig, het ding stak zijn neus niet omhoog, hij vertrok gewoon min of meer vlak, zoals hij opgegooid werd.
    Hij had inderdaad (maar dat is achteraf gezien, en van achteren kijk je een koe in de kont) met een bungee o.i.d. weg gemoeten, maar die had ik niet, en er zat ook geen haak aan de kist. Dus dat is een beetje een futiel punt.
    Een 10 x 6 is voor de motor op zich een goede prop, maar die steekt te ver naar onderen uit, tot voorbij de hak.
    De 9 x 3 x 7 is een Master Airscrew, en hij deed vrij redelijk wat de sheet van Pé Reivers aangaf wat hij zou moeten doen. Daar was niet zo heel veel mis mee.
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Hmmz ik was abuis inderdaad rechts, op de 1 of andere manier zat links in mijn hoofd.
    Misschien de seperate hoogteroeren ook mixen als rol dan gebruik je het complete roer oppervlak Enn is er minder uitslag nodig.

    Mijn ervaring met masterairscrew is dat ze wel toeren maken maar de bladen verdraaien op hoger toeren waardoor minder pitch. Bijkomend effect is het snerpen wat je hoort (wel gaaf iin de lucht)
    Ik vind ze ook minder effectief dan apc. Maar ze breken wel minder snel.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Moet toch ook bij Delta? Via mixers?
    Na ja... bezinnen en weer opnieuw uitzetten.

    APC zijn beter. De Masters flexen.
    Had er een op de mini PT19... kwam pas los met een APC...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan zou ik NOG een servo voor in die neus kwijt moeten zien te raken, en dan wordt het wel héél erg druk daar voorin... Dat ding is ontworpen in een tijd dat mixers nog niet bestonden, en de stuurkabels liggen min of meer vast bij de bouw, is bijna niet te doen om dat achteraf aan te passen.
    Zelfs bij de herbouw zie ik dat niet echt zitten... Ik ga wel dingen aanpassen (o.a. de ligging van de ontsteking, want ik had nu toch 80 gram lood voorin liggen) maar aan die vleugel en de aansturing van de roeren (vooral de rolroeren) is maar moeilijk wat te veranderen, de stuurkabels zijn door Graupner al door die kernen gelegd, dan zou je de vleugels open moeten snijden.

    Dan zou ik bijna een houtbouw vleugel moeten bouwen, maar dat is nogal wat werk. Wel lichter vermoedelijk, maar érg veel werk...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Euh van eind lijsten je rol/hoogteroeren maken. Dan heb je per vleugel 1 roer. Dan heb je per vleugel ook maar 1 servo nodig.
    Onthoudt de x1200 is ontworpen voor de tijd van zenders met mixers. Dan heb je dus aan twee stuurkabels genoeg en ook aan 2 Servos. Hierdoor plaats extra voor je neuswiel aansturing. 006.jpg 006.jpg 006.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina