Elektomotoren vragen?

Pasqual

Forum veteraan
Ik had ff een paar vraagjes over elektromotoren.

1. Wat is de invloed van de magneten in de motor want ik zie heel veel soorten magneten G12, G9, 8.0 etc. wat is nou het verschil er tussen?

2. Zijn er ook motoren voor elektro auto's met neodynium magneten?

3. En weet iemand wat de ideale aantal wikkelingen zijn als je een auto heb van ongeveer 1KG. met een vertanding van 23/90? we zitten zelf te denken aan een 17x2 van Team orion met G12 magneten. deze motor is rond de 40 euro.

Ik hoop dat iemand een paar antwoorden heeft? alvast bedankt...

Op vraag 3 heb ik antwoordt..Eigenlijk maakt dat niet zoveel uit.Het ligt eraan hoe hard je wilt gaan en natuurlijk hoeveel je wilt uitgeven! Ik zelf heb een F103RS (rond 1 kilo) daar heb ik een 9x3 inliggen.Hij loopt zeer hard..ik denk dat als je aardig hard wilt rond de 13 turns moet pakken!

Ik heb antwoord op vraag 1 (It;s history) 99% van de motoren zijn afgeschermd en stooren dus niet en het maakt dus ook niet uit wat voor een magneet er in zit.

Die getallen zijn puur de sterktes maar ik weet niet hoe het precies zit omdat je daar niks an hebt ook!

CYA

Daar ben ik het met je eens..In magneten merk [ik] het niet zoveel!

Pasqual zei:
1. Wat is de invloed van de magneten in de motor want ik zie heel veel soorten magneten G12, G9, 8.0 etc. wat is nou het verschil er tussen?

Dit maakt wel degelijk verschil in de prestaties van de motoren. De cijfers hebben te maken met de sterkte van de magneten.

Pasqual zei:
2. Zijn er ook motoren voor elektro auto's met neodynium magneten?

Volgens mij wel kijk maar eens op de site van Kyosho als ik mij niet vergis hebben zij meerdere motoren met dit type magneten.

Pasqual zei:
3. En weet iemand wat de ideale aantal wikkelingen zijn als je een auto heb van ongeveer 1KG. met een vertanding van 23/90? we zitten zelf te denken aan een 17x2 van Team orion met G12 magneten. deze motor is rond de 40 euro.

Helaas hier kan ik je als vlieger niet bij helpen, Dit is eigenlijk ook een stukje experimenteren, je kan vrijwel nooit zeggen welke motor je in welke combinatie je kan inzetten. Dit hangt allemaal af van de gebruikte overbrenging, de koppeling en het differentieel. Gebruik tijdens dit experimenteren steeds een goede amperemeter en toerenteller en schrijf deze gegevens dan steeds op zodat je later alles naast elkaar kan leggen en makkelijker kan vergelijken.

Pasqual zei:

Op de site van PK staat dit uitvoerig uitgelegd. Je moet eerst de interne weerstand van je auto bepalen voordat het echt zin heeft met tandwielverhoudingen te gooien..

Nou bedankt voor de verdere uitleg theo (maar die verschillen zijn zo goed als te verwaarlozen)

CYA

Ik denk dat je als je het goed doet wel degelijk grote verschillen merkt.

Bij de vliegtuigmotoren (elctro) zijn de verschillen soms heel groot.

Zoek maar eens naar buitenlopers of cd-rom motoren, en lees die draden eens door, dan zul je snel zien dat er bij gebruik van andere magneten de motoren ineens veel beter presteren. Dit geld ook voor de door jullie gebruikte geborstelde motoren.

Ja maar dit zijn de auto;s ik denk dat jullie vooral verschil merken in snelheid bij ons is het niet alleen snelheid maar ook kracht

CYA

Nee hoor ook in kracht. Wij hoeven niet altijd snelheid te hebben maar hebben met kunstvlucht liever veel vermogen dan snelheid.

.

k maar meestal wordt de magneet sterkte niet eens genoemd. De belangrijkste info is het vermogen in Watt. De stroomsterkte die nodig is en de Turns.

CYA

Cheeta zei:
De belangrijkste info is het vermogen in Watt. De stroomsterkte die nodig is en de Turns.

Het ingangsvermogen is inderdaad belangrijk, daar komt natuurlijk wel bij dat de motor een normaal rendement moet hebben! Leuk, autoverwarming ;)
Het rendement wordt deels bepaald door de magneetsterkte, dus als de magneten sterker zijn, wordt er meer van je ingangsvermogen aan bruikbaar uitgangsvermogen besteed. (een 'betere' motor)

Stroom sterkte die nodig is? wat bedoel je daar mee? Als je goed begrijp bedoel je de stroom die de motor trekt. 'Stroom' zit al in het begrip 'vermogen' (P=UxI), dus hoe hoger de stroom, hoe meer ingangsvermogen. Je zal dus wel iets anders bedoelen? :roll:

Magneetsterkte heeft nauwelijks invloed op het rendement van de motor, wel op het rendement van het totale systeem: sterkere magneten, meer koppel per ampere(=Kt=Km), minder toeren per volt( =Kv), geen vertraging(sverliezen, grotere, efficiënter prop. De magneetsterkte heeft niet zozeer invloed op het vermogen van de motor (dat wordt voornamelijk bepaald door hoeveel warmte hij kan uitstralen) als wel op hoe het vermogen geleverd wordt.

Indirekt hebben sterkere magneten wel invloed op het rendement: Kv gaat omhoog, dus kun je om eenzelfde toerental te bereiken meer cellen gebruiken. Aangezien je vermogen niet veranderd, zakt je stroom en daarmee je (kwadratische!) stroomverliezen. Dan is er nog magnetische hysterese en wervelstromen, die bewaren we voor de volgende keer.

Voor auto's is het van wat minder belang. Al neem je motoren met een hoger koppel, ze moeten soieso een vertraging gebruiken. Het enige dat dan verandert is de overbrengingsverhouding van de tandwielreductie.

De motor gaat natuurlijk ook kapot bij het overschrijden van een bepaald toerental en het doorslaan van de isolatie ten gevolgde van een te hoge spanning. Dat laatste zal in de RB wereld niet gebeuren. Harold heeft zo'n handig vuistregeltje voor het vermogen van de motor als functie van het gewicht.

@Harold
pi = e = 3 = wortel(10) ;)

dus... als ik het allemaal goed begrijp en je vergelijkt twee motoren met elkaar:
  • 13*3 (normale magneten)
    en een 13*3 (neodymium)
dan zou die neodimium motor langzamer draaien...

en als je nou een:
  • 13*3 (normale magneten)
    12*3 (neodymium)
vergelijkt dan zouden ze allebei (voor het gemak) even snel draaien,
maar omdat die 12*3 minder wikkelingen heeft (dus minder interne weerstand) zou die een hoger rendament moeten hebben.... toch (lijkt mij logisch)

Abracadabra dit ik let meer op toerentallen belas en onbelast vermogen en de stroomsterkte die nodig is.

CYA

In het eerste geval correct, neodymium draait langzamer.

In het tweede geval wijzig je twee dingen tegelijk, door de neodymium magneten zal de motor langzamer willen draaien, door het lagere windingen sneller. Hier ligt het er maar net aan welk effect het sterkst is.

12 windingen hebben minder weerstand dan 13 windingen, rendement hoger en het punt van het hoogste rendement (uitgezet in grafiek tegen stroom) komt anders te liggen.

Het aantal parallele draden (3) is voor dit verhaal niet zo belangrijk. Multi-turn wordt gebruikt om produktietechnische redenen.

het komt er dus weer op neer je je vertanding er op moet aanpassen.

Back