Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Mooi verhaal Bert en het lijkt er op dat ik maar eens een print ga ontwikkelen en de nodige software ga schrijven ;-)
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja....

    Heel lang stil geweest, en om eerlijk te zijn: ik heb de spullen van Joop destijds ontvangen, en daarna kwam er een huwelijk wat voorrang had, en een heel "ander leven" tussendoor.

    Triest genoeg is dat nu ook verleden tijd, maar daar gaat het nu niet om.
    Tijd om dit project weer op te pakken.
    In de tijd dat voorgaande posts geschreven werden, had ik nog niet de beschikking over zoiets onbenulligs als een Taranis. Nu wel, dus gaat een en ander toch over een andere boeg gegooid worden.
    Hans Meijdam heeft een simpel printje gemaakt waarmee de solenoid proportioneel aangestuurd kan worden rechtsstreeks vanaf de ontvanger, en het geheel van mengsel-curves, eventuele tijdsvertragingen en andere motorparameters die het mengsel moeten beïnvloeden, kunnen nu gewoon in de zender geplempt worden.

    Ik hoop dit te kunnen combineren met het 15 cc tweetakt project, maar als de levertijd van ASP nog langer op zich laat wachten, begin ik vermoedelijk met het systeem te proberen in de BigLift, op de Boxer.
     
    NQDtransformer en hmeijdam vinden dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... thuisgekomen, printje lag al klaar, zender vlug geprogrammeerd, de boel aangesloten....

    :(

    Solenoid heeft 5 jaar op de plank liggen met methanolresten er in blijkbaar niet overleefd. Mechanisch gebeurt er iets, ik hoor het spoeltje klikken en het klepje bewegen, maar de benzine stroomt gewoon ongehinderd door....

    Dus maar even naar de Stihl dealurt gegaan, hopelijk ligt er Vrijdag een verse...
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Je zou ook heel simpel gezegd de trigger van je hallsensor kunnen benutten voor het bedienenvan de klep en mbv potentiometer op je gas schuif de de openingstijden van je injector .
    Dus enkel injectie bij ontsteking aan . Ontsteking bepaald de frequentie. Gasklep de duur van openingstijden , hiermee zou je een motor moeten kunnen laten lopen .
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    En mbv een potentiometer aan de print kun je dan heel grofweg gezegd je mengsel in het geheel regelen. Dat zou ook op een extra kanaal kunnen en dan middels de zender. De ecu voor de brandstof hoeft dan niet zo groot te zijn . Dan zou je de brandstof enkel nog met constante druk aan moeten voeren . Dus een pompje van 0,6 bar en overdruk klep van 0,3 bar om iets te noemen . Leuk idee Bert ik volg .
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... dat kan niet... Het is maar een magneetklepje, geen Piëzo-injector. Het klepje kan maar ongeveer 30 Hz aan en dat zou het motortoerental beperken tot 1800 toeren (wellicht 3600 toeren voor een viertakt)....
    Beetje langzaam. Voor Pokkebootje zou het kunnen wellicht...

    Het werkt ook niet als een injector, meer als een "electronische naaldklep". Je moet er niks méér achter zoeken dan verbeterde precisie in het onder alle omstandigheden gelijk houden van de verhouding lucht/brandstof....
    Het idee is al heel oud, want Graupner verkocht 30 jaar geleden al een carb die door 2 servo's bediend moest worden, maar die verder eigenlijk precies hetzelfde deed als wat ik nu probeer te doen.

    Maar dat maakt niet uit... want het werkt wel, wat ik in gedachten heb, Stihl doet het ook zo. De Stihl M-tronic waar het idee vandaan komt, heeft ook gewoon een carburateur (inlc membraanpomp en drukregelaar) maar er zitten geen sproeiernaalden meer in, en bij mijn weten maar één brandstofcircuit, in plaats van twee (hoog en laag) zoals bij de conventionele carbs.
    En ik heb er op de testbank al een Veco 19 mee aan het lopen gehad tenslotte.

    Ik zal die video even her-posten, want het begin van dit draadje stamt van vóór de forum-verhuizing dus daar zullen wat dingen ontbreken uit de eerste posts.



    Voor de oplettende kijker is zichtbaar dat de originele brandstoftoevoer aan het motortje afgedopt is, en de sproeiernaald geheel verwijderd, de brandstofslang rechtsstreeks op de sproeierbuis geschoven is. Er loopt dus gewoon een "regenpijp" rechtsstreeks de luchtinlaat in.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2019
    serge pot vindt dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Wel benieuwd wat een complete ombouw set kost
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen idee... volgens mij word dat M-Tronic niet als ombouwkit geleverd.

    :D zo ver als dat Stihl gaat (met motortemperatuur en dergelijke) ga ik bij lange na niet.... Sterker nog: wat ik voor ogen heb is absoluut "gelijkwaardig" aan een schuine groef in een gasklep, die een stationairnaald naar buiten trekt bij gasgeven....
    Het feitelijk enige verschil wat ik hoop te bereiken, is een oneindig variabele vorm van die schuine groef, om ook de laatste ongerechtigheidjes uit het deellastmengsel te kunnen wegtunen.
    De bedoeling is, zoals altijd, om met minimale middelen een maximaal resultaat te bereiken.
    Helaas heb je, om dat magneetklepje te kunnen gebruiken op de manier zoals ik dat doe, een draaibankje nodig.

    Voor grotere motoren zou je denk ik wel een M-tronic carburateur kunnen kopen, geen idee wat zo'n ding kost, Maar die electronica van Stihl zelf, geen idéé hoe moeilijk of makkelijk die te adapteren is voor andere motoren, want ik vermoed dat de ingeprogrammeerde kenvelden motorafhankelijk zijn, en ik denk dat Stihl e.e.a. zodanig gemaakt heeft dat het niet zomaar aan te passen zal zijn aan willekeurige andere motoren.
    Ik denk namelijk dat het niet een adaptief systeem is, zoals gewone brandstof injecties in auto's dat tegenwoordig zijn.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het klepje was binnen, kostte 25 euro, dus het totale "systeem" kostte mij 20 Euro voor het printje, 25 euro voor het klepje, wat knutselwerk en twee oude servo-snoertjes.

    Hele haastige set-up, en heel ruw afgesteld, maar:



    Sorry voor het "portrait" formaat, daar ging even iets oepsie mis.

    Wat me gelijk opviel was de véél betere gasrespons, en het afwezig zijn van de blauwe pluim bij gasgeven.
     
    serge pot en toostbeek vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen het klepje ingebouwd in de Charter met als twee voornaamste redenen dat die 5 cc eigenlijk het minst "perfect" was qua carb-mod, en ook geen verbetering haalbaar was (veel te pietepeuterig klein), en daarnaast in geval van malheur vermoedelijk het makkelijkst te repareren, al doe ik dat liever niet natuurlijk, het kistje heeft "emo-waarde"...

    Maar goed, oordeel zelf maar of je verschil ziet. Een "Before and After" video...



    Ik heb, vanwege dat ook deze motor precies rond de 3000 toeren wat vreemd ging lopen, noodgedwongen iets van het allerlaagste stationair in moeten leveren, maar voor deze kist is dat niet zo erg.

    Opvallend was dat (vermoedelijk vanwege het kleine formaat en de daaruit volgende gevoeligheid voor zelfs hele kleine verschillen in brandstoftoevoer) rond de 6000 toeren (het dubbele dus van 3000) een heel licht "zeurderig" loopgedrag de kop op steekt wat zich niet weg laat regelen), en dat versterkt mijn vermoeden, dat het probleem wat ik onder de 3000 toeren heb inderdaad een probleem is met dat de motor en klep zich op 3000 toeren synchroniseren.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het heeft gevlogen.... Was alleen een kneiter-turbulent weertje voor een uitermate licht gemotoriseerde Charter, dus het was een kort vluchtje, te kort om het echt goed te kunnen beoordelen.
    Eerste indruk: Véél beter qua gasregeling en gasrespons, maar in anderhalve minuut kun je daar niet heel erg veel over zeggen, en perfect was het ook nog niet.

    Wel heb ik in totaal een half uur motorlooptijd gemaakt, met sterk wisselend gas, en dergelijke, om zo goed mogelijk "vliegen" te simuleren, teneinde een indruk van het (verhoogde???) stroomverbruik te krijgen.
    Kom ik nog op terug, zodra ik weet hoeveel er in de accu terug gegaan is.
    Het brandstofverbruikt LIJKT zelfs wat afgenomen te zijn, tenminste, het half uurtje simulatie kostte maar plm 80 ml, en voorheen was dat een krappe 90..
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het halve uur gesimuleerde vliegen leverde op dat er een kleine 700 mAh terug ging in de ontvangeraccu, wat vermoedelijk betekend dat er ongeveer 550 mAh verbruikt is.
    Een uurtje vliegen moet er wel veilig in zitten.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nadat ik mezelf eerst een beetje voor schut zette, omdat de motor niet goed wilde starten en doorlopen (wat bleek te liggen aan dat ik de throttle curve niet ingeschakeld had op de zender) en daarna twee keer een deadstick had, die veroorzaakt werd doordat de carburateur losgerammeld was, had ik eindelijk het lek boven, en heb ik een minuutje of 15 rondgeprutteld, en het motortje loopt op zich voorbeeldig in de lucht.
    Het probleem met enigszins onregelmatig lopen bij lage toeren is er nog, en er is nog een héél ondergeschikt klein hikje als je een landing afbreekt en vanaf stationair in één ruk het gas open klapt, maar voor de rest loopt het tufje eigenlijk prachtig mooi soepel, zijn er geen toerengebieden meer waar de motor zich verslikt, rauw loopt of het toerental "blijft hangen".

    Oordeel zelf maar



    Ik ben er in elk geval absoluut tevreden mee. Ik wil nog een paar dingetjes uitproberen, maar an sich, is dit gewoon super-vliegbaar….
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh.... Met wat geluk kan ik 50 stuks van die klephuisjes laten maken voor ruwweg 5 Euro per stuk. Het zit in elk geval in de planning.
    Wie er dan zelf mee wil experimenteren, hoeft alleen nog maar een klepje bij de kettingzaagboer te halen, en een printje bij Hans Neijdam.
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vind het echt knap wat je allemaal voor elkaar krijg.
    Erg leuk ook om dit draadje te volgen.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je... maar zo knap is het allemaal niet hoor... ik heb gewoon Stihl na-geäapt….
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ombouwsetjes, plug & play, daar zit best wat brood in.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... maar ik ga dat niet doen... heb vaker mijn vingers gebrand.... Hoop spul in huis gehaald en bijna niks verkocht....

    Dus ik laat 50 van die huisjes aanrukken voor eigen gebruik, en als iemand het wil proberen, kan dat ook, maar ik ga niks meer "produceren".
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat zal nu niet anders zijn, zeker nu het merendeel op accu`s vliegt. Toch zijn er nog zat brandstoffers, ook in het buitenland die de hoge prijzen van methanol brandstof zat zijn. Het moet dan wel een setje zijn wat elke boerenlul kan toepassen. Anders krijg je een slechte naam.. Klinkt bot, maar zo gaat het gewoon..
     

Deel Deze Pagina