Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.093
    Locatie:
    Thuis
    Ik kan het mis hebben natuurlijk, maar wat me zo te binnen schiet…. Je zou in de aanzuigbuis van de koudste cilinder m2 of m3 tapt en er een boutje een mm in draait als soort blokkade om te zorgen dat die cilinder wat minder krijgt…
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D yup, dat heb je mis...

    Het gaat niet om de hoeveelheid lucht, maar dat de brandstof niet gelijkmatig verdeelt. Beide cylinders krijgen wel evenveel lucht, maar niet evenveel brandstof, dus de ene cylinder loopt rijker dan de ander. Dat komt vaak doordat de brandstofopening niet goed in het midden van de luchtinlaat zit, en de vloeistof vóórdat het goed verdampt is, wat makkelijker naar de ene cylinder waait dan de andere. Mijn ASP twin had daar ook wat last van. Het klepje verbeterde dat enorm, maar niet 100%. Ik heb toen een soort van "schoepje" vlak achter de carb geplaatst om wat turbulentie te creëren. Niet perfect, wel beter dan het was...
     
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.093
    Locatie:
    Thuis
    Hmmmm dat zou ekenen dat de brandstof niet symetrisch (in het midden) in de lucht verdeeld worden en linksom meer/minder meekomt dan rechtsom ofzoiets
    Dat vraagt dan om een andere opdeling van links naar rechts, hier zou de dual carb versie weer een voordeel hebben
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bijvoorbeeld... en toevallig weet ik dat je voor een dual carb set-up met maar één klepje toe kan. Maar dat brengt weer andere problemen met zich mee (syncronisatie van de gasschuiven bijvoorbeeld)
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen....

    Kijk eens wat Hans gemaakt heeft?
    all in one solenoid driver a.jpg

    all in one solenoid driver b.jpg

    Dit is nog het prototype, wat ik op dit moment aan het testen ben.

    Wat is het? Het is de nieuwste versie van de Solenoid driver, met geïntegreerde druk/temperatuur sensor. Dus geen afhankelijkheid van telemetrie mogelijkheden, geen LUA script nodig.
    Inpluggen, curve instellen, en GÁÁN!

    Het ding is echt absoluut vreselijk klein,, 9 x 14 x 21 mm zonder krimpkous, en (mits afdoende beschermd) klein genoeg om bijvoorbeeld onder de motorkap geplaatst te worden, maar op een onopvallend plekje onder romp of vleugel gaat uiteraard ook prima, en als je hem per sé binnen wilt plaatsen, moet je even zorgen dat de romp goed geventileerd wordt zonder druk op te bouwen.

    Door een stupiditeitje wiste ik en passant mijn bestaande curves, en het pleit voor het ding dat ik die zo weer teruggevonden had. Maar helaas overleed na 20 minuten, geheel ongerelateerd, de gasservo in het oude Chartertje... :( dus ik hoop zondag de boel goed aan de tand te kunnen voelen als er weer een nieuwe servo in zit en het weer wat beter is dan vanmiddag).

    De eerste indruk is gewoon goed.

    Dit is een prototype, gewoon plug&play. De uiteindelijke versie krijgt een los signaalsnoertje, en een stekkerplaats voor een testdisplay. Daardoor zal hij iets langer worden (ongeveer 30 mm totaal, schat ik. Dat display dient puur voor controle en checks bij afstellen en is in principe niet nodig voor functioneren of gebruik.
    Kort gezegd, het is een extraatje, voor diegenen die dat prettig zouden vinden.
    Dat display gaan we ook niet verkopen, bij de bijgevoegde instructies komt te staan welk display en IC je moet kopen om er zelf een te maken, Daarvoor is geen electronica kennis en ook geen programmeerkennis vereist, het zijn twee onderdeeltjes die rechtsstreeks op elkaar gesoldeerd moeten worden, met een snoertje er bij aan. Dat is voor ons gewoon niet lonend om te doen, en daarom doen we het ook niet.

    Ik kan nog geen toezegging doen over wanneer, maar hou dit draadje in de gaten, ze gaan binnen afzienbare tijd beschikbaar komen, en dan kunnen ook de "niet-Taranis gebruikers" genieten van de voordelen van automatische mengsel correctie.

    PS: Oh, en deze is (binnen de redelijke grenzen) Niet LV of HV, maar "AV" ofwel "all voltages".
    Het ding is van een spanningsregelaar voor 5 V voorzien, maar werkt volgens Hans nog probleemloos tot 4 volt.
     
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hier even een fotootje vanuit het knutselhok.

    Het is hetzelfde printje als hierboven, maar dan met haakse pinnetjes er aan gesoldeerd, zodat er een LCD display bijgeprikt kan worden, waarop je de temperatuur (K)elvin, de druk in (P)ascal, de inkomende servopuls en het percentage kunt zien dat de solenoid open staat.

    Als je de sensor opwarmt of er aan zuigt, dan zie je het percentage iets teruglopen.

    Solenoid driver with LCD display.jpg
     
    Beton, R Rodermond, serge pot en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.214
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeer fraai SMD werk! Schitterend!
    Niet Taranis klinkt erg Jeti hack. Top.
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Bedankt. Je moet wel uitkijken dat je die kleine smd onderdeeltjes niet per ongeluk inademt :p.
     
    Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Één keer niezen en je brengt de rest van je middag door op de knieen en wel onder tafel...:rofl:
    Ik ben blijven steken in het "through-hole" tijdperk..... :D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Een goed aantal jaren geleden op m'n werk een keer een schoonmaker gehad die een kar met printen een zet gaf om hem op zij te krijgen. De kar botste tegen een tafelpoot en kiepte bijna om. Die printjes waren net met SMD bestükt en moesten nog in de reflow oven. Alle 50 printjes moesten grondig nagekeken worden. Bij allemaal waren wel enkele onderdeeltjes verdwenen of verschoven, ruim de helft moesten we helemaal opnieuw bestüken. Daar waren we dus niet blij mee.
    Tegenwoordig zijn de onderdelen nog kleiner geworden en zou zo iets een regelrechte ramp zijn. Mede omdat sommige onderdelen heel moeilijk of zelfs helemaal niet meer te verkrijgen zijn. Soms kan je nog wel ergens bepaalde chipjes kopen maar de prijzen zijn dan belachelijk hoog. Voor een klein 8 pens chipje wat 2 jaar geleden nog $2,57 inkoop kostte moest nu $703,98 worden neergeteld. Dat is maar liefst 274 keer zo duur!
     
    Rene Neefe en PH-HAN vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bizar!
     
  12. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Ziet er goed uit Bert en Hans! Mooi werk!
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In alle eerlijkheid: Ik zou het graag willen, maar in deze komt toch echt ALLE eer toe aan Hans... Die heeft dit printje ontworpen, het programma voor de processor geschreven, en e.e.a. fenomenaal (vind ik dan toch) geminiaturiseerd.
     
    R Rodermond, MicropropSport en wim eon vinden dit leuk.
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.093
    Locatie:
    Thuis
    En hoe bevalt het printje ?
    Hopende dat je tijd hebt kunnen vrijmaken om lekker te vliegen :rolleyes:
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb er eergisteren mee getest, en ik moet de afstellingen nog weer terugvinden (want ik had per ongeluk mijn curves gewist, en doordat ik dat niet door had en het ding effe volkomen ruk liep, ben ik zo dom geweest om aan de naalden te zitten:hammer::frustie:).
    Maar eergisteren liep hij op zich alweer vrij aardig, en ik heb er verder tot nog toe weinig op aan te merken.
    Ik denk dat het gewoon goed is.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben hier wel een beetje trots op...
    Een Canadees is met mijn ideetje "een beetje aan de haal gegaan", en heeft voor een oude SuperTigre een volledig nieuwe carburateur gemaakt, waar de solenoid rechtsstreeks in de carb geplaatst is, en waar ook helemaal geen verstelbare sproeiers in zitten. Slechts één gecalibreerde "sproeierbuis".

    Dit ziet er echt zéér professioneel uit, alsof je het zo in de winkel zou kunnen kopen.

    ST.40 Gasoline - TBI and CDI. - YouTube

    Super, wat sommige mensen allemaal met hun handen kunnen...
     
    MicropropSport, Beton, R Rodermond en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En diezelfde meneer:

    M-tronic carbed Gasser - YouTube

    DLA 32 met een Stihl M-tronic carburateur en "ons" printje (in dit geval weliswaar het in Amerika gedane parallel ontwerp, maar ze werken hetzelfde).

    En dan vraag ik me af: is er iets wat die vent NIET kan? Want zelfs de video is van voorbeeldige kwaliteit.

    Gewoon omdat niet iedereen op RCGroups zit, zijn begeleidend commentaar:
    En omdat niet iedereen engels kan lezen, google translate met een beetje van mezelf, maakt daarvan:
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2022
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ziet zich zeer goed aan. :)
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Intussen heb ik, door omstandigheden gedwongen, een nieuwe testbok gebouwd, want het bleek nodig om te kunnen testen met een zender, ontvanger, servo, curves en de solenoid.


    Een fransman die al twee weken aan het etteren was om zijn Saito goed lopend te krijgen, de wanhoop nabij, vroeg of hij de boel op mocht sturen, en tsja... Dan kun je wel zeggen "ja hoor, stuur maar op", maar dan moet je dat wél waar kunnen maken, he? :D

    Dus een mooie bok gebouwd, op rubbers, met een "box" waar de electronica volledig beschermd tegen olie en troep een plekje vind, in de zender een klein programmatje "testbok" gemaakt, en dan kan ik vrij simpel motoren testen, afstellen, en problemen identificeren.

    Leuk!
     
    R Rodermond en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.672
    Locatie:
    Onbekend
    Leuk wat je allemaal ontwikkeld hebt.
    Uniek in Nederland en misschien wel wereldwijd!
    De Saito loopt mooi, precies zoals deze moet lopen.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina