Nou, eigenlijk precies zoals het er staat...
Zelfs de allerbeste carburateur is een compromis tussen "wat eigenlijk zou moeten" en "wat je daadwerkelijk kunt maken". Dat is nu eenmaal de aard van het beestje (een carburateur) en daar doe je niks aan.
Slijpen in een carburateur verandert de brandstof/lucht lineariteit, en maakt op die manier een carburateur hooguit beter dan hij was, maar nooit perfect. Dat is wat ik tot nog toe deed, zie het draadje over "methanolmotoren op benzine".
Met slijpen krijg ik er hooguit een enkelvoudige kromming in, en dat is niet altijd wat er nodig is. Met die electronische naald kan ik veel complexere regelkarakteristieken in krijgen, maar ook dat, blijft altijd een compromis, omdat een carburateur nu eenmaal altijd een compromis is.
Een carburateur doet het heel aardig bij "statische situaties", zoals "één gasklepstand, één toerental, één belasting". Maar ze hebben het best lastig bij variabele situaties, waarin bijvoorbeeld bij één gasklepstand het toerental en de belasting variëren. En dat kan ik ook met die electronische naald niet opvangen, gewoon omdat het principe zich daar niet voor leent. Het is nu eenmaal geen injectie, ook al noem ik het gekscherend wel zo...
Zelfs de allerbeste carburateur is een compromis tussen "wat eigenlijk zou moeten" en "wat je daadwerkelijk kunt maken". Dat is nu eenmaal de aard van het beestje (een carburateur) en daar doe je niks aan.
Slijpen in een carburateur verandert de brandstof/lucht lineariteit, en maakt op die manier een carburateur hooguit beter dan hij was, maar nooit perfect. Dat is wat ik tot nog toe deed, zie het draadje over "methanolmotoren op benzine".
Met slijpen krijg ik er hooguit een enkelvoudige kromming in, en dat is niet altijd wat er nodig is. Met die electronische naald kan ik veel complexere regelkarakteristieken in krijgen, maar ook dat, blijft altijd een compromis, omdat een carburateur nu eenmaal altijd een compromis is.
Een carburateur doet het heel aardig bij "statische situaties", zoals "één gasklepstand, één toerental, één belasting". Maar ze hebben het best lastig bij variabele situaties, waarin bijvoorbeeld bij één gasklepstand het toerental en de belasting variëren. En dat kan ik ook met die electronische naald niet opvangen, gewoon omdat het principe zich daar niet voor leent. Het is nu eenmaal geen injectie, ook al noem ik het gekscherend wel zo...