elektrisch schema voor dubbele accu's met diodes

Ik wil voor een grote zwever twee accu's toepassen, gecombineerd met diodes. Ik heb hierover reeds veel gelezen op deze pagina's, ben echter nergens een schema tegengekomen. heeft iemand dat voor mij?
Groeten,
Frits

Wat wil je doen met deze accu's. In serie, parallel? Als het dezelfde accu's zijn in dezelfde staat kan je ze gewoon parallel zetten zonder diodes. Anders verlies je bijna 1v en je zult zware diodes nodig hebben die warm gaan 'stoken'.

Voor de meeste toepassingen zijn diodes niet noodzakelijk. Voor aandrijfaccu's zou ik nooit diodes gebruiken omdat de verliezen gewoon veel te groot zijn. Als je ze voor een ontvangeraccu('s) toch wilt gebruiken dan moet je Shottky Diodes gebruiken. Deze hebben een lage drempelspanning waardoor er minimale verliezen ontstaan. Deze diodes moeten minstens 2Amp continu en 5Amp piek kunnen verwerken.
Shottky Diodes die hoge stromen kunnen verwerken zijn niet goedkoop en lang niet alle electronicawinkels hebben ze in voorraad.
Een schema is niet nodig omdat je de diodes in serie opneemt met + draden van elke accu. Let wel op dat je de laadaansluiting voor de diode maakt omdat de diode ook de laadstroom zal tegenhouden waardoor je de accu niet zou kunnen laden.

het is voor een dubbele voeding voor de ontvanger, eventueel met 2 schakelaars. Heeft iemand een schema, in woord of beeld, hoe precies de Shotky diodes er in moeten, en waar deze te krijgen?
Groeten,
Frits

Hoi Frits,

Heb je hier iets aan?

afb2728.jpg

Bij elke electronica zaak moet deze diode (4 stuks) te krijgen zijn.
Je kunt hem ook bestellen bij: www.conrad.nl
Dan gaan naar: componenten / actieve componenten/ diodes / schottky TO-diodes / MBR745
Aansluitgegevens staan op de datasheet (pdf-file) die je kunt downloaden via de infobox-button.

Succes.

Groetjes, Erwin

Back