Electronische ontsteking nu bereikbaar voor iedere gloeiplugheli

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 dec 2013.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En ik heb er bij gestaan, en er naar gekeken (en ook wat aan die naalden gedraaid.... ;) ) en ik kan alleen maar zeggen dat ik gewoon onder de indruk ben van hoe mooi het motortje loopt.

    Het brandstofverbruik is helemaal verbluffend. Ik kan niet zeggen wat er gebeurt als je 3D gaat vliegen, maar ik durf voorzichtig te stellen dat dit brandstofverbruik in combinatie met de lage brandstofprijs minimaal de afschrijvingskosten van een LiPo benaderd danwel goed mogelijk wel eens lager zou kunnen zijn....

    Duidelijker gezegd: je zou wel eens per gevlogen minuut goedkoper uit kunnen zijn, want wat ik vanmiddag gezien heb komt neer op DIK een half uur vliegen op één tank (+hopper)... ofwel ruwweg 4 euro per uur.
    Daarvoor moet je uit een LiPo van 4 tientjes minimaal 100 vluchten van 6 minuten halen om op dezelfde kosten uit te komen....
    En dan hebben we het puur over de kosten voor de energiedrager....

    Ik was in elk geval behoorlijk onder de indruk, want dit soort verbruikscijfers halen wij met onze 5,5 kilo wegende slagschepen bepaald niet (al komen wij ook redelijk dicht tegen de 30 minuten op een halve liter...).

    Groet, Bert
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Tja, het scheelt gewoon 1,5 a 2 kilo, met dezelfde motorinhoud...
    Half uur zou een eitje moeten zijn :mrgeen:

    Nu een hartig woord met die stabilisatie wisselen.. Maar die gaat wel luisteren.

    Blijft apart hoe weinig brandstof dat ding krijgt, en hoe hij van zijn plek komt...
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    fantastisch,

    kan me niet voorstellen, met een 600N 30 minuten vliegen, ha ha
    maar het gaat,
    goed werk heren !!

    Groet
    Uwe
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hey Teunis,

    Ik zat opeens te denken (weet ik, moet ik niet teveel doen) maar in principe kan die heli van jou opeens met een véél kleinere tank toe, en daarmee zou je eventueel je ontsteking weer naar een wat gunstiger plek kunnen verleggen (niet per sé noodzakelijk), maar wat meer is: je kunt moeiteloos méér brandstof thuislaten, dan het extra gewicht van de ontstekingsunit meebracht.

    Ofwel: een moderne 600-size heli met 12 minuten brandstof-voorraad en ontsteking is lichter dan dezelfde heli met gloeiplug en voor 12 minuten brandstof aan boord....

    Zomaar een losse gedachte...

    Groet, Bert
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is inderdaad een leuk idee..
    Misschien dat ik daar aanstaande winter eens naar kijk, ik voorzie wat moeilijkheden om dat vast te krijgen in het frame..
    Iig, op de manier zoals ik het wil:D

    Maar.. De hoofdtank zou 440cc moeten zijn.
    Ik kan dus makkelijk terug naar 200cc..
    Er is na 9 minuten ongeveer een kwart uit de tank.. 100cc, met 200 heb je dan nog meer dan je nodig hebt

    Of een tweede header tank, hoofdtank eraf..
    1 header is ook 60 cc, 2 dus 120, zou dan in theorie ook genoeg moeten zijn..
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een beetje een inherent heli-probleem: er zijn maar héél weinig heli's die niet specifiek om één bepaald type tank heen ontworpen zijn, en helaas zijn de Aziaten naderhand (en da's ook al weer 25 jaar geleden begonnen) de tank in de heli passend en voor elk individueel type specifiek gaan ontwerpen...

    Ergo: probeer dat maar eens aan te passen....

    Nu denk ik dat alleen twee headertanks (ofwel 120 ml) wel érg weinig is, maar je heli zou aan 200~250 ml inderdaad méér dan genoeg moeten hebben, en dat is buiten het gewicht van de tank zelf, goed 160~170 gram brandstof die je thuislaat, precies het gewicht van je ontsteking als ik mij goed herinner....

    (En een Runtronic ontsteking weegt maar ongeveer 1/3 daarvan, dus het kan nóg lichter... helaas zijn die dingen ook gelijk 2~3 keer zo duur....:( )

    Maar goed, CDI hoeft dus NIET zwaardr te zijn dan gloeiplug, en in het gebruik kan het (in absolute zin, dus de kosten van de energie-drager) even duur of mogelijk zelfs goedkoper zijn dan electro....

    Het gaat weer de goede kant op met de brandstof-vliegerij....
    :D:D:D:D

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2014
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    +++1 Bert, leuk he

    Groet
    Uwe
     
  8. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Met heel veel interesse volg ik dit draadje, erg interessant.

    Ik had voor 1 van mijn vliegtuigen een setje gekocht om dit ook te doen, maar dit gaat er niet van komen. Daarom heb ik een complete RCXEL ontsteking met magneetje en bougie liggen die voor weinig overgenomen kan worden. Nieuw in de verpakking nog.

    Er zullen vast helivliegers zijn die na het lezen van dit draadje ook over willen, aangezien dit systeem eigenlijk alleen maar voordelen biedt !
     
  9. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Nou dit draadje wordt veel gelezen zeg ! In no time 8 reacties over de ontsteking...

    Is inmiddels al verkocht...kan het hier weer :eek:ntopic:
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Vraagje:
    Ik kreeg laatst een vraag hoe het nou zat met oliepercentages..
    Je zou zeggen, dat een motor op deze manier minder olie nodig heeft dan wanneer er een gloeiplug wordt gebruikt.

    De goeie witte rookpluim tijdens het draaien lijkt dit een beetje te bevestigen..
    Niet dat ik er zelf vanaf wil hoor ;-)
    Meer de vraag wat er mogelijk zou zijn...
    Teveel olie zorgt ook dat een motor niet tot zijn volle vermogen kan komen

    Ikzelf draai gewoon standaard 5% nitro, 15% olie dacht ik mij uit een ver verleden te herinneren..
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet, dat mijn Rossi's met 15% olie zo te zien prima gesmeerd zijn, en mijn Viertakt draait zelfs met maar 12 %, maar dat bleek toch echt een minimum te zijn: minder, en de motor begon slechter te lopen (verloor vermogen).

    Ik durf absoluut niet te zeggen waar de grens ligt, en voorlopig ben ik om meerdere redenen ook niet van plan hiermee te gaan spelen: wij willen de brandstof die we in de lesheli's gebruiken, ook geschikt houden voor niet-omgebouwde motoren. We willen ook niet met samengeknepen billen rondvliegen, afwachtend wanneer het fout zal gaan...

    Die 15%, ik vertrouw dat wel, op basis van dat 12% voor een viertakt ook voldoende is...

    Groet, Bert
     
  12. Racer200

    Racer200

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Bertus

    Ik Heb een Hirobo shuttle met een OS max SX .32 motor
    En zou ook graag die ontsteking Willen inbouwen.
    Past het Daar ook op of is Mijn motor Daar te Klein voor.
    Zo JA waarom ?

    Gr. René
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    oi René,

    Ik hoop je daar over één a twee weken definitief uitsluitsel te kunnen geven: Ben namelijk nét zelf bezig een .37 SZ van ontsteking te voorzien.
    die .32 SX is nog net een tikkeltje kleiner, maar volgens mij moet, als die 37 wil, die 32 ook nog wel gaan..

    Maar geef me een paar weken, dan hoop ik meer te kunnen zeggen. Daarna zal het ook nog even duren voor ik vliegtesten kan doen.

    De motor zelf zal het worst wezen of er een bougie of een gloeiplug in zit.
    Maar ik weet niet of de krukpen dik genoeg is voor de sensor om te detecteren, en ik weet niet of ik de sensor klein genoeg kan wegfrommelen om een goede hoekinstelling te realiseren. Lukken die twee, dan is er verder niks in de weg en moet het willen.

    Maar ik denk wél, dat bij een .32 hooguit vermindering van het verbruik interessant is, want het extra vermogen word hoogstwaarschijnlijk redelijk weggepoetst door het extra gewicht wat de heli moet meezeulen.
    Eventueel kun je daarvoor eens naar de ontstekingssetjes van Runtronics kijken: die zijn véél lichter, veel kleiner, en veel energiezuiniger (maar ook véél duurder, en ik weet niet of die dingen werken in combinatie met mijn sensor...).

    Nogmaals, over een paar weken weet ik méér....

    Groet, Bert
     
  14. Racer200

    Racer200

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Dordrecht
    We wachten het af.

    Bedankt.

    Gr. René
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, Racer2000, begin maar vast met spulletjes te bestellen hoor....
    Die OS .32 van jou, ben er nagenoeg 100% zeker van dat die prima om te bouwen is naar CDI....

    De eerste run van mijn omgebouwde .37 SZ was nog met de naalden zoals hij bij de vorige eigenaar met gloeiplug gevlogen had.
    De hoeveelheid vette bagger uit de uitlaat was fenomenaal (zat anderhalf borrelglas viezigheid in het opvangbakje, want anders had ik ruzie met de vrouw over de grote olievlekken op het terras), en hij slobberde een volle tank in ongeveer een half uur leeg, puur en alleen stationair draaiend.... Erg langzaam wilde hij niet (onder de 6500 RPM had hij de neiging af te slaan).

    De tweede run de naalden een fors eind verder dicht, en hoewel ik er nog lang niet ben, heeft hij nu een half uur staan pruttelen op ongeveer 1/3 tank.... de olie die uit de uitlaat kwam was al stukken dikker en "olie-achtiger".
    Second run, needle-settings adjusted to CDI.... (and oh, yeah, fuselage completed....) - YouTube
    Toerental ongeveer 5500 en een veel stabielere loop.
    We zijn er nog lang niet, maar tot mijn stomme verbazing was de motortemperatuur nu 60 graden aan de kop, en de uitlaatdemper was slechts 40 graden....8O8O8O

    Overigens ben ik nu echt niet nutteloos brandstof aan het wegspoelen hoor: deze motor vertoont sporen van een brandstof met een (klein) wonderolie-gehalte, en het is mijn ervaring, dat overgaan op puur synthetische olie SOMS tot een in elkaar lopende motor kan leiden.
    Mijn theorie is dat wonderolie de laatst overblijvende oppervlakte ruwheid afdekt met een laagje polymeer (waar wonderolie om bekend staat). Synthetische olie wast dat laagje weg, en opeens heb je twee metaal-oppervlakken die nét niet helemaal perfect ingelopen zijn maar die motor staat, als je daar geen rekening mee houd, ondertussen wel vrolijk vol gas te bulderen, en loopt dus vrolijk in elkaar. Is mij al meerdere keren overkomen, en hield op toen ik alle tweedehands motoren eerst opnieuw liet inlopen op mijn brandstof.

    Wat ik nu aan het doen ben, is de afzetting van wonderolie weg wassen met de synthetische olie, en tegelijk dat allerlaatste beetje van het inloop-proces afmaken.

    Groet, Bert
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Vandaag lekker 3 tankjes weg kunnen vliegen.
    Das niet veel zou je zeggen. Alleen maak ik een vlucht 8 minuten lang, anders houdt mn concentratie het niet bij.
    En tegenwoordig kan ik op 1 tank dus 2 keer vliegen. Dus 16 minuten... Waar het eerst 8 was...

    Governor staat er ook weer op. Motortje liep eerst dus wel een tik langzamer dan normaal, de laatste tank heeft hij weer het toerental gelopen wat hij altijd heeft gelopen.
    Rotor staat nu op +/- 2000 rpm.
    Loopt erg goed.. En sterk..

    Enigste puntjes waar ik nog ff iets op moet vinden:
    - starten na afzetten is niet prettig. Net of de brandstof een tik wegzakt oid, en hij doet er tegenwoordig uren over om het weer naar boven te krijgen.
    Ontsteking uit, poosje halfgas met de starter erop om weer te primen, en dan komt ie wel weer
    Maar is ff uitzoeken wat nou handig werkt.

    - stabilisatie, die is het er nog niet geheel mee eens. Wil nog steeds linksaf, heb vandaag lekker zitten rommelen om dat ding weer rechtuit te krijgen. Let wel tussen het vliegen door.. Zo extreem is het allemaal niet, maar het is wel even een aandachtspuntje.
    Na vandaag is het iig een stuk beter dan een tijdje terug in friesland ;-)
    Nog even een beetje prutsen met gyrotapes, straps en andere dingetjes om die sensor weer in het gareel te krijgen.

    Die rottige doorloop van de carb heb ik misschien nog een ideetje over..
    Carb heeft eigenlijk een te grot doorvoer, daarom moeten de naalden volledig dicht.
    Maar dit resulteerd in een carb die dus vrijwel geen doorvoer heeft. Vandaar het gezeur om de brandstof tussen die naalden door geperst te krijgen.

    Nu kan dit dus een puntje te grote carb zijn. Andersom kan ook de aanvoer te groot zijn.
    Met minder aanvoer, moet de carb dus open om weer op dezelfde hoeveelheid brandstof in de motor uit te komen..
    Misschien zou ik eens moeten kijken of ik een restrictie op een nette manier kan inbouwen in de leiding..

    Als de motor eenmaal loopt, loopt ie goed. Zelfs stationair houdt hij een tijd vol..
    Maar dat starten zou toch beter moeten kunnen, en volgens mij ligt dit puur aan het feit dat de carb zo weinig doorlaat..
    Zo klinkt het iig tijdens het starten.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, en dan schat ik dat je na die twee vluchtjes nog een heel ruime reserve over hebt....:D

    Wat dat starten betreft: een koude motor wil graag gechoked worden, ofwel een iets vetter mengsel hebben.
    Dit omdat de boel bij koude motor minder goed vernevelt en verdampt.

    Ik heb dat opgelost door te starten met een soort van kraantje wat ik zelf gemaakt heb, in de uitlaat: dat zet ik dicht om de motor te primen (uitlaat dicht, ontsteking af, gas vol open, starter er op tot ik de motor los voel worden) en dat zet ik open om de motor te starten. De doorlaat van dat kraantje is maar klein: Ik heb dan een smoring in de uitlaat zitten van een mm of 3~4, waardoor de motor iets meer uitlaatdruk opbouwt. Na een seconde of 30 merk ik dat de motor duidelijk te vet begint te lopen en dan kan die startkraan er weer uit....

    Je hoeft niet een kraantje te maken, je kunt ook zo'n plug waarmee je normaal je uitlaat mee afsluit als de heli op de plank staat (vanwege het olielekken) een gat van 3 mm o.i.d. in boren, en primen met de dichte plug, starten met de geboorde plug, en als de motor warm is, vliegen....

    Alternatief zou je een soort van schuifje kunnen construeren wat je luchtinlaat grotendeels afsluit, maar het nadeel daarvan is dat er in de lucht iets mee mis kan gaan. Dat kraantje ligt dan veilig in je startbox....

    Groet, Bert
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben er iig achter dat ie net ff wat meer peut wil hebben in het begin ;-)
    Geintje is wel, dat wanneer ik start met het gas een tik open, hij ook meteen aan de haal gaat ;-)

    Ik moet dus primen, maar starten met stationaire gasopening..

    Punt is, dat ik weinig zin heb om zo te moeten prutsen met de uitlaatdruk, alleen maar om die brandstof door de carb te persen..
    Misschien met wat minder aanvoer, maar meer opening, dat het hele probleem met primen weg is..
    Zit er enige logica in dat idee, of zit ik op een volledig verkeerd spoor?

    Bij de weg, na 2 tankjes heb ik mn "normale" reserve over van ongeveer 2 cm onderin de tank..
    Alleen vlieg ik nu 16 minuten over de verstookte peut, en eerder 8
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Werkt de bekende vinger op de uitlaat dan niet ?
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die vinger op de uitlaat die werkt wel, maar de motor is wat "driftiger" dus het is een beetje alles of niets.

    Daarnaast, een gloeiplugmotor staat zo rijk, die loopt wel, koud of warm.
    Die vonkendoos maakt dat hij behoorlijk schraal moet, en koud een halve minuut lang wat meer wil hebben.
    Je moet dan dus je vinger "half" op de uitlaat houden, en dat is lastig. Buiten de vette vinger, ook lastig doseren.

    Ik heb zelf ook aan een choke-klep zitten denken maar buiten dat zoiets best lastig te maken is, ben ik veel te bang dat er iets mee mis gaat.

    @ Student:

    Teunis, je hebt toch zo'n rubber slangetje aan je uitlaat zitten? dat is ideaal om een plug met een "gecalibreerde boring" in te proppen. Met een sleutelring er aan trek je hem er uit zodra de motor opgewarmd is, zónder je handen vies te maken, dus dat werkt écht goed....

    Probeer het maar eens, je zult zien, dat werkt....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina