Electronische ontsteking voor brandstofmotoren.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Zoef de Haas., 31 jan 2020.

  1. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Toevallig kwam ik een interessant artikel tegen hoe men met weinig kosten een ontsteking voor brandstofmotoren kan realiseren.
    Forum » High Voltage » Elektronische aansteker met een vlamboog.
    Elektronische aansteker met een vlamboog.
    dawmast
    Gepost vrijdag 24 januari 2020 15:59:15 |
    • [​IMG]
    Op "Ein Lichtbogen-Feuerzeug" over elektronische aanstekers met een vlamboog.


    minimax
    Gepost zondag 26 januari 2020 22:11:41 |
    • [​IMG]
    Bij de Blokker verkopen ze ook aanstekers volgens dit principe.

    Hier wordt de werking uitgelegd in een toepassing als electronische ontsteking
    http://ridders.nu/Webpaginas/pagina_blokker_vonkcircuit/blok...ameset.htm


    TinusTech
    Golden Member

    Gepost maandag 27 januari 2020 18:34:50 |
    • [​IMG]
    De (inmiddels niet meer leverbare) Blokker aansteker maakt vonken, geen plasma/vlamboog. Kaarsen aansteken daarmee gaat moeilijk. De bouw van die aansteker is daarvoor ook niet geschikt.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Helaas is dit voor de modelmotoren totaal ongeschikt. Je kan "onze motoren" er niet eens stationair mee laten draaien.
    Dat komt doordat de schakeling te traag is en bij om en na bij de 1500 omw/min. al aan het maximum toerental zit.
    De motoren van Jan Ridders draaien allemaal langzaam en leveren nauwelijks vermogen. Het zijn eigenlijk alleen maar showmodellen. Wel erg mooie show modellen moet ik zeggen.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2020
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Anders even in het branstofdeel van vliegtuigen kijken, lid @brutus is al even bezig met de materie.
    Maar de ontsteking blijft een noodzakelijk dingetje..
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Het principe van de schakeling in die aanstekers is hetzelfde als van de Rcexl ontsteking. Het enige is dat alles een stuk kleiner is omdat het veel minder vermogen hoeft te produceren. Ook is 20 tot 30 vonkjes per seconde ruim voldoende.
    Om een modelmotor met 12000 omw/min te laten draaien heb je voor een 2takt 200 vonkjes per seconde nodig en voor een 4takt 100 vonkjes per seconde. Om zoveel vonkjes te kunnen produceren heb je voldoende vermogen nodig. Dat kunnen deze kleine ontstekingen niet produceren. Wil je dat toch, door bijvoorbeeld de voedingsspanning te verhogen dan kan je problemen krijgen. De elektronica is daarop niet berekend dus kunnen b.v. de transistor en/of de diode(s) al heel snel de geest geven. Ook de trafo (bobine) is hier niet voor gemaakt en interne overslag tussen de wikkelingen is het grootste probleem wat hierbij speelt. Maar ook vonken die over de print springen omdat de afstanden tussen bepaalde onderdelen te klein is voor die hogere spanningen.
    Hoe ik dit weet? Een jaar of 15 geleden heb ik hiermee geëxperimenteerd omdat ik ook dacht dat het zou kunnen. Helaas werkte het dus niet, de elektronische schakeling heb ik wel nagebouwd maar dan groter en met "zwaardere" onderdelen. Toen werkte het wel maar dan kan je net zo goed, of zelfs beter, een Rcexl of soortgelijke ontsteking kopen. Dat is minder gehannes en die dingen werken direct. Als je zelf gaat bouwen kan er nog al wat fout gaan, vooral de trafo (bobine) is een zeer lastig ding om te maken.
     

Deel Deze Pagina