Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het oogt dus dramatischer dan het is! Haha!
    Das mooi.
    Aha! ABC van ASP is altijd beter... de 'geen gelazer modus!' Top!
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kweenie... voor mij ziet dat er sowiso al niet heel slecht uit, viertakten lopen vanwege die rare verbrandingskamer vorm sowiso viezer dan tweetakten.
    Die heli liep altijd gruwelijk rijk, en bleef best mooi schoon van binnen.
    Voor benzine scheelt zo'n ABC setje domweg 1000 toeren t.o.v. het originele nikkel van OS.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... ik verkeer wel eens in de zoveel jaar in hemi-sferen...
    maar dan is het grijzer en hardnekkiger :D
    Ohw... in de spiegel is dat grijze ook veel te hardnekkig! Poi nogantoe!
     
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    10:1 en dan nog zo schoon vanbinnen (de 2 takt) :eek:
    Dat verbaast me echt…… als ik terug denk aan mijn 2takt opvoertijd waar ik ruim 10 pk (op de testbank) uit een puch maxi blokje perste en 1:35 smeerde met A747 dan moest ik echt geregeld de boel uit elkaar draaien om de aanslag weg te poetsen….

    Bert, wat zou jij aanhouden qua mix als jij bv een DLE35, Roto 35 zou gebruiken
    Ik stook de benzine motortjes nu op aspen 2t met wat extra Motul 800 naar 1:40
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon E10 euro 95, en dat soort motoren zou ik afhankelijk van de toepassing ergens tussen de 30:1 en 40:1 smeren, denk ik (constante belastingen kun je wat schraler smeren, sterk wisselend wat vetter).
    In elk geval géén Aspen, géén 98RON of erger, géén hotemetote-dure exotische oliesoorten,

    Gewoon pomp benzine met Castrol PowerRS. Want géén van al die motoren is ontworpen om voordeel te hebben van hoge octaangetallen en dan kost het alleen maar vermogen,
    Aspen moet je gebruiken als je last hebt van de stank, of als het vanwege je gezondheid is, en dure oliesoorten als je racet.

    Wat van belang is, is dat je je brandstof GOED filtert, en het kan geen kwaad om additieven te gebruiken. Zelf gebruik ik gewoon die meuk van Wynn's ("Petrol Treatment", maar volgens mij zit in alle flesjes hetzelfde spul en is dat gewoon een marketing truukje). 1 à 2 dopjes per 10 liter.
    Als je "Renergi Mergi" kunt vinden, dan is dat spul een aanrader. Ik was destijds betrokken bij een test waarbij we dat spul een paar jaar in de zware stookolie van de boot waar ik toen op werkte doseerden, en de resultaten waren meer dan verbluffend.
    Het is ook door een maat van me getest op de dynojet (bij Ten Kate in Nieuwleusen), en je krijgt zonder verdere aanpassingen ongeveer 3% meer vermogen. Mengverhouding 1:4000.
    https://mergi.space/
    Gooi het alleen niet in een auto met geregelde katalysator, daar word je niet blij van, want de betere verbranding leid tot een lager O2 gehalte in de uitlaatgassen, en dat pikt je ECU niet, want die gaat uit van onbehandelde benzine. Mijn Alfa ging er destijds heel horkerig van rijden. De Alfa die ik daarvóór had, had nog gewoon carburateurs en liep er als een dolle op.

    Dat verbaast me niet erg, dat is in principe wonderolie.
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2021
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    De ECU past het O2 gehalte in de uitlaatgassen toch weer automatisch aan met behulp van de Lambda sensor?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... Dat spul. Ik weet even niet of ze aanpassingen gedaan hebben voor huidige motor management systemen, maar destijds (ik praat nu over begin jaren 2000 en de laatste volledig "analoge" (carburateurs) auto's zijn in '92 van de markt verdwenen) hadden auto's met injectie er een haartje last van. Maar in carburatie-motoren werkte het flitsend, en het is het enige additief waarvan ik keiharde testresultaten heb: wij haalden iedere 4~6 maanden 150 kilo roet uit de stoomketels zonder, dat spul, nadat we het gingen gebruiken veranderde dat naar 50 kilo in anderhalf jaar (schoonmaken gebeurde op temperatuurindicatie), cylinderkoppen en zuigerkronen die minstens een volle man-dag kostten om schoon te krijgen, waren nu met 'n uurtje of twee borstelen schoon, en de afgassenketel die normaliter iedere maand gewassen moest worden (wat ongeveer 6 uur stilliggen op zee betekende), konden we nu 10 maanden lang ongemoeid laten, en na die tien maanden hadden we hem in 2 uurtjes schoon.

    Die halve liter is genoeg voor 2000 liter benzine, ik zou met die fles ongeveer 5 jaar toe kunnen.
     
    HansH, MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt... en daar zit hem juist de kneep: een liter brandstof heeft een X hoeveelheid lucht nodig. Dat verandert niet van dat additief. Benodigde brandstof /lucht verhouding blijft hetzelfde.
    De ECU gebruikt het O2 gehalte aan het eind van de motor, om vast te stellen of de brandstof/lucht verhouding aan het begin van de motor goed is.
    Nu voeg je dat additief toe, en het enige wat er feitelijk gebeurt is dat de verbranding vollediger wordt. Meer energie per klap, meer vermogen dus, EN het O2 gehalte in de uitlaat daalt.
    De ECU interpreteert dat ten onrechte als een te rijk mengsel, en magert af. Je motor gaat nu wat nukkig lopen.
    Het kan best zijn dat huidige ECU's daar beter mee overweg kunnen (pingelsensors en zo, geloof niet dat mijn toenmalige Alfa 33 dat had). Maar ik ben er dus mee gestopt in de auto. Ik geloof dat ik nog een liter of anderhalf heb staan.
    Ik heb het in de modelmotoren nooit gebruikt, omdat die toch al véél te rijk liepen, en om heel eerlijk te zijn, heb ik er nooit bij stilgestaan om het nu te gaan gebruiken, nu die automatische correctie blijkt te werken.
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2021
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    A747 is inderdaad een plantaardige (castor) olie oftewel een olie met als basis de heerlijk geurende wonderolie :)

    dat ik Aspen stook is niet vanwege het hogere octaan getal, daar heb je enkel voordeel van als je de compressieverhouding zou verhogen om pingelen tegen te gaan
    dat ik voor Aspen kies is voornamelijk omdat ik weet dat dit lang houdbaar is zonder allerlei middeltjes erin te mikken en omdat er geen ethanol in zit
    op zich is die ethanol er wel weer simpel uit te filteren maar vraag me af of er juist weer extra stoffen in zijn gemikt om die ethanol goed te laten mixen zonder seperatie....
    het is een beetje de makkelijkste weg naar een houdbare brandstof (zeeuwen zijn zuunig, ik kies voor gemak :D) .... en ik vind E95 stinkzooi en slaat me op de luchtwegen..... jaaaaa ik weet dat dit niet hoeft door tank legen enz enz......... ook hier weer het gemakzucht als excuus, en ik stook er itt methanol nog niet zo idioot veel van doorheen in een jaar..

    maar waarom gebruik je in een omgebouwde methaanoller dan wel 10% olie en bij een benzinemotor niet ? omdat een methanoller in princiepe een hoger vermogens motor is ??
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... Meerdere redenen, maar hoofdzakelijk omdat ze vrijwel allemaal een glijlager in het bigend hebben, en dus dik in de olie moeten zitten.
    Daarnaast kun je nog stellen dat oppervlak kwadratisch vergroot met de afmetingen, maar inhoud tot de 3e macht, en daaruit volgt dat een kleine motor relatief veel meer te smeren oppervlakte heeft, en dus een hoger olie aandeel wil hebben, en ik draai hoofdzakelijk hele kleine motoren...

    De benzinemotoren zoals jij ze noemde, hebben bij mijn weten allemaal een rollager in het bigend.
    De kleine Saito's hebben dat dan weer niet, maar ik ben van mening dat die eigenlijk ook op minstens 15:1 tot 10:1 moeten lopen, echter is dat een slecht verkoopargument voor Saito want een van de argumenten voor benzine is de gereduceerde troep uit de uitlaat, en de gemiddelde consument is dom, die denkt bij 10:1 onmiddelijk aan vette bagger, zich niet realiserend dat in methanol nog vééééél meer olie zit :D.

    Van de NGH9 weet ik dat die bepaald niet erg lang (twee seizoenen of zo, bij intensief gebruik) meegaat als je hem op de voorgeschreven mengverhouding draait, en die loopt echt beduidend beter op 15:1, en nog veel beter op 10:1
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb tot nog toe geen enkel probleem ondervonden met ongemengde (nog geen olie toegevoegde) benzine van 2 jaar oud, en Benzine met olie erdoor is over het algemeen alleen maar stabieler.

    Ik zet mijn pak melk in de koelkast, ik leg mijn overtollig eten in de vriezer... Ik zie het probleem niet zo om benzine gewoon in een goede en degelijk afgesloten jerrycan te bewaren, en dan gaat het lang genoeg mee: Als ik het spul met 2 jaar nog niet op heb, dan moet ik me afvragen of het wel de moeite is om het te 'bewaren"...

    En dat is MET ethanol...
     
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Nou volgens mij gebruikt de ECU het O2 gehalte om een continuë wisseling van arm en rijk mengsel in de uitlaat te creëren. Dit is nodig om de katalysator zijn werk te laten doen. Vandaar ook de term geregelde katalysator. Door telkens te wisselen wordt de katalysator gevoed met zuurstof en brandstof waardoor in de katalysator een omzetting plaats kan vinden. De ECU interpreteert het dus terecht als een rijk mengsel en magert af.

    Veel moderne uitlaatgas behandelsystemen om aan milieu eisen te voldoen werken absoluut efficiëntie verlagend. Kosten dus brandstof. Veel mensen denken ten onrechte dat een moderne motor efficiënter werkt door alle milieu regelgeving maar dat is niet waar
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, dat is een detail, of het nu wisselt of constant is, is verder irrelevant voor het verhaal. Feit is dat er inderdaad zuurstof in het uitlaatgas moet zitten om die cat te laten werken, en dat dat één van de functies van die Labda sensor is. Maar ongeregelde cats werken ook, en indien nodig kun je alternatief middels een klein luchtpompje of eductortje ook zuurstof in die cat introduceren. Die Labda sensor zit daar écht hoofdzakelijk om brandstof/lucht binnen grenzen te houden.

    Dat is absoluut een feit, al praat je dan eerder over diesels (roetfilters) en zaken als NOx (wat niet via de cat gedaan wordt, maar middels verbrandingstemperaturen en drukken).
     
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    roetfilters en !! die achterlijke EGR klep...... wie dat bedacht heeft moeten ze gelijk opknopen
    dat de moderne diesel niet zuining is dat is overduidelijk........ vroeger met een 2.0 tdi kon je trappen wat je wilde en kreeg je amper onder de 1:18 tegenwoordig moet je heeel voorzichtig rijden met je 1,4 hdi om 1:16 te halen
    moet toegeven dat de huidige Audi 2.0 benzines best zuinig zijn met gemiddeld 1:16,5 maarrrrrrrr, zon uitgeknepen blok rijd niet echt fijn, het gaat en gaat ook hard als je doortrapt maar om nou op de snelweg even in te voegen en de versnellingsbak (automaat) rost hem naar 6K rpm is niet bepaald comfortabel te noemen

    maareh om even op de benzine terug te komen .... 2 jaar bewaren en dan nog goed, dat valt dan reuze mee en is dus weer een typisch gevalletje (Voak beuj te banguh :D)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dat is ook mijn ervaring. Leuk om even te vermelden dat een uitlaat van een A4 2.0 TDI brandschoon is als je in de pijpjes kijkt. Heb er een paar gereden vanaf 2014 tot 2018.

    Die achterlijke 1.4 en 1.6 motoren zijn waardeloos.
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Brandstofbederf. Met een half jaar is de benzine aardig dood in mijn 50 jaar oude hok. Hoest en proest.
    Met wat vers 98 en desnoods wat boost wil het dan weer wel…
    Maar 2 jaar zo in die tank? Nee.
    De ander gooi ik voor de 3 maand stilstand de tank geheel vol, rij ik het meest mee. Dat houdt het nog wel. Bederf? Hoe lang wordt het bewaard in opslag… dat is de vraag…
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eerlijkheidshalve: dat is in een goed afgesloten jerrycan (die toen NIET vol was overigens).
    De motorfiets staat nu al ruim anderhalf jaar stil (Mei 2020 voor het laatst gereden) en ik ben er redelijk zeker van dat als ik daar nu een litertje uit trek en dat aanmaak met olie, dat mijn torretjes er prima op lopen. Mijn generatortje deed het er afgelopen zomer namelijk ook prima op.
     
    sarco vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tot 3 jaar is geen uitzondering.
    Aan boord heb ik wel benzine van 5 jaar meegemaakt die het nog gewoon deed.
     
    sarco vindt dit leuk.
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik had eens 3 imitatie Honda Dax 'motorfietsen' overgenomen. Nieuw, stonden al 1.5 jaar in de showroom. Thuis uiteraard proberen te starten, vlotterbak was 1 bloemkool. Terpentine achtige ruikende benzine, alle 3 de carburateurs toen in een nog klein ultrasoon sieraden ding van de Lidl gelegd en zo schoon gekregen.

    Of dit komt door de hoeveelheid vocht in de benzine aan de pomp of omdat het ethanol bevat en hygroscopisch is. En zodoende vocht uit de omgeving opneemt? Zat iig genoeg vocht in. Dingen stonden bij een kennis in een showroom. Maar bleken onverkoopbaar, hadden nog nooit een meter gereden.


    @Student

    Wij hebben wel veel problemen gehad met Opel Movano bussen. Pompen en injectoren liepen stuk als de bussen in Duitsland getankt hadden. Daar zit er 5 of 10% meuk bij in. Op het laatst gingen er jerrycan's mee richting Berlijn.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina