Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Op de wachtlijst? als er iemand afvalt?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup, of eerder naar huis gaat...
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... vijf minuten nadat ik vorige post plaatste kwam er een plek vrij, en vliegen.
    Harde wind, maar toch 30 minuten kunnen scoren met de Spacewalker (wel 1100 hele mililiters aan brandstof er doorheen "gejaagd" :D :D :D)
    En de motor geen klap verkeerd.
    Helaas, hoewel een absoluut fijn resultaat, jammer genoeg wel onder nagenoeg 100% dezelfde omstandigheden, (16 graden vlak boven de grond, ongeveer 12 graden in de lucht).

    Op zich ook wel prettig voor de SpaceWalker, want die was nog niet zo heel veel buiten geweest dit verlof. Het blijkt een heel prima "harde wind kistje" te zijn.
     
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Ja klote als je niet kan vliegen..... bij MVSO is het echt ruk.... gisteren prachtig mooi weer helemaal niemand die even gaat vliegen en ben je genoodzaakt ergens in een weiland te gaan staan........ met een electrokistje geen probleem maar met een brandstofkist is dat nou niet echt fijn..
    Vandaag nog maar eens een oproep gedaan in de groepsapp en wederom niemand die ook even gaat of wil komen
    En dan hoor je een aantal volmondig roepen dat ze zo begaan zijn met de cub en daar zoveel voor over hebben, er zijn notabene bestuurleden die er 5 minten vandaan wonen en niet het hek voor je open willen doen...
    Die club glijd echt de afgrond in, de oud voorzitter die vorig jaar is overleden zo dit nooit zou gewild hebben..
    Jammer

    Dus gaan we wederom maar een grasveld opzoeken, of een andere club vragen of gastvliegen mogelijk is
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    -edit- was niet on topic...
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2021
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen de laatste testmiddag van het verlof, en als gelukkige bijkomstigheid was het vandaag aanmerkelijk warmer, zodat ik dus iets meer te weten kwam dan gisteren (want toen was het even warm als de sessie ervóór, dus dat leverde weinig nieuwe info op).
    De info die ik vandaag opgedaan heb: ik moest héél lichtjes de "versterking" van de correctiefactor aanpassen, en daarna was het leed geleden, en liep de motor óók uitstekend tussen de 17 en 19 graden.
    Gek genoeg was vanmiddag dat verschijnsel dat het aan de grond warmer was, vrijwel niet aanwezig. graad of twee hooguit, terwijl ik gisteren steevast tussen de 3 en 4 graden verschil zag.

    Hoe dan ook, ik heb sinds Dinsdag, toen de motor bij 3 graden háárscherp liep, tot en met vanmiddag, toen hij OOK haarscherp liep, maar dan bij 17 graden, niet één keer de naalden of de brandstoifcurve hoeven aanraken. Uitsluitend vanmiddag die "versterkingsfactor", maar dat is héél wat makkelijker dan prutsen in een curve...

     
    MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar bleek nog een addertje onder het gras te zitten.

    De motor liep goed. Geen klagen. maar toch, er was "iets"... Iets wat niet helemaal klopte...
    En na lang puzzelen schoot mij te binnen dat Hans op mijn verzoek de werkzame range van de kepmodule wat verkleind had, van 1050 naar 1950 in plaats van 1000 naar 2000.
    Ik had daar om gevraagd, vanwege dat ik de indruk had dat Futaba die range van 1000 tot 2000 nét niet helemaal benutte.
    Nu lijkt dat niet heel veel, maar het is wel in totaal 10% minder bereik.

    Het maakt op zich niet zo heel veel uit als je puur en alleen een curve instelt. Dat doe je op gehoor tenslotte, en als het goed loopt, loopt het goed.
    Maar het maakt WEL uit, als je er van uitgaat dat 20% op de curve ook 20% klep-opening is, want dat is het niet... het is slechts iets minder dan 17%.
    En 80% op de curve, is in werkelijkheid 83% klep-opening.
    Kleine afwijkingen, maar ze maken een heel groot verschil in het effect van een temperatuur correctie.
    Als de temperatuurcorrectie zegt dat er 10% brandstof bij gegeven moet, dan gaat de curve van 20 naar 22, maar dat is van 17 naar 21% klep-opening. Dat is bijna een kwart meer, in plaats van 1/10e
    en van 80 naar 88 op de curve wordt in werkelijkheid van 83% naar 92% aan de klep, ofwel ongeveer 1/8ste.

    De curve vervormt, en hoewel het in de bovenste regionen niet echt schokkende afwijkingen geeft, doet het dat wel bij lage gasstanden, en inderdaad zag ik dáár de grootste afwijkingen.
     
    Cnn, Q Brand en serge pot vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Schijt! Ik krijg vanmorgen om half tien te horen dat ik vanmiddag in de loop van de middag al weg moet, dus alles wat ik vandaag nog had willen doen vervalt, en ik moet nu als een dolle aan de slag om vertrek-gereed te raken...

    :mad:
     
  9. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Goede vaart!
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je!
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    En behouden thuiskomst.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je, Henk! Is tot nog toe altijd gelukt, maar het is toch altijd afwachten :D :D :D
     
  13. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik ben inmiddels eens aan het studeren gegaan in de "LUA Script" taal, om te leren hoe ik in OpenTX de telemetriegegevens van een temperatuur&druksensor zou kunnen gebruiken om de correctiefactor in de zender uit te rekenen. Een eerste test was hoopvol, want ik krijg de telemetriegegevens met een frequentie van ongeveer 8Hz binnen in de zender. Als er veel sensoren bij geplaats worden (GPS e.d.) dan zal de frequentie nog iets afnemen, Maar ik doe de aanname dat 3Hz al voldoende zou zijn voor een automatische correctie op de mengselcurve. Mijn eerste simpele scriptjes werken inmiddels dus leuk om weer eens wat nieuws te leren.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... op zich zou dat wel mooi zijn, maar knal je dan die correctiefactor via dat script rechtsstreeks naar de signaalverwerking van het brandstofkanaal?
    Want anders heb je er niks aan als het nog steeds via die global variabele moet...

    Hoe ziet het er uit met de druk en temperatuur module? Want er zijn uiteraard ook mensen zonder Taranis... ;)
     
  15. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ja, dat is het idee. En je hoeft de curve niet meer in zijn geheel boven de nullijn te zetten met een offset van 100. Ik kan nu mijn script de input van de gasstick laten manipuleren voordat het naar de curve gaat. Om het tussen de output van de curve en de input naar het servokanaal z'n correctie te laten doen heb ik nog niet voor elkaar. Nu ik het zo opschrijf: Maakt het eigenlijk wel verschil waar ik die correctiefactor z'n werk laat doen, (voor of na de curve).

    Losse correctiemodule voor niet OpenTX gebruikers is voor mij eigenlijk een heel nieuw projectje. Ik neem aan dat het script handiger is in de prototype fase, omdat je daar zelf ter plekke (desnoods op het veld m.b.v. input parameters) wijzigingen in kan aanbrenegen om de juiste formule voor druk en temperatuur uit te testen. Als die formule is uitgedokterd moet die hard-coded de losse correctiemodule in.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, dat maakt zeker uit: Als je de correctiefactor vóór de curve er in zet (dus de output van de gasstick beïnvloed) kom je op een ander punt van de curve uit, en hangt het van de vorm van de curve uit of die correctie zinvol is of niet, maar het is hoe dan ook niet een percentage extra.
    De output NA de curve beïnvloeden, is hetzelfde als de curve "uitzoomen of inzoomen" (maar dan alleen langs de Y as uiteraard).

    Daar kan ik me wat bij voorstellen. Ik heb echter het vermoeden dat die formules niet zo heel veel correctie behoeven.
    Het werkt, binnen bepaalde grenzen van temperatuur en luchtdruk, immers óók al zonder die correctie, en het enige wat die correctie module zou moeten doen, is die grenzen waarbinnen het correct werkt oprekken tot min of meer alle van nature voorkomende weersomstandigheden. Daar heb ik redelijk vertrouwen in.

    Maar ik ga ongetwijfeld enige hulp nodig hebben om dat Lua Script in mijn Taranis te implementeren, want dat is volledig nieuw voor mij :D
     
  17. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Goede reden voor mensen om een opentx transmitter te gebruiken ;-). Nou kon ik echter de verleiding voor die X20 niet weerstaan.. M'n Taranis houd ik gewoon erbij ;-)

    Maar even wat serieuzer over de lucht afstelling tov de grond instelling(?!). Deze verschillen een beetje toch? Nu zat ik te grappen over klepstand en rpm enzo maar ik denk dat nu je zo'n mooie variabele curve aan het creëren bent er wat voor te zeggen valt om hier ook iet voor in te bouwen:

    - Een switch op de zender voor grond / lucht instelling.
    - zelfde met een threshold met een GPS hoogte meter.
    - een combi rpm gasklep

    De eerste lijkt me eigenlijk wel meer dan prima. Even jezelf aanleren de switch met et landingsgestel (ook leuk om te combineren) om te zetten.

    De switch geeft dan een offset op de curve toch? Net dat tikje?
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2021
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb sinds twee weken zeer sterke aanwijzingen dat het verschil tussen grond en lucht afstelling niks met het vliegen te maken heeft, maar alles met eventuele temperatuurverschillen tussen de alleronderste luchtlaag (zeg, ongeveer tot 1 meter hoogte) en "alles daarboven".

    De reden dat ik dat zeg:
    -De eerste tests die ik deed met de automatiek, was het aan de grond ongeveer 3~4 graden warmer dan "alles daarboven", wat inhoud dat de motor in de lucht iets rijker moet komen te staan.
    Ik kon vertrekken met een absoluut op piek lopende motor, en de automatiek regelde de boel wat rijker na take-off. Motor bleef prima lopen, alles volgde de verwachtingen.
    Ik kon merken dat de motor in de start heel even iets aan de schrale kant liep, en dat trok na een paar seconden bij: De automatiek zette de motor een haartje rijker, en klaar is Klara.
    -De laatste tests voordat ik weer naar zee moest, was er (atmosferische omstandigheden of wat dan ook) GEEN verschil tussen de temperatuur in de onderste luchtlaag en die van "alles daarboven", en ik had daar wat mijn bedenkingen bij, want geen temperatuurverschil betekent ook dat de automatiek niks doet (er is namelijk geen aanleiding om iets te doen). En ook nu kon ik gewoon met de motor op piek afgesteld draaiden vertrekken, en ondanks dat de automatiek geen temperatuurverschil zag en dus ook niks deed, bleef de motor gewoon goed lopen in de lucht.

    Dus op dit moment is mijn gedachtegang, dat dat verschil tussen grond en lucht met deze sensor komt te vervallen, en als dat daadwerkelijk zo zal blijken te zijn, dan zal er ook geen schakelaar nodig zijn, denk ik...
     
  19. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    OK! Dit is super mooi nieuws idd. Ik zat gewoon nog erg in m'n kop met dat tandje rijker in de lucht. Maar de temp maak dus het verschil. Beautiful! Dan kan je dus na afstelling op de grond ook genieten van een perfecte loop in de lucht. Tof.

    Welke tijdzone zit je nu?
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Of dat werkelijk zo is, staat nog te bezien, maar dat is momenteel wel mijn werktheorie, totdat ik iets tegenkom wat dat ontkracht....

    Want de ervaring van iets meer dan een week geleden, leek zeer sterk dat "tandje rijker in de lucht" te ontkrachten.

    Ik weet meer zodra ik beter en meer gedegen kan testen.

    Haha... ik doe niet meer aan tijdzones, of beter gezegd: bij deze club doen ze daar niet aan. Wij houden gewoon Nederlandse tijd aan. Voor die enkele keer dat we in Engeland of Letland zijn is het weinig zinvol iedereen van slag te maken door die klok te gaan verzetten.
    Vroeger moest dat wel, want aan de andere kant van de wereld heeft het weinig zin 's nachts te werken en overdag te slapen alleen maar omdat ze dat thuis ook doen, maar hier....
     

Deel Deze Pagina