Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is positief nieuws.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... kijk eens wat ik op de kop getikt heb?
    20240216_121927[1].jpg

    Sowieso bruikbaar voor de brommers uiteraard, maar eigenlijk hoop ik stiekum óók te kunnen meten wat er met het kleine modelbouwgrut gebeurt, EN of het mogelijk is om aan de hand van dit apparaat brandstofcurves te controleren danwel te verbeteren.

    Zometeen éérst maar eens de Duc warmdraaien om te kijken of dat ding werkt...
     
    sarco, MicropropSport, R Rodermond en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... het ding werkt op zich wel, maar heel vreemd, als je hem beweegt of onder invloed van trillingen, verandert de afgelezen waarde.
    Het "pompje" is niet meer dan een verend membraan met een terugslagklep, en pompt uitsluitend onder invloed van de drukpulsen van de uitlaat.
    Het pompje geeft dan wél een heel duidelijk geluid ten teken dat er inderdaad uitlaatgas door de meter stroomt.
    Ding moet 8 minuten "opwarmen" en dan moet je hem handmatig op 2.0% zetten. Daarna mag je hem niet meer verplaatsen (het opwarmen moet dus gebeuren dáár waar je gaat meten).
    Maar als je je daar allemaal aan houdt, lijkt hij redelijk stabiel aan te geven, en reageert de meting als je aan de stelschroeven draait.
    Gek genoeg reageerde de Duc wel "de verkeerde kant uit" (volgens het instructieboek is inschroeven van de CO afstellingen een armer mengsel maar toen ik dat deed ging de afgelezen waarde omhoog) maar ik denk dat dát eerder een kwestie van Italiaanse slordigheid is.

    Volgende week maar even een vliegtuig op de testbok zetten om te kijken of dát óók werkt...
     
    sarco, R Rodermond, Bruno van Hoek en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb nog een echte stoichiometrie meter in de garage liggen. Deze meet de optimale verbranding van 14,7 kg lucht voor 1 kg benzine.
    Tevens geeft deze de CO waarde aan.
    De meter werkt met 2 katharo elementen, 1 in de lucht en de andere in het uitlaatgas.
    Deze heb ik gebruikt om mijn oude 5 cilinder Audi motor af te stellen.
    Indien interesse, laat het weten.
     
    brutus vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
  6. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag weer eens gevlogen met de Piper met OS FS 90 met vonk en klepje op methanol.
    Het werkt nog steeds prima:thumbsup:
    Was ook weer een mooie dag om te vliegen.
    En loopings draaien doet de Piper ook goed:D



    Jan
     
    ikonmy en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Langzaam aan tijd om de stap naar peut te zetten, Jan...
    Het feit dat je niet meer op zoek hoeft naar brandstof, of je druk moet maken over hoeveel Nitro of welke oliesoort, is een verademing.
    De prijs en de veel langere vliegtijd op dezelfde tank zijn ook erg prettig.
     
    MicropropSport, R Rodermond en sarco vinden dit leuk.
  8. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Het is zeker een optie maar ik laat het voorlopig zo.
    Ik ben er erg blij mee. Nitro is niet nodig en het is al zuiniger.
    En ik heb niets anders op benzine (en ook geen plannen daarvoor) dus dan wordt het weer aparte brandstof voor deze.

    Jan
     
    R Rodermond vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar heb je 100% gelijk in... het heeft geen zin om maar één kist om te zetten...
     
  10. johannfranken

    johannfranken PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2017
    Berichten:
    4
    Locatie:
    huizen
    Zijn deze klepjes nog te koop? En zo ja wat kosten deze, ik ga binnenkort met wat hulp saito 120 ombouwen naar benzine en jan zei me daar moet zon programmeer baar klepje tussen. Mvg Johann franken
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb momenteel geen volledige setjes liggen, maar kan wel weer wat voorraad bestellen, en dan komen ze zo rond de 7 tientjes schat ik (weet op dit moment niet wat de solenoids kosten).
     
    johannfranken vindt dit leuk.
  12. johannfranken

    johannfranken PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2017
    Berichten:
    4
    Locatie:
    huizen
    Dan hoef ik de carb niet aan te passen toch?
    Dan heb ik wel interesse in zon klepje
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hooguit andere O-ring om de hoofdsproeier (dat is meestal de enige die met benzine in aanraking komt).
    Verder niet.

    Het kan een week of wat duren voordat ik alles bij elkaar heb, maar het gaat goed komen.
    De details komen wel via PB.
     
    johannfranken vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina